۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
فایده نمایشگاه ۱۰۰ میلیاردی تبریز چیست؟| سایه اقتصاد محرمانه قطعه سازان بزرگ بر سر قطعه سازان کوچک
بازار گزارش می دهد

فایده نمایشگاه ۱۰۰ میلیاردی تبریز چیست؟| سایه اقتصاد محرمانه قطعه سازان بزرگ بر سر قطعه سازان کوچک

امیری مقدم، کارشناس اقتصادی صنعت خودرو به «بازار» گفت: هر نمایشگاه صنعت خودرو در اقتصاد خود ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان گردش مالی پنهان دارد، این موضوع هزینه های تحمیلی به شرکت های خودروساز است.

بازار؛ گروه خودرو: بیست و شمشین نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو در تبریز از سیزدهم تا شانزدهم دیماه سال جاری برگزار شد، این نمایشگاه فاقد معرفی یا عرضه محصول جدید بود و به نظر می رسد که اجباری برای برگزاری آن نیز وجود داشته است. فلسفه برپایی نمایشگاه های خودرویی در دنیا مانند نمایشگاه های پاریس، لندن، نیویورک، ژنو و غیره بر این مبنا است که شرکت هایی در آن حضور می یابند که مدل جدید عرضه یا فناوری جدیدی ابداع کرده باشند. با این تعریف برپایی نمایشگاه های استانی در کشور که هزینه های ۱۰ میلیاردی دارد، محصولاتی به نمایش در می آیند که همان خودروهای در حال تردد در خیابان ها هستند. حال چرا این نمایشگاه با در نظر گرفتن شرایط فعلی بازار و صنعت خودرو در تبریز برگزار شده است، خود جای سوال دارد. شاید برپا کنندگان این نمایشگاه باید به این سوال نیز پاسخ دهند که این گردهمایی چه دستاوردی برای خودروسازان داشته است؟ آیا ضرورت به اجبار وجود داشته یا تکلیف به حضور ابلاغ شده است؟

فایده نمایشگاه 100 میلیاردی تبریز چیست؟| سایه اقتصاد محرمانه قطعه سازان بزرگ بر سر قطعه سازان کوچک

این «شو رومها» یا همان محل های نمایش تبدیل به محلی جهت رضایت مدیران استانی با هدف حرکت تبلیغی استان هایشان شده است

قطعه ساز محلی اجازه حضور ندارد

حمیدرضا امیری مقدم در خصوص برگزاری نمایشگاه صنعت خودرو تبریز به «بازار» گفت: «نمایشگاه های صنعت خودرو در سراسر کشور با هدف شناسایی ظرفیت های نهفته و پنهانی استان ها تشکیل شد، اما این «شو رومها» یا همان محل های نمایش، تبدیل به محلی جهت رضایت مدیران استانی با هدف حرکت تبلیغی استان هایشان شده است.»

این کارشناس اقتصادی صنعت خودرو با تاکید به هدف کشف ظرفیت استان ها برای قطعه سازی یا خودروسازی به «بازار» توضیح داد: «قرار بود کشف ظرفیت صنعتی شهرستان ها با شرط امکان تولید و استفاده از آن در صنعت خودرو یا سوژه یابی جدید قطعه سازی در دستور کار نمایشگاه باشد، اما این اتفاق رخ نداد. نمایشگاه های صنعت خودرو باید مسیر خلاقیت و ابداع تمام استان ها می شدند، این مهم به دلیل حرکت قطعه سازان بزرگ و ممانعت از رشد قطعه سازان کوچک، تحقق نمی یابد.»

اقتصاد محرمانه قطعه سازان بزرگ تبدیل به یک «دمپینگ» برای ممانعت از رشد قطعه سازان کوچک شده است. هیچ ظرفیت قطعه ساز محلی اجازه حضور در این نمایشگاه ها را پیدا نمی کند

امیری مقدم، در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه چه عاملی سبب عدم رشد قطعه سازان کوچک شده است، بیان کرد: «اقتصاد محرمانه قطعه سازان بزرگ تبدیل به یک «دمپینگ» برای ممانعت از رشد قطعه سازان کوچک شده است. هیچ ظرفیت قطعه ساز محلی اجازه حضور در این نمایشگاه ها را پیدا نمی کند، چون در بازار قطعه سازی انحصار قطعه ساز خودرو داریم. به جای تکثر و تعدد قطعه ساز در بازار، انحصار وجود دارد.»

هر نمایشگاه صنعت خودرو در اقتصاد خود ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان گردش مالی پنهان دارد

این فعال صنعت خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه گردش مالی نمایشگاه های صنعت خودرو چقدر است، اظهار داشت: «هر نمایشگاه صنعت خودرو در اقتصاد خود ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان گردش مالی پنهان دارد، این هزینه شامل تبلیغات، حضور شرکت ها و ماموریت افراد فعال این صنعت به نمایشگاه های مذکور است. تمام این موارد هزینه های تحمیلی به شرکت های خودروساز است، این «شو روم ها» در استان ها تصویری از خودروسازان و قطعه سازان را نشان می دهد که واقعی نیست.»

فایده نمایشگاه 100 میلیاردی تبریز چیست؟| سایه اقتصاد محرمانه قطعه سازان بزرگ بر سر قطعه سازان کوچک

وی افزود: در تمام دنیا نمایشگاه های خودروسازی به صورت «دعوت خاص» و با تکرار کم برپا می شود، به طور مثال «اتومکانیک های آلمان» سالی یک بار با جذب سرمایه فراوان و شناخت توانمندی شرکت ها برگزار می شود. اما نمایشگاه های صنعت خودرو در کشور «شو رومی» طراحی شده با هزینه های گزاف جهت ارتزاق برخی ها است.

این کارشناس اقتصادی صنعت خودرو با ارائه یک پیشنهاد به وزارت صمت در خصوص نمایشگاه های صنعت خودرو، اظهار داشت: نمایشگاه های صنعت خودرو باید براساس ظرفیت مورد نیاز خودروسازان به نمایشگاه های ثابت و ساده در محل شرکت ها تبدیل شود. تجربه این مورد را در شرکت ساپکو با برگزاری نمایشگاه ثابت از نیازمندی ها در گذشته داشته ایم.

در تمام دنیا صنعت خودرو دنبال چالاک سازی است، اما شرکت های خودرویی در کشور «وزارتخانه» شدند، چرا باید میان یک شرکت خودروساز و مجلس شورای اسلامی ایران نماینده پارلمانی وجود داشته باشد

امیری مقدم، در خصوص رفتار وزارت صمت در قبال برگزاری نمایشگاه های صنعت خودرو، بیان کرد: «وزارت صمت باید مانع از رفتار تشریفاتی بدون بازخورد قطعی شود، این وزارتخانه سیاستگذار صنعتی کشور است بنابراین باید به شرکت های خودروساز فشار جهت کوچک سازی هسته ها اعمال کند. همزمان با این مساله باید مدیریت هزینه ستاد و تشکیلات عریض و طویل خودروسازان کاهش یابد. چرا که این تشکیلات عریض و طویل فقط پتانسیل سیاسی تر شدن صنعت خودرو را ایجاد کرده است. هر چقدر ستاد و لایحه خودروسازان افزایش یابد، ظرفیت حضور افراد سفارش شده سیاسی نیز در این لایحه ها زیاد خواهد شد. در تمام دنیا صنعت خودرو دنبال چالاک سازی است، اما شرکت های خودرویی در کشور «وزارتخانه» شدند. چرا باید دو واحد خودروساز نماینده پارلمانی داشته باشند؟ چرا باید میان یک شرکت خودروساز و مجلس شورای اسلامی ایران نماینده پارلمانی وجود داشته باشد؟ صنعت خودرو با این گستردگی ستادهای عریض و طویل سیاسی شده است.»

نمایشگاه های خودرو باید توجیه اقتصادی داشته باشند

سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در خصوص برگزاری نمایشگاه های خودرو در کشور به «بازار» گفت: «خودروسازها عمدتا در تهران و استان های هم جوار متمرکز هستند، این درحالی است که در سایر استان ها نیز خودروسازی وجود دارد. تشکیل نمایشگاه ها و بازدید علاقمندان از آن به توسعه شهرها کمک می کند، اکنون خودروسازهای فراوانی در نقاط مختلف کشور در حال احداث است، شاید تعامل خودروسازان بزرگ و کوچک در نمایشگاه ها سبب کمک به شرکت های جدید شود. هرچند که بازدید مدیران استانی نیز می تواند به حل بحران خودروسازان کمک کند.»

برگزاری نمایشگاه های خودرو باید توجیه اقتصادی، فنی و غیره را داشته باشد. شاید وزارت صمت گاهی به خودروسازان تکلیف به حضور در این گردهمایی ها کند

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به موضوع برگزاری نمایشگاه های خودرو در کشور، اظهار داشت: «البته تمام این موارد باید در چهارچوب برنامه ریزی های مرکزی باشد، به بیانی بهتر برگزاری نمایشگاه های خودرو باید توجیه اقتصادی، فنی و غیره را داشته باشد. شاید وزارت صمت گاهی به خودروسازان تکلیف به حضور در این گردهمایی ها کند، اما به نظر نمی رسد که اجباری برای شرکت در نمایشگاه ها برای صنعت خودرو وجود داشته باشد.»

فایده نمایشگاه 100 میلیاردی تبریز چیست؟| سایه اقتصاد محرمانه قطعه سازان بزرگ بر سر قطعه سازان کوچک

مدنی در خصوص شناخت ظرفیت های فنی به وسیله نمایشگاه های خودرو در کشور، بیان کرد: «چرخشی بودن نمایشگاه در استان های مختلف باید کمک به شناخت ظرفیت های فنی و صنعتی در سایر شهرها کند. هرچند که برگزاری نمایشگاه های خودرویی در سایر شهرهای کشور وسعت و بازدید نمایشگاه های تهران را ندارد، به همین دلیل تعداد این نمایشگاه ها در سال افزایش می یابد.»

کد خبر: ۱۹۸٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha