۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
«ضعف مدیریت» چاشنی محصولات خانگی سیستان| مشتریان پای کار خارجی در سایه خلاهای صادراتی
بازار گزارش می دهد؛

«ضعف مدیریت» چاشنی محصولات خانگی سیستان| مشتریان پای کار خارجی در سایه خلاهای صادراتی

سیستان- ضعف های مدیریتی در حالی چاشنی محصولات خانگی سیستان شده است که تولیدکنندگان این منطقه خود دست به کار شده و محصولاتشان را به دست مشتریان در سایر نقاط جهان می رسانند.

فرشته بامری؛ بازار: راه‌اندازی کسب و کار های خرد و کلان برای زنان و مردان سیستانی که روزگاری به تولید انواع محصولات دامی و کشاورزی می پرداختند کار دشواری نیست.

با اینکه مردم منطقه سیستان با انواع مشکلات نظیر خشکسالی، بیکاری، حاشیه نشینی و مهاجرت دست و پنجه نرم می کنند، اما هستند تعداد زیادی از جوانان که دست روی دست نگذاشته وکسب و کارهای خانگی دست و پا کرده اند و دست بر قضا در کار خود هم موفق هستند.

در این میان دولت هم به تسهیل فضای کسب و کار ها پرداخته و نسبت به کاهش زمان صدور مجوزهای مشاغل خانگی اقدام کرده است.

همچنین سقف تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری افزایش یافته و تسهیلات مربوطه در قالب تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان پرداخت می شود.

سیستان نیاز به راهکارهای ریشه ای دارد

مجتبی مقدم، کار آفرین سیستانی در گفت و گو با خبرنگار بازار که از مشکلات پیش روی تولید در سیستان گله‌مند است، می گوید: در حال حاضر، اوضاع سیستان خوب نیست و نا امیدی و نگرانی برای آینده در مردم زیاد شده است، مسئولان ابتدا باید انگیزه و امید را در مردم ایجاد کنند و سپس از جوانان فعال در روستاهای منطقه حمایت کنند.

وی گفت: طرح ها و پروژه های اقتصادی در سیستان باید آنچنان از رونق خوبی برخوردار شود که علاوه بر حل مشکل بیکاری سبب مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها شود.

مقدم با اشاره به عدم حمایتهای درخواستی از دستگاههای اجرایی، تصریح کرد: به عنوان یکی از تولیدکنندگان منطقه سیستان به تولید کشک سفید، کشک زرد، کلوچه خرمایی، آچار محلی و پرورش ماکیان بومی مشغول هستم.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه کار فروش محصولاتم را به صورت سنتی و آنلاین انجام می دهم، گفت: فروش در فضای مجازی از طریق اینستاگرام و همچنین به صورت محلی انجام می شود.

درخواست کشک و آچار سیستانی از ایالات متحده

مقدم افزود: یکی از اهالی سیستان که ساکن ایالات متحده است با محصولاتم از طریق اینستاگرام آشنا شده بود و درخواست خرید محصولاتم را به من ارسال کرد، بنابراین محصول درخواستی را از طریق اداره کل پست استان سیستان و بلوچستان به آدرس ایالات متحده آمریکا و کالیفرنیا ارسال کردم و این موضوع به من ثابت کرد که ما می توانیم مشتریانی از نقاط مختلف دنیا داشته باشیم اگر مسئولان حمایتهای لازم را انجام دهند.

طیبه میرشکاری مدیر یک شرکت تعاونی که در زمینه بسته بندی چاشنی و ادویه در سیستان فعالیت دارد در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کارگاه بسته بندی ادویه دارم و با تلفیق ادویه ها یک ادویه جدید تولید کرده ام که خاصیت درمانی دارد.

این تولید کننده گفت: ادویه تلفیقی، فروش خوبی دارد حتی یکی از مشتریان ما ساکن کانادا است و این ادویه را از من خریداری می کند.

میرشکاری افزود: هم اکنون توانسته ام برند محصولاتم را مطرح کنم و در حال حاضر در مرحله دریافت سیب سلامت محصولاتم هستم.

وی با اشاره به اینکه، در زمینه تولید کشک و آچار سیستان هم فعالیت دارم، تصریح کرد: حدود یکسال هست که وام های مختلفی را ثبت نام کرده ام و با وجود پیگیریهای مختلف هنوز راه به جایی نبرده ام.

مسئولان حمایتی از کسب و کارهای خرد نمی کنند، می طلبد راههای دریافت تسهیلات کم بهره در استان را کوتاه کنند تا بتوانیم از این تسهیلات بهره برداری کنیم

تولیدکننده ادویه سیستان، گفت: مسئولان حمایتی از کسب و کارهای خرد نمی کنند، می طلبد راههای دریافت تسهیلات کم بهره در استان را کوتاه کنند تا بتوانیم از این تسهیلات بهره برداری کنیم.

میرشکاری افزود: حمایت دستگاهها و بانکها از کسب و کارها ضعیف است به طوریکه حدود سه سال قبل برای گرفتن وام به یکی از بانکها مراجعه کردم.

وی تصریح کرد: پس از تکمیل مدارک در بحث ضمانت با مشکل برخوردم و بانک نیز ضامن را تایید نمی کرد تا اینکه مهلت تکمیل مدارک به اتمام رسید و اکنون نیز با وجود پیگیری هنوز موفق به دریافت وام نشده ام.

تولید کننده ادویه در سیستان، با اشاره به اینکه، اگر بتوانم تسهیلات بانکی دریافت کنم ایده های جدیدی را برای تولید عملیاتی می کنم، گفت: ایده های فراوانی برای صنعتی کردن محصولات سنتی سیستان دارم و این ظرفیت وجود دارد که به تجاری سازی و صادرات این محصولات به کشورهای دیگر بپردازم.

توجه غیربومی ها به ادویه محلی سیستان

حمید برزگر، یکی از سیستانیهای ساکن یزد به بازار می گوید: همه ساله در هنگام عید که برای دیدن پدر و مادرم به سیستان سفر می کنم از ادویه آچار و کشک زرد که مادرم تولید کرده با خود به یزد می برم.

وی افزود: کلوچه خرمایی و کلوچه قندی را که شیرینی محلی سیستانی است را هم از نانوایی هایی که کلوچه پخت می کنند تهیه و با خود می برم.

وی تصریح کرد: یکی از دوستان یزدی ام متقاضی آچار زابلی هست و هر وقت به سیستان می آیم از من می خواهد برایش سوغات ببرم.

تولید در سیستان نیاز به حمایت دارد

رضا آذریان، کارشناس کسب و کارهای خانگی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: عمده کسب و کارهای خانگی در منطقه سیستان شامل تولید ادویه خانگی، سوزن دوزی، قلاب بافی، کلوچه و شیرینی محلی، تولید فرش گلیم سبد بافی و پرورش دام سبک و سنگین است.

وی گفت: تولید کنندگان محصول خود را بسته بندی یا به صورت فله ای به فروش می رسانند و یا به دیگر نقاط کشور صادر می کنند.

وی تصریح کرد: عمده مشتریان تولیدات خانگی در ابتدا خود مردم سیستان و سپس سیستانیهای مقیم دیگر استانها از جمله تهران، گلستان، مشهد، اصفهان، یزد، مازندران و غیر سیستانیها و حتی خارج نشینان هستند.

کارشناس کسب و کارهای خانگی، گفت: گاهی اوقات هم فروش محصولات به چند مغازه کوچک محدود می شود و تقریبا درآمد کمی از این راه حاصل می شود به همین دلیل تولید کنندگان خانگی انتظار دارند دولت به این بخش ورود کرده و از آنها حمایت کند.

ادویه محصولی پرفروش است

آذریان افزود: آچار که نوعی ادویه است به کالایی ضروری و مهم در هر خانه‌ سیستانی تبدیل شده است شما نمی توانید سیستانی ای را پیدا کنید که در آشپزی از آچار استفاده نکند و یا این ادویه را نشناسد.

وی تصریح کرد: بنابراین تولید و فروش این ادویه‌ می تواند سود بالایی را عاید تولید کننده کند و جزو پرفروش‌ترین محصولات خانگی قرار گیرد.

این کارشناس کسب و کارهای خانگی گفت: ادویه طعم و عطر مناسبی به غذای شما اضافه می‌کند به همین دلیل مردم از سرتاسر جهان علاقه زیادی به امتحان کردن انواع ادویه‌جات از کشورهای مختلف برای بهبود طعم غذای خود دارند.

آذریان افزود: پس اگر ادویه‌های معتبر، خوش طعم و خوش‌عطر می فروشید، بدون تردید باید به ایجاد کسب و کار اینترنتی فروش ادویه‌جات هم فکر کنید.

فروش مجازی مانند یک شتابدهنده عمل می کند

وی تصریح کرد: در خرید اینترنتی شما می توانید به جای اینکه محدود به جغرافیای محلی خود باشید از خرده فروشان و تولید کنندگان دیگر کشورها خرید کنید.

این کارشناس کسب و کارهای خانگی، گفت: وقتی فروش به صورت سنتی انجام شود پذیرای تعداد محدودی مشتری در زمان‌های خاصی هستید و ممکن است خیلی از افراد شما رو نشناسند، اما با داشتن یک سایت فروشگاهی مناسب و خوب، در هر لحظه صدها و حتی هزاران نفر می‌توانند از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند، تصور کنید اگر بتوانید کالاها و خدمات خود را به تعداد نامحدودی از افراد مشتاق معرفی کنید، تجارت شما می‌تواند چقدر رونق بگیرد!

قوانین و مقررات دست و پا گیر، عدم توان رقابتی تولیدات استان در مقایسه با تولیدات سایر استان ها، هزینه های سنگین تولید از مهمترین چالش های در پیش روی تولید کنندگان در سیستان است که رفع برخی از آنها همت مسئولان را می طلبد.

کد خبر: ۱۹۸٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      0 0
      لطفاآچارو کشک رو به سبک آباء و اجدادمان درست کنید کشک ترش و اچار پر پیاز