۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
غذا آماده است، فضا آماده نیست؛ حذف رستوران‌داری از اقتصاد جهانی!
گزارش سی ان ان از یک اتفاق مهم

غذا آماده است، فضا آماده نیست؛ حذف رستوران‌داری از اقتصاد جهانی!

با وجود اینکه فعالیت های اقتصادی در دنیا از سر گرفته شده است ولی طرح فاصله گذاری اجتماعی و نگرانی از ابتلا به ویروسی که درمانی برای آن وجود ندارد، باعث شده است تا مردم تمایلی برای حضور در اجتماع نداشته باشند و این مساله به رستوران داران و صاحبان کافی شاپ ها در دنیا آسیب زیادی وارد کرده است.

بازار؛ گروه بین المللدنیای بعد از همه گیری ویروس کرونا با دنیایی که در آن زندگی می کردیم تفاوتهای زیادی خواهد داشت. دنیایی که باید با فاصله دو متری از انسانهای دیگر قرار گرفت و از حضور در مکان های پر سروصدا و پرتردد اجتناب کرد. دنیایی که دور از اجتماع است و حتی برای انجام کار هم نیازی به خروج از خانه وجود ندارد.

اما در این دنیای تازه که حداقل تا یک سال آینده و تا زمانی که واکسن ویروس کرونا کشف و تولید انبوه شود، وجود خواهد داشت، کسب و کارهای قدیمی چه وضعیتی خواهند داشت؟ آیا کسب و کارها با همان روند قبلی در اقتصاد حضور خواهند داشت؟

 سی ان ان در گزارش اخیر خود از پایان کار رستوران ها و کافی شاپ ها دراین دنیای جدید خبر داد. طبق این گزارش  افزایش فاصله بین میزها و کاهش شمار افرادی که می توانند در یک مکان سر بسته رستورانی حضور داشته باشند، به خودی خود باعث کاهش میزان درآمد رستوران ها شده است. از طرف دیگر به دلیل هزینه بالای نظافت و ضدعفونی تمامی وسایل در طول روز هزینه های آنها هم نسبت به قبل چند برابر شده است. حال این کاهش درآمد و افزایش هزینه را با کاهش تمایل مردم برای حضور در رستوران ها و صرف غذا در رستوران ها اضافه کنید.  

 این گزارش در شرایطی منتشر شد که در بسیاری از ایالت های امریکا قرنطینه پایان یافته است و کسب و کارها اجازه فعالیت دارند. ولی آغاز فعالیت این کسب و کارها با رعایت پروتکل های تازه بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. یکی از این ایالتها آتلانتا است. روزنامه آتلانتا نیوز در مورد وضعیت تازه رستوران ها در این ایالت نوشت: «بسیاری از رستوران دارهای ایالت بر این باورند که امکان ادامه کار نخواهند داشت. آنها ورشکستگی را در چند ماه آینده بسیار محتمل می دانند زیرا درآمدی از کارشان را متصور نیستند. بررسی ها نشان داده است در دو هفته اخیر که فعالیت رستوران ها در این ایالت از سر گرفته شده است، شمار مشتریان رستوران ها به ۳۰ درصد میزان مشتریان قبل از همه گیری رسیده است و به دلیل ضرورت رعایت پروتکل فاصله گذاری اجتماعی، امکان خدمات رسانی به تمامی آنها هم وجود ندارد.»

بررسی ها نشان داده است در دو هفته اخیر که فعالیت رستوران ها در این ایالت از سر گرفته شده است، شمار مشتریان رستوران ها به ۳۰ درصد میزان مشتریان قبل از همه گیری رسیده است و به دلیل ضرورت رعایت پروتکل فاصله گذاری اجتماعی، امکان خدمات رسانی به تمامی آنها هم وجود ندارد

رستوران های اروپا هم وضعیت بحرانی دارند

این وضعیت در میان رستوران داران در کشورهای اروپایی هم مشاهده می شود. استیون مک ماهون یکی از رستوران داران در کشور اسپانیا با اشاره به این مساله که باز شدن فعالیتهای اقتصادی باعث نشد تا افراد برای صرف غذا به رستوران بیایند به یورو نیوز گفت: «فاصله گذاری دو متری بین افراد به معنای محو شدن صنعت رستوران داری در دنیا است. در رستوان ایجاد این فاصله بین میزها و صندلی ها کار بسیار سختی است و حتی با هدف  اصلی شکل گیری این صنعت هم در تناقض است.»

او تنها کسی نیست که فکر می کند همه گیری ویروس کرونا و تداوم سیاست فاصله گذاری اجتماعی می تواند به معنای مرگ صنعت رستوران داری در دنیا باشد.   میشل اومالی یکی از رستوران داران آلمانی هم از غیر ممکن بودن ادامه کار رستوران ها در این وضعیت صحبت می کند. وی در مصاحبه ای با اشپیگل گفت: «ما از طریق ارسال غذا به بیرون برای مشتریان کار می کنیم زیرا بر این باوریم هزینه های باز کردن رستوران در شرایط فعلی بیش از میزان درآمد آن است. من تصور می کنم اگر دنیا نتواند راه حلی برای بحران کرونا پیدا کند، صنعت رستوران داری و صنایعی که با حضور شمار زیاد  انسانها در کنار هم فعالیت می کنند، از بین می روند.»

اتحادیه رستوران داران ایرلند در گزارش اخیر خود اعلام کرد در اثر این بحران ۱۲۰ هزار نفر از افرادی که در رستوران ها و کافی شاپ ها کار می کردند بیکار شدند. در فرانسه شمار این افراد برابر با ۱۰۸ هزار نفر و در بریتانیا برابر با ۹۷هزار نفر است و در کشور آلمان بالغ بر ۲۵۳هزار نفر شغلشان را از دست دادند

مشاغل رستورانی قربانی شدند

در نتیجه این بحران و تعطیلی رستوران ها و کافی شاپ ها به خصوص در کشورهای توریستی اروپایی، بسیاری از مشاغل از بین رفت. اتحادیه رستوران داران ایرلند در گزارش اخیر خود اعلام کرد در اثر این بحران ۱۲۰ هزار نفر از افرادی که در رستوران ها و کافی شاپ ها کار می کردند بیکار شدند. در فرانسه شمار این افراد برابر با ۱۰۸ هزار نفر و در بریتانیا برابر با ۹۷هزار نفر است و در کشور آلمان بالغ بر ۲۵۳هزار نفر شغلشان را از دست دادند.

 در امریکا هم شرایط چندان مطلوب نیست. با وجود اینکه دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور تلاش می کند تا اقتصاد را به وضع عادی باز گرداند ولی هنوز مردم تمایلی برای حضور در مجامع عمومی ندارند و رستوران ها بدون مشتری هستند. در این کشور بالغ بر ۴۰ میلیون نفر از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تا کنون شغلشان را از دست داده اند که بیشترین تعداد آنها را زنان تشکیل می دهند. سی ان ان به نقل از مقامات امریکایی در مورد احتمال تداوم روند افزایشی بیکاری در این کشور خبر داد.

 باید در نظر داشت که  رستوران داری یکی از کسب و کارهای خدماتی بسیار محبوب در دنیا بود و در جریان همه گیری کرونا به عنوان کسب و کار پر خطر معرفی شد. حال که فعالیت های اقتصادی در کشورهای مختلف دنیا از سر گرفته می شود، رستوران داران بیش از قبل تاثیرات مخرب این بحران را تجربه می کنند و از خالی بودن رستوران ها و مرگ کسب و کارشان در دنیای کرونایی امروز صحبت می کنند.

کد خبر: ۱۹٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha