۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸
یوآن چین چالشی برای دلار آمریکا در جهان

یوآن چین چالشی برای دلار آمریکا در جهان

تحلیلگر مؤسسه کردیت سوئیس، نوشت: احتمالا یوآن چین بزودی دلار آمریکا را در معاملات انرژی جهانی به چالش بکشد.

به گزارش بازار، روزنامه فایننشال تایمز به نقل از زولتان پوزسار، تحلیلگر مؤسسه کردیت سوئیس، نوشت: با تعمیق روابط انرژی بین چین و خاورمیانه (غرب آسیا) که حاکی از خیزش پترو یوآن (یوآن نفتیِ چین) است که می‌تواند پترو دلار (دلار نفتی آمریکا) را به چالش بکشد، نظم جهانی انرژی در حال تغییر است.

به گفته پوزسار، چین خرید نفت خام و گاز طبیعی مایع (LNG) با استفاده از پول ملی خود را از ایران، ونزوئلا، روسیه و برخی کشورهای آفریقایی افزایش داده است. با این حال دیدار رئیس جمهور شی جینپینگ با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) در ماه دسامبر تولد پترو یوآن را رقم زد. در آن نشست، شی تأیید کرد پکن آماده خرید انرژی از کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) به یوآن به جای دلار آمریکا است.

پوزسار گفت: چین می‌خواهد مقررات بازار جهانی انرژی را بازنویسی کند. وی افزود اقدام برای دلار زدایی از تجارت نفت و گاز با حمایت اعضای ائتلاف بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) صورت می‌گیرد.

به گفته این تحلیلگر مؤسسه کردیت سوئیس، در پی اِعمال تحریم‌های گسترده کشورهای غربی علیه روسیه (یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان اصلی انرژی جهان) در واکنش به عملیات نظامی در اوکراین، اقدامات در جهت حذف دلار از تجارت انرژی تشدید شده است. پوزسار افزود ذخایر ارزی دلار در جنگ تحریم‌ها ماهیت نظامی پیدا کرده و این امر استفاده از ارز خارجی را برای صادرکنندگان و واردکنندگان عمده نفت، گاز و سایر کالاها ناامن کرده است.

همکاری بین چین و شورای همکاری خلیج (فارس) ممکن است به طور بالقوه شامل اکتشاف و تولید مشترک در مکان‌هایی مانند دریای جنوبی چین و همچنین سرمایه گذاری در پالایشگاه ها، مواد شیمیایی و پلاستیک باشد.

پوزسار گفت اجرای همه این پروژه‌ها با یوآن تغییری عظیم در تجارت جهانی انرژی را رقم خواهد زد. وی افزود حتی اگر یوآن جایگزین دلار به عنوان یک ارز ذخیره نشود، تجارت با پترو یوآن در هر حال پیامدهای اقتصادی و مالی قابل توجهی برای سیاستگذاران و سرمایه گذاران خواهد داشت.

کد خبر: ۱۹۸٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha