۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
اشتغال زایی ۲۲۰ هزار نفری بنیاد برکت| سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای هزار بنگاه اقتصادی
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مطرح کرد

اشتغال زایی ۲۲۰ هزار نفری بنیاد برکت| سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای هزار بنگاه اقتصادی

نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: بنیاد برکت با ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه در هزار بنگاه کوچک و متوسط سراسر کشور مشارکت کرده و ظرفیت اشتغال برای ۲۲۰ هزار نفر ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه ایران: امروز چهارشنبه ۱۴ دی ماه در آیین آغاز هزارمین مشارکت اقتصادی بنیاد برکت در بنگاه های کوچک و متوسط کشور، عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بیان داشت: امروز هزارمین مشارکت اقتصادی بین بنیاد برکت و کارآفرین ما امضا شد.

وی با اشاره به آغاز هزارمین مشارکت بنیاد برکت در طرح های خرد و کوچک اضافه کرد: در قالب این هزار طرح، تاکنون ۳۶۷ مشارکت در سهام را با کارآفرینان داشته ایم. همچنین از این تعداد ۷۷ مشارکت مدنی و ۵۲۵ تسهیلات محور و ۳۱ مورد هم الگوی جدید شتاب دهنده های کارآفرینی بوده است. از این تعداد مشارکت ۲۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده که ۴۴ هزار فرصت شغلی مستقیم و ۱۷۶ هزار فرصت هم به صورت غیر مستقیم بوده است. همچنین ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز حجم سرمایه گذاری در این عرصه بوده است.

نوروزی ادامه داد: از وقتی بنیاد برکت فعالیت خود را شروع کرد دغدغه همگی ما بحث اشتغال و فراگیری سرمایه گذاری است؛ یعنی سرمایه گذاری را به نقاطی ببریم که باعث تقویت اقتصاد، امنیت ملی و باعث حفظ جمعیت در مناطق کمتر توسعه یافته شود. از این رو باید نقاط محروم، دورافتاده و مرزی را مورد توجه قرار می دادیم.

وی تاکید کرد: اگر به مطالعات جهانی توجه کنیم، کسانی که در سال های اخیر نوبل اقتصادی را بردند بیشتر در زمینه فعالیت های اقتصادی اجتماع محور طرح هایی را ارائه داده اند؛ یعنی نظریه های برندگان جایزه نوبل اقتصادی در حوزه طرح های اقتصاد خرد و اجتماع محور بوده است. کسانی که توانستند با نظریه های اقتصادی خودشان این مساله را اثبات کنند که قوام اقتصادی از نقاط دور افتاده، محروم و از مناطقی که پوشش جمعیتی مناسبی برای سرزمین ایجاد کند باید شروع شود و به اقتصاد ملی کمک کند تا آن قوام شکل بگیرد. بنابراین کسانی که در دنیا در این زمینه ها کار کردند خیلی مورد توجه قرار گرفتند.

نوروزی افزود: بر این اساس بنیاد برکت و مابقی حوزه های اقتصادی ستاد تمرکزشان را از سرمایه گذاری در حوزه های برخوردار به سمت سرمایه گذاری در حوزه های غیر برخوردار با تکیه بر مزیت های اقتصادی آن منطقه بردند. طرح های اقتصادی بزرگ مقیاس ستاد هم در برخی از مناطق محروم؛ مناطقی که یک مزیت سرمایه گذاری را با خود داشته انجام شده است. برای مثال برای اولین بار در ستاد کارخانه تولید فولادی اسلب های عریض را در کشور با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ایجاد کردیم.

سرپرست ستاد تصریح کرد: این کارخانه را به خرمشهری بردیم که هنوز آثار محرومیت های ناشی از جنگ برای آن باقی مانده است. منطقه ای که به آب های آزاد متصل است و مواد اولیه را به راحتی دریافت می کند و محصول به خوبی صادر می شود؛ چون ۶۵ درصد از محصولات شرکت فولاد جهان آرای ستاد صادراتی و ۳۵ درصد برای مصرف داخل است. این امتیاز باعث اشتغال زایی برای مردم بومی و هم ثبات جمعیتی در یک نقطه مرزی می شود و در کنار این مزایا می توان از مزیت آب های آزاد نیز برای واردات و صادرات بهره مند شد.

حمایت ستاد اجرایی از مناطق محروم

نوروزی تاکید کرد: البته این نکته حائز اهمیت است که ستاد اغلب به دنبال پرکردن خلاهایی است که از جهت اقتصادی در جامعه شاهد هستیم؛ یعنی جایی که یک سرمایه گذار بخش خصوصی ورود می کند به آن بخش وارد نمی شویم. معمولا کسانی که سرمایه گذاری می کنند نیز می خواهند در جایی سرمایه گذاری کنند که هم امنیت و هم بازدهی بالایی داشته باشد و به نیروی کار متخصص نزدیک باشند. از این رو بیشتر کسب و کارها در نقاطی اطراف تهران، ‌اصفهان، تبریز و غیره که آباد هستند ایجاد می شوند اما ستاد از این موضوع مستثنی است و به نقاطی ورود می کند که محرومیت بیشتری دارد و کشور نیز نیاز بیشتری به آن دارد.

وی با اشاره به واردات ۶۰ درصدی کاغذ مورد نیاز کشور اضافه کرد: کارخانه تولید کاغذ سبز ستاد در شهرستان شادگان استان خوزستان با تکیه بر مزیت تولید باگاس از مجموعه توسعه نیشکر ایجاد شده است؛ یعنی آن جا باگاس تولید می شود و وقتی شیره نیشکر گرفته می شود تفاله آن را تبدیل به کاغذ می کنند. اتفاقی که با مشارکت بالای ۷۰ درصد ستاد و حدود ۲۸ درصدی توسعه نیشکر انجام شده است تا هم برای تامین کاغذ کشور نیازمند به واردات نباشیم و کمک کنیم این سرمایه گذاری سنگین انجام شود و هم آن باگاسی که دور ریخته می شد به یک محصول دیگر تبدیل شود و آلودگی محیط زیستی نداشته باشد. در کنار این ها یک اشتغال پایدار را در یک منطقه محرومی از کشور به سامان برسانیم.

چشم انداز کشور با فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری هایی که در نقاط محروم انجام می شود روشن است

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به اینکه ستاد به صورت فعال و گسترده در حوزه اقتصاد کلان، خرد و خانگی در کشور کار می‌ کند، ادامه داد: هرچند برخی از انتقادات درست است اما برخی رفتارهای معاندانه با کشور دارند و همین موضوع موید این است که در راه درستی حرکت می کنیم. بنابراین دشمنی که مایل نیست به این اهداف برسیم سعی می کند با تکیه بر یک سلسله نارضایتی هایی که با غفلت عده ای اتفاق میفتد مسیر درست را برهم بزند.

وی تاکید کرد: الان در مسیر درست حرکت می کنیم و این فرصت را باید پیدا کنیم و این سرمایه گذاری ها را به سرانجام برسانیم. بنابراین وضعیت اقتصادی کشور را روشن می بینم. ممکن است بپرسند معیار بنده برای این صحبت ها چیست؟ اساس و معیار سرمایه گذاری هایی است که در کشور انجام می شود و هدف گذاری هایی که برای نقاط محروم صورت می گیرد نشان دهنده آینده روشن کشور است.

حضور مستمر در ۴۴۰ نقطه محروم شهری

سرپرست ستاد بیان کرد: این هنر نیست که درهای کشور را باز کنیم و به بعضی از کشورها مجوز دهیم که برای مثال یک میلیون مسکن در ایران بسازند. اگر زمین و امکانات در اختیارشان قرار دهیم می آیند محصولات خودشان را وارد می کنند و سریع کار را براساس منافع خودشان پیش می برند. بنابراین مسائل کشور باید از مسیر بهره مندی از امکانات ملی مرتفع شود.

وی با اشاره به اقدامات بزرگ ستاد اجرایی تصریح کرد: بعضی ها مدام به تشکیلاتی همچون ستاد حمله می کنند و می خواهند فعالیت های مثبت و اقتصادی ستاد را زیر سوال ببرند. برای مثال بارها اعلام کرده ایم که ستاد مالیات می پردازد یک نمونه شرکتی همچون نفت پارس است که مانند یک شرکت بخش خصوصی روغن های صنعتی تولید می کند و مالیات می دهد. مثل همان شرکت خصوصی از دولت خوراک خریداری می کند و معافیت خاصی هم شمال حالش نمی شود. بنابراین تمام شرکت های ستاد مالیات بر ارزش افزوده، ‌ مالیات بر سود و عملکرد را پرداخت می کنند و نگاه سازمان های دولتی به همگی آن ها همچون بخش خصوصی است.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در ۴۴۰ نقطه شهری و ۱۱ هزار و ۵۰۰ روستای کشور خدمت رسانی می کند

نوروزی تاکید کرد: معاندها از اینکه تمام عایدی شرکت های ستادی صرف مناطق محروم می شود ناراحت هستند. امکاناتی که داریم را به سمت مناطق محروم می بریم و کارهای بزرگی را انجام داده ایم که البته گاهی اوقات فرصت نمی کنیم یا بلد نیستیم پوشش خبری مناسبی برای خدماتی که در اقصی نقاط کشور می دهیم داشته باشیم. ما در ۴۴۰ نقطه محروم شهری فعالیت می کنیم. نقاطی که با خشکسالی در حاشیه شهرها شکل گرفته اند و حالا نیاز به مسکن، مدرسه، آب و برق دارند و همه امکانات را می خواهند.

وی ادامه داد: اکنون ستاد در ۴۴۰ نقطه شهری کشور کار می کند. همچنین در ۱۱ هزار و ۵۰۰ روستای کشور کار می کنیم. وقتی ادعا می کنیم برای ۴۴ هزار نفر اشتغال زایی مستقیم انجام داده ایم را برخی باور نمی کنند که این اتفاقات در کشور میفتد. مدام فضاهای اقتصادی جا به جا می شود. نزدیک به ۵۰۰ هزار شغل همین امسال ایجاد کردیم. برخی می پرسند آیا ۵۰۰ هزار بیکار وجود داشته؟ می گوییم خیر. این شغل ها را ایجاد کرده ایم و برای مثال مشاغل پلت فرمی که در گذشته فرد در نقطه ای می نشست و کالا می فروخت الان به سامانه باسلام کالا می فروشد. بنابراین ممکن است این فرد از عرصه دیگر بیرون آمده باشد.

اجرای طرح های اشتغال زایی پایدار

نوروزی با اشاره به دستاوردهای ستاد در حوزه کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی گفت: با حمایت ستاد فرمان اجرایی حضرت امام و مشارکت وزارت جهاد کشاورزی کشت محصولات کشاورزی در دیمزارها را توسعه دادیم. در این راستا امسال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم زیر کشت رفت. نتیجه کار سال گذشته این بود که ۱.۵ میلیارد دلار صرف جویی ارزی برای کشور اتفاق افتاد. همچنین محصولاتی چون گندم، نخود، عدس و دانه های روغنی و غیره که باید وارد می شدند همگی از طریق داخل تامین شدند و دیگر نیازی به واردات آن ها نیست.

وی اضافه کرد: بنابراین کشاورزی که در گذشته با میانگین ۲ هکتار از اراضی دیم کار می کرد الان روی میانگین ۱۰ هکتار از اراضی کار می کند. اگر اسم آن ۲ هکتار شغل داشتن بود این ۱۰ هکتار چیست؟ بنابراین باعث فعالیت اقتصادی بیشتر شدیم. نقش ستاد هم این است که همین امسال باید بیش از ۵۶۰ میلیارد تومان به کشاورزان دیم کار یارانه بدهد. یارانه ماشین آلات، بیمه محصولات و غیره از جمله هزینه ای است که ستاد پرداخت می کند تا توسعه اقتصادی اتفاق بیفتد.

سرپرست ستاد ادامه داد: ویژگی طرح های اقتصادی ما متکی بر اراده مردم است. با بسیج جامعه محلی در قالب کمیته های اشتغال و کار گروه های توسعه اشتغال روستایی بیش از ۵۰ هزار عضو در کشور داریم. همچنین سازمان دهی ۱۵ هزار گروه برای انجام همین فعالیت های اقتصادی انجام شده است. یعنی اگر بخواهیم کاری انجام دهیم ابتدا باید شبکه ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: مشارک با ذی نفع های محلی از جمله استانداری ها، بانک ها، فرمانداری ها و خیرین اشتغال و غیره جزو فعالیت های ستاد است. برنامه خیرین اشتغال را هم بنیاد برکت راه انداخته است. ما پیش از این خیرین سلامت، ‌خیرین مدرسه ساز و غیره داشتیم اما خیرین اشتغال نداشتیم. بنابراین اگر می توانیم گروه خیریه ای تشکیل دهیم تا جهیزیه برای ازدواج افراد کم توان مالی تامین کنیم توانایی این را هم داریم که خیریه ای ایجاد کنیم که اشتغال زایی کند. این اشتغال زایی انجام شود نه دیگر نیاز به جهیزیه و نه دیگر کمک ها دارد. همانطور که اشاره کردم تمرکز ما بر روی نقاط محروم است. از مرزهای شرقی تا غربی و از مرزهای جنوبی تا شمالی را در بر می گیرد و در تمام حوزه ها در عمیق ترین نقاط محروم روستایی حضور داریم.

نوروزی در پایان گفت: ۹۳ درصد طرح هایی که اجرا کرده ایم جزو طرح هایی است که پایداری دارند. یعنی کاری که انجام می دهیم مبتنی بر مطالعه و تصمیم درست تر و مشارکت مردم است که نمی تواند بعد از شش ماه تا یک سال بهم بخورد. این منابع گسترده ای که در اختیار مردم قرار می دهیم فقط ۱.۷ درصد معوق می شود. تسهیلاتی که بانک ها در دنیا می دهند ۷ درصد است اما اینجا ۱.۷ درصد است. چون فرد بر اساس ظرفیت و توانایی وام می گیرد و هم زندگی خودش را اداره می کند و هم پول بانک را می دهد. مهمتر از همه اینکه این تسهیلات را بیمه می کنیم که اگر نتوانستند بدهند بانک ضرر نکند. هزار تسهیل گر در سطح کشور در این حوزه کمک می کنند و تمام آنچه گفته شد فقط بخش کوچکی از اقدامات ستاد است.

کد خبر: ۱۹۸٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha