۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۲
 کاهش تقاضای کاذب ارز با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان مطرح کرد

کاهش تقاضای کاذب ارز با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان گفت: تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند منجر به افزایش درآمدزایی دولت و کاهش حضور دلالان در بازارهای مختلف شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، رحمان سعادت استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در خصوص موضوع مالیات برعایدی سرمایه و اهمیت اخذ مالیات از همه افراد جامعه و کسب مالیات از پایه‌های جدید مالیاتی گفت: در تمام دنیا بخصوص کشورهای توسعه یافته با اقتصادهایی قوی، تمام افرادی که به نوعی فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند و از این محل درآمد و سودی کسب می‌کنند دارای کد مشخصی هستند که براساس آن کد رصد می‌شوند تا مالیات مورد نظر از آنها دریافت شود.

وی در این باره توضیح داد: در تمام دنیا کسانی که خارج از چارچوب صرافی که امکان رصد آنها به واسطه مشخصات تجاریشان وجود داشته باشد کار کنند و به نوعی به صورتی غیر قانونی وارد بازار ارز شوند و بدون نیاز واقعی به ارز در این بازار تقاضا ایجاد کنند از نظر دولت به نوعی وارد جریان دلالی و سفته بازی شده واقدامی برخلاف قانون داشته‌اند.

استاد اقتصاد در این باره توضیح داد: به نظر می‌رسد دولت باید در این موضوع مهم اقتداری از خود نشان دهد، یعنی کسانی که می خواهند وارد سفته بازی شوند باید مجرم شناخته شوند یا با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه از آنها مالیات‌های سنگینی گرفته شود تا تمایلی برای فعالیت در این عرصه نداشته باشند.

به گفته سعادت، افرادی که دارای کد رهگیری تجارت خارجی نباشند و بدون ارائه ادله خاص برای خرید ارز تقاضا ایجاد کنند به مثابه این است که عملی خلاف قانون انجام داده‌اند؛ مثل موضع وزارت صمت درباره داتشن بیت کوین که دولت به تازگی بر این موضوع تاکید کرد کسانی که مایل به ورود در حوزه رمز ارز هستند باید از وزرات صمت مجوز لازم را دریافت کنند و کد اقتصادی داشته باشند تا دولت امکان رهگیری این افراد را داشته باشد و به سهولت از آنها مالیات بستاند.

این استاد اقتصاد درخصوص اهمیت تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند منجر به افزایش درآمدزایی دولت و کاهش حضور دلالان در بازارهای مختلف و ایجاد تقاضا برای خرید دارایی‌های متفاوت شود. با تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه دلالان سریع‌تر شناسایی می‌شوند، بنابراین با فناوری‌های مختلف و کمک بانک مرکزی و نظام بانکی کشور و سایر وزارتخانه‌ها می توان این موضوع را محقق کرد.

سعادت خاطرنشان کرد: همه افراد دارای درآمد باید مالیات پرداخت کنند، یعنی دریافت مالیات نباید محدود به عده معدودی شود چرا که این موضوع راه را برای فرار مالیاتی باز می‌کند. پرداخت مالیات باید شامل همه درآمدها شود، دولت با هیچ گروهی در این موضوع نباید مماشات به خرج دهد، در غیر این صورت حق عده‌ای که مالیات پرداخت می‌کنند در برابر کسانی که مالیاتی نمی‌دهند یا جزء فراریان مالیاتی با درآمدهای بالا هستند ضایع می‌شود.

کد خبر: ۱۹۷٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha