۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
 نیروی ماهر و خلاق پیش شرط ایجاد کارخانه طلاسازی در خراسان جنوبی
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

نیروی ماهر و خلاق پیش شرط ایجاد کارخانه طلاسازی در خراسان جنوبی

بیرجند- رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی معادن طلای متعددی دارد با این وجود سرمایه و نیروی ماهر پیش شرط ایجاد کارخانه طلاسازی در استان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها در بسیاری از محافل چه جمع‌های کارشناسی و چه در بین عموم مردم سخن از بازار ارز و سکه و قیمت طلا و جواهر است. برخی می‌خرند و برخی می‌فروشند و عده‌ای که در این حوزه سرمایه گذاری کرده‌اند نگران تلاطم ها هستند.

مردم خراسان‌جنوبی نیز از این موضوع مستثنی نیستند و مسائل مرتبط با بازار طلا و ارز را پیگیری می‌کنند. از طرف دیگر در استان معادن طلای زیادی وجود دارد که تکمیل زنجیره تولید در این بخش می‌تواند به اشتغال زایی در منطقه کمک کند.

به سراغ رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت خراسان جنوبی رفتیم و درباره این دو موضوع مهم از وی سؤالاتی پرسیدیم.

زنجیره تولید طلا در خراسان جنوبی کامل نیست

محمدرضا هاشمی، رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: خراسان‌جنوبی معادن طلای بسیار خوبی در سربیشه و خوسف دارد که ظرفیت مطلوبی محسوب می شود.

وی بیان‌کرد: اما با این وجود زنجیره تولید این محصول بسیار ارزشمند در خراسان جنوبی کامل نیست و ما کارخانه تولید جواهر طلا در استان نداریم.

این کارشناس حوزه طلا و جواهر در خراسان جنوبی ادامه‌داد: علت این مسئله را باید در نبود نیروی ماهر و خلاق در حوزه طلا و جواهر سازی در استان از یک طرف و نیاز به وجود سرمایه کلان برای راه اندازی چنین کارخانه‌ای از طرف دیگر دانست.

هاشمی با اشاره به اینکه یکی – دو کارخانه تولید طلا در خراسان‌جنوبی وجود داشته که در حال حاضر تعطیل است، بیان کرد: تنها یکی – دو کارگاه محدود داریم که آن هم سهمی در بازار ندارد.

کارخانه تولید طلا نیاز به نیروی ماهر، خلاق و هنرمند دارد

وی که ۲۵ سال سابقه فعالیت در بازار طلا و جواهر را دارد، گفت: نیروی انسانی مورد نیاز برای کارخانه جواهرسازی طلا مانند نیروی انسانی برخی از تولیدی ها نیست بلکه باید ماهر، متخصص، خلاق و هنرمند باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت خراسان جنوبی اظهارکرد: از طرف دیگر ما در خراسان جنوبی محرکی چون معافیت از مالیات و... برای ایجاد واحدهای تولیدی نداریم که این مورد نیز مؤثر است.

خرید طلا از سبد خانوار حذف شده است

هاشمی با اشاره به اینکه نوسانات حوزه ارز و طلا و جواهر موجب شده که خرید طلا از سبد خانوار حذف شود، بیان‌کرد: در حدود یک ماه و یک ماه و نیم گذشته طلا گرمی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود.

وی گفت: اما چند روز قبل طلا به گرمی دو میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید که این نوسانات بی شک در خرید مردم تأثیر دارد.

این کارشناس حوزه طلا و جواهر در خراسان جنوبی اظهارکرد: امروز(سیزدهم دی ماه) که با شما گفت و گو می‌کنم، قیمت طلا با اندک کاهش قیمت به گرمی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

هاشمی بیان‌کرد: وقتی که طلا افزایش قیمت پیدا می‌کند مردم برای حفظ سرمایه خود به سمت خرید طلا می‌روند که این اتفاق موجب افزایش بیشتر قیمت می‌شود.

تحلیلی از رفتارهای مردم در شرایط تلاطم اقتصادی

وی افزود: در شرایط تلاطم‌های اقتصادی مردم برای حفظ سرمایه خود در سه بخش طلا، مسکن و خودرو سرمایه گذاری می‌کنند در حالی که در دیگر کشورها بازار این کالاها سودهی چندانی ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت خراسان‌جنوبی گفت: این سال‌های کاری من نشان می‌دهد سودهی خرید طلا در دراز مدت جواب می دهد.

هاشمی اظهارکرد: از طرف دیگر وقتی هم که قیمت طلا اندکی کاهش پیدا می‌کند، باز برای جلوگیری از ضرر و زیان مردم به سمت فروش طلا می‌روند که این موضوع نیز افت قیمت را به همراه خواهد داشت.

مردم خراسان جنوبی به خرید طلای مستعمل روی آورده اند

وی با اشاره به اینکه در مجموع این موارد نشان از عدم ثبات اقتصادی در کشور است، بیان‌کرد: مردم خراسان جنوبی امروزه به سمت خرید طلای مستعمل روی آورده اند که آن هم برای صنف طلا فروشان سود چندانی ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت خراسان جنوبی گفت: در گذشته افراد به مناسبت هدیه برای زوج های جوان، تولد و ... طلا خریداری می کردند که به رونق بازار کمک می‌کرد ولی الان اینگونه نیست.

هاشمی یادآورشد: الان اگر وارد بازار طلا شوید و بگویید با حدود چهار میلیون یک انگشتر می‌خواهم حتما جواب منفی خواهید شنید.

وی افزود: طبیعی است در چنین شرایطی مردم نمی توانند به نوعروسان و یا برای تولد عزیزانشان طلا هدیه دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت خراسان جنوبی گفت: در مجموع امیدواریم با برنامه ریزی و کارکارشناسی در آینده شاهد ثبات در بازار طلا و رونق این بازار باشیم.

کد خبر: ۱۹۷٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha