۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
عمان میانجی مناسبی برای احیای برجام است| دولت آمریکا نمی خواست «مرگ برجام» علنی شود
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

عمان میانجی مناسبی برای احیای برجام است| دولت آمریکا نمی خواست «مرگ برجام» علنی شود

پروفسور «پل پیلار» می گوید اظهارات اخیر رابرت مالی درباره برجام، در راستای کاستن از هزینه اظهار نظر بایدن در خصوص توافق هسته ای با ایران بود.

بازار؛ گروه بین الملل: «کریستوفر برگر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان اخیرا گفته است برلین در شرایط فعلی دلیلی برای آغاز مجدد مذاکرات رفع تحریم‌های ضدایرانی نمی‌بیند! از دیدگاه ما، در حال حاضر هیچ نشانه یا دلیلی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران (مذاکرات رفع تحریم‌های ضدایرانی) وجود ندارد.

وی همچنین گفته است تمرکز اصلی برلین در حال حاضر حمایت از «مردم داخل خیابان» در ایران است نه عجله برای آغاز مجدد مذاکرات برجام!

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی در واکنش به موضع‌ گیری وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است: وزارت خارجه آلمان گفته که برلین دلیلی برای از سرگیری مذاکرات وین نمی‌بیند. ظاهراً آلمان اهمیت منع اشاعه هسته‌ای و همچنین خطر تنش‌ های جدی و حتی کنترل‌ نشده در صورت عدم اتمام مذاکرات برجام را دست کم می‌ گیرد

از سوی دیگر ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران اعلام کرده است شاید غربی‌ها امید داشتند اغتشاشات اخیر برای آنان منافع سیاسی تأمین کند یا موضع ایران را در مذاکرات تضعیف کند، اما امروز که شرایط امنیت عمومی در کشورمان بهتر شده، غربی‌ها می‌توانند به این جمع بندی برسند که ایران قصد ندارد از منافع خودش در مذاکرات عقب نشینی کند.

وی تأکید کرده است: اگر این رویکرد بین مقامات آمریکا شکل گیرد که ایران قصد ندارد از منافع خودش در مذاکرات عقب نشینی کند، دست یابی به توافق دور نیست چرا که یک موضوع و چند عبارت در متن توافق باقی مانده است. یکی از این موارد بحث همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است که طرف مقابل در پیشنهادی که داشت، موظف بود به عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران در آژانس کمک کند و در عین حال ایران هم مسیر جدیدی را به موازات مذاکرات، با دبیرخانه آژانس و مدیرکل آژانس آغاز کرده که در مورد سه موضوع باقیمانده در مذاکرات همکاری شکل گیرد.

وی همچنین گفته است: بر این اساس دستیابی به توافق نشدنی نیست، اما این مسئله به اراده سیاسی طرف مقابل بازمی‌گردد. موضع ما همچنان ثابت است و از ابتدای مذاکرات اعلام کردیم، اگر طرف مقابل آماده بازگشت به تعهدات سابق خودش باشد و به نحو مؤثری تحریم‌ها را رفع کنند، ما هم آماده ایم اقدامات جبرانی خودمان را انجام دهیم. از جانب جمهوری اسلامی ایران احیای برجام دست یافتنی است اما نتیجه آن به واقع بینی طرف مقابل بازمی گردد که به درک درستی از تحولات ایران در عرصه داخلی، منطقه‌ای و جهانی برسد.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*رابرات مالی اخیرا درباره «مرگ برجام» گفته بود وظیفه او حفظ منافع آمریکاست و نه دادن اعلامیه ترحیم. بر این اساس او اعلام کرده بود که برجام هنوز نمرده است. این سخنان به نظر می رسد استدلال بایدن در مورد «مرگ برجام» را زیر سوال می برد. ارزیابی شما چیست؟

اظهارات مالی به وضوح تلاشی برای محدود کردن آسیب های ناشی از اظهار نظر بایدن در مورد «مرگ برجام» که میکروفن باز مطرح شد، بود. دولت آمریکا هرگز نمی خواست چنین اظهاراتی از رئیس جمهور علنی شود.

*جوزپ بورل و حسین امیرعبداللهیان نیز اخیرا رایزنی هایی برای شروع مذاکرات هسته ای ایران داشته اند. همچنین وزیر خارجه ایران سفری به عمان داشته است. به نظر می رسد رایزنی هایی برای شروع مذاکرات در حال جریان است. به نظر شما مذاکرات به زودی شروع می شود؟

من هنوز به مذاکرات واقعی - جدا از رایزنی های اولیه - خوشبین نیستم که به زودی از سر گرفته شود.

*«کریستوفر برگر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان اخیرا اعلام کرده دلیلی برای شروع مذاکرات برجام در حال حاضر وجود ندارد. ارزیابی شما از سخنان او چیست در حالی که شاهد رایزنی میان بورل و امیرعبداالهیان برای برای فراهم کردن زمینه برای آغاز گفتگوها هستیم؟

این یک ارزیابی واقع بینانه از وضعیت دیپلماسی در مورد این موضوع است. هیچ تناقضی بین واقع‌بین بودن در ارائه این نوع قضاوت و انجام مشاوره‌های اکتشافی برای دیدن آنچه ممکن است به هر حال امکان‌پذیر باشد، وجود ندارد.

*به نظر می رسد عمان بار دیگر در حال رایزنی برای ایجاد تفاهم میان ایران و آمریکا در خصوص مذاکرات هسته ای است. این در حالی است که برخی کشورهای دیگر چون قطر نیز در این زمینه تلاشهای مستمری داشته اند. نقش عمان را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟

عمان موقعیت خوبی برای تسهیل این نوع ارتباطات دارد. عمان پیش از این در تسهیل تماس هایی که منجر به مذاکرات اولیه برجام شد، نقش داشت.

*ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرده است: دست یابی به توافق دور نیست چرا که یک موضوع و چند عبارت در متن توافق باقی مانده است. یکی از این موارد بحث همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است که طرف مقابل در پیشنهادی که داشت، موظف بود به عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران در آژانس کمک کند و در عین حال ایران هم مسیر جدیدی را به موازات مذاکرات، با دبیرخانه آژانس و مدیرکل آژانس آغاز کرده که در مورد سه موضوع باقیمانده در مذاکرات همکاری شکل گیرد. ارزیابی شما از سخنان او چیست؟

اگر نشان دهد که ایران از تقاضای خود در مورد موضوع پادمان به عنوان پیش‌شرط بازگرداندن برجام صرف‌نظر می‌کند، بیانیه‌ای معنادار خواهد بود. این بیانیه این کار را نمی کند.

کد خبر: ۱۹۷٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha