۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
بانک مرکزی حساب‌های بانکی خارج از خزانه دانشگاه‌ها را ببندد
نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

بانک مرکزی حساب‌های بانکی خارج از خزانه دانشگاه‌ها را ببندد

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در مورد اجرای حساب واحد خزانه، حتماً باید دستگاه‌های نظارتی ورود کنند و بانک مرکزی موظف به مسدودسازی حساب‌های فرعی دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

به گزارش بازار، حجت الاسلام و المسلمین حسن شجاعی نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت:در مورد اجرای حساب واحد خزانه، حتماً باید دستگاه‌های نظارتی ورود کنند و بانک مرکزی موظف به مسدودسازی حساب‌های فرعی دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

شجاعی، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درباره مزیت‌های اجرای حساب واحد خزانه گفت: در سال‌های اخیر، عدم وجود حساب واحد خزانه باعث شد که دستگاه‌های اجرایی، حساب‌های متعددی داشته باشند و بودجه خود را در حساب‌ها و بانک‌های مختلف به مصرف برسانند که این، یک فضای تاریکی را به وجود می‌آورد که در آن حساب‌ها احتمال هر اقدامی خارج از کنترل دولت، اتفاق بیفتد.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال، یکی از دستگاه‌های دولتی حدود ۳۰ همت در یکی از بانک‌های کشور نگهداری می‌کرد که از محل آن سپرده، وام‌هایی را برای برخی از مسئولین آن دستگاه با توافق بانک پرداخت کرده بودند که مشخص نبود این پرداخت‌ها چقدر قانونی و عادلانه است.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس توضیح داد: طبیعتاً وقتی حساب واحد خزانه وجود نداشته باشد از این قبیل فسادها و رانت‌ها در آنجا شکل می‌گیرد. در برخی از دستگاه‌ها و دانشگاه‌هایی که هیأت امنایی اداره می‌شود، احتمال این رانت و فساد با اجرا نشدن حساب واحد خزانه افزایش پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: تمام دستگاه‌ها باید بر اساس تکلیف قانونی که دارند، همه حساب‌های فرعی خودشان را مسدود کنند و تمام پول خودشان را در حساب واحد خزانه نگهداری کنند تا شفافیت به وجود بیاید و امکان نظارت دقیق بر آن‌ها وجود داشته باشد.

حجت الاسلام شجاعی درباره میزان منطقی بودن نظارت هیأت امنا بر بودجه دولتی دانشگاه‌های علوم پزشکی توضیح داد: هیأت امنایی شدن هزینه‌کرد دانشگاه‌های علوم پزشکی، ناشی از این بود که دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم با این استدلال هیأت امنایی شدند که در حوزه آموزش و پژوهش متولیان دانشگاه باید قدرت مانور داشته باشند و باید بتوانند از بودجه‌ای که در اختیار دارند به شکلی بهینه، آموزش و پژوهش را در دانشگاه‌ها مدیریت کنند.

وی در ادامه توضیح داد: این استدلال اگر در حوزه آموزش و پژوهش پذیرفتنی باشد، در حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی که ۱۵ درصد بودجه آن‌ها صرف آموزش و پژوهش می‌شود، استدلال درستی نیست. زمانی که پذیرفتند دانشگاه‌های علوم پزشکی به شکل هیأت امنایی هزینه‌های خود را مدیریت کنند، ناشی از این است که به این مسئله توجه نشده که فقط ۱۵ درصد از این بودجه صرف آموزش و پژوهش می‌شود و ۸۵ درصد مربوط به بخش درمان است که ربطی به بخش آموزشی ندارد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطرنشان کرد: همین مسئله، زمینه‌ای را به وجود آورده که دانشگاه‌های علوم پزشکی درآمدهایی که کسب یا بودجه‌هایی که دریافت می‌کنند و ۸۵ درصد آن مربوط به درمان است، به شکلی غیرشفاف و تنها با یک مصوبه هیأت امنا مصرف کنند.

شجاعی توضیح داد: این مسئله یک فضای غیرشفاف را به وجود می‌آورد، امکان نظارت را از بین می‌برد و امکان مصرف این بودجه در مواردی که به مصلحت نباشد و یا شائبه فساد داشته باشد را بیشتر می‌کند.

وی افزود: بخشی از بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی که مربوط به درمان است باید به حساب واحد خزانه واریز شود تا امکان نظارت در این بخش وجود داشته باشد و شفافیت را در این بخش شاهد باشیم.

این نماینده مجلس یازدهم در انتها درباره اهمیت ورود دستگاه‌های نظارتی مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به این موضوع نیز گفت: در مورد اجرای حساب واحد خزانه حتماً باید دستگاه‌های نظارتی ورود کنند و با توجه به اینکه مهلت قانونی آن هم گذشته، همه دستگاه‌ها باید حساب واحد خزانه را داشته باشند. علاوه بر این، بانک مرکزی موظف به مسدودسازی حساب‌های فرعی این ارگان‌های متخلف از قانون است و قاعدتاً نباید حساب فرعی بعد از پایان مهلت قانونی وجود داشته باشد.

کد خبر: ۱۹۷٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha