۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
دست انداز تاخیر در ارائه مجوز در مسیر توسعه صنعت پزشکی| سلول درمانی کلید درمان بیماری های لاعلاج
عضو هیئت مدیره شرکت سل تک فارمد در گفتگو با بازار

دست انداز تاخیر در ارائه مجوز در مسیر توسعه صنعت پزشکی| سلول درمانی کلید درمان بیماری های لاعلاج

هادی عضو هیئت مدیره شرکت سل تک فارمد گفت: هرچند دانشمندان توانسته اند دستاوردهای زیادی در حوزه سلول درمانی و مهندسی بافت داشته باشند اما به دلیل تاخیر یا عدم دریافت مجوز از مسیر توسعه باز مانده اند.

بازار؛ گروه صنعت: سل تک فارمد یکی از شرکت های گروه دارویی برکت است که با همکاری پژوهشگاه رویان در حوزه محصولات سلول درمانی فعالیت می کند و تاکنون نیز دستاوردهای خوبی را برای صنعت درمان به ارمغان آورده است.

دانشی که اکنون در دست چند کشور معدود از جمله ایران است و شاید بی راه نباشد که بگوییم آینده پیشرفت صنایع پزشکی در دستان این حوزه باشد؛ چرا که در خیلی از حوزه ها که علم پزشکی بدون سلول درمانی به تقلا افتاده و راه کار جدید یا سریعی برای درمان بیماری کم علاج تا لاعلاج ندارد این سلول درمانی باشد که جان مردم را نجات دهد.

البته دستاوردهای این حوزه فقط به درمان بیماری هایی همچون انواع سرطان محدود نمی شود و می توان از آن در حوزه های درآمد زای صنعت پزشکی که با زیبایی آمیخته شده هم همانطور که مهدی هادی عضو موظف هیئت مدیره شرکت سل تک فارمد در گفتگوی قبلی به بازار گفت می توان به جای داروهایی همچون بوتاکس های ارز بر و با عوارض بالا از محصولاتی ایمن تر و پایدار تر برای هر فرد بهره برد. از این رو توجه به دانش سلول درمانی و توسعه آن می تواند یکی از مزایای آینده ایران در مقایسه با منطقه در حوزه گردشگری سلامت باشد.

البته شاید این سوال مطرح شود که با توجه به پروسه طولانی سلول درمانی نتوان از آن در صنعت گردشگری سلامت بهره برد اما این موضوع برعکس می تواند برای کشورهای دارای این دانش دستاوردهای اقتصادی بیشتری را به همراه داشته باشد. در این خصوص هادی عضو موظف هیئت مدیره شرکت سل تک فارمد به بازار گفت: در حوزه سلول درمانی دو دسته محصولات داریم که یک گروه آن جزو تولیدات غیر خودی است که از یک فرد اهدا کننده دریافت می شود یک گروه دیگر نیز از فرد متقاضی دریافت می شود و بعد از آماده سازی محصول دوباره به او تزریق می شود. البته از بعد کلینیکی محصولات خودی برای پزشکان جذابیت بیشتری دارد چون هم ایمن تر است و هم از خود فرد ماده اولیه دریافت می شود. همچنین در بین انسان ها تفاوت های بسیاری وجود دارد که می تواند محصولات غیر خودی بر روند درمان تاثیرگذار باشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دنیا به سمتی حرکت می کند که محصولاتی منحصر به فرد برای افراد ارائه کند افزود: این موضوع حتی در علم پزشکی هم دنبال می شود و اکنون به سمتی در حال حرکت هستیم که انواع داروها بر اساس بیماری های زمینه ای دیگر که علاوه بر بیماری فرد درگیر آن ها است تولید شود. بنابراین پزشکی شخصی در دنیا بسیار ارزشمند و با شتاب بسیار بالایی در حال حرکت است. اما آنچه که در صنعت داروسازی از اهمیت بالایی برخوردار است بحث قابل صنعتی شدن و افزایش تعداد تولید و تکرار پذیر بودن آن است. به عنوان مثال اگر ما یک نمونه پوست را از یک فرد اهدا کننده دریافت و آن را تکثیر کنیم می توانیم برای ۲۰۰ بیمار از آن بهره ببریم.

محصولات اتولوگ و آلوژنیک رونق بخش اقتصاد سلامت

عضو هیئت مدیره شرکت سل تک فارمد بیان کرد: به طور حتم محصولات ما تکرار پذیر هستند؛ چون منبع اولیه تهیه ماده اولیه یک فرد است و محصولات شبیه به هم است که از نظر صنعت خیلی پیچیدگی را کمتر می کند و اقتصادی تر است. بنابراین نگرانی در خصوص زمان بر شدن پروسه درمان در صنعت گردشگری سلامتی را برطرف و حتی شرایط را برای صادرات محصول را فراهم‌ می کند. اما از طرف دیگر در محصولات جدید مثل سلول درمانی که در این محصولات بازاریابی یا بازار خیلی معنا پیدا نمی کند و مشارکت خیلی نقش مهمی دارد چون شناخت جامعه از آنها کم است محصولات اتولوگ شاید در ورود این محصولات به بازار جذاب تر برای مردم و پزشکان باشند چرا که ایمن تر هستند اما ما ناگزیر هستیم به سمت محصولات آلوژنیک هم برویم.

نسبت محصولات آلوژنیک و اتولوگ در دنیا ۴۹ درصد و ۵۱ درصد است؛ یعنی هر کدام ارزش خود را در کارخانه های تولید سلول دارند و متناسب با جامعه هدف و بازار تولید می شوند

هادی اضافه کرد: نسبت محصولات آلوژنیک و اتولوگ در دنیا ۴۹ درصد و ۵۱ درصد است؛ یعنی هر کدام ارزش خود را در کارخانه های تولید سلول دارند و متناسب با جامعه هدف و بازار تولید می شوند. در این راستا نیز شرکت سل تک فارمد با سلول های خودی فعالیت خود را آغاز و بازار خوبی را برای محصولات خود به دست آورده اما در کنار آن سبدی از محصولات آلوژنیک را هم کنار تولیدات اتولوگ در دست دارد و به بازار عرضه می کند؛ این می تواند سبب ایجاد تنوع در محصولات شود و فرد خود قابلیت انتخاب را داشته باشد. این نکته در مورد گردشگری که برای دریافت خدمات پزشکی به ایران می آید هم صدق می کند و او می تواند برای مثال یک ماه در ایران بماند و درمان اتولوگ را دریافت اما اگر فرصت این را نداشته باشد که یک ماه بماند می تواند از محصولات آلوژنیک بهره ببرد.

وی به نقش موثر سلول درمانی در نجات جان افراد ادامه داد: برای مثال اگر به فردی که دچار سوختگی عمیق شده به موقع کمک نشود شاید در فاصله ۴ الی ۵ روز جان خود را از دست بدهد لذا در شرایط بحرانی چاره ای نیست جز اینکه از محصولات آلوژنیک استفاده کنیم. از همین رو محصولات آلوژنیک در کنار محصولات اتولوگ قرار می گیرد و از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین به تازگی نیز محصول دیگری از سل تک فارمد را در رسانه ملی معرفی کردیم که نقش موثری در درمان بیماری پوستی پیسی دارد. بنابراین اگر مثل کشورهای پیوسته درمان بیماری پیسی را یک درمان لوکس و زیبایی نبینیم متوجه می شویم که این تغییر باعث خیلی از بیماری های ثانویه همچون افسردگی در بیمار می شود.

درمان غیر تهاجمی سرطان با سلول درمانی

هادی بیان کرد: مثال های بسیاری در خصوص اهمیت سلول درمانی در کشور وجود دارد و در نهایت به سمت محصولاتی مثل سلول های کارتی می رویم که در انواع سرطان ها از جمله سرطان خون نقش موثری دارد؛ محصولات بسیار گران قیمت اما اثر بخشی بالایی دارند. این درحالی است که بدون سلول درمانی شیوه های مرسوم کنونی برای درمان انواع سرطان ها به این شکل است که علاوه بر سلول های سرطانی آسیب های زیادی به کلیه، اندام های تولید مثل، کبد و موارد دیگر در فرد می زند که قابل جبران نیست.

وی اضافه کرد: بنابراین حتی اگر بیماری هم درمان شود ادامه زندگی فرد با مشکلات زیادی همراه است اما در سلول درمانی از سلول های خود فرد استفاده می کنیم؛ یعنی سلول ها را از بدن بیمار خارج و مهندسی می کنیم و دوباره به بدن خود فرد بر می گردانیم تا به صورت هدفمند فقط سلول های سرطانی را از بین ببرد. هرچند این شیوه از درمان بسیار پیچیده و بسیار سخت است اما اثر بخشی بالایی دارد که در دنیا اتفاق افتاده و سازمان غذا و داروی آمریکا هم آن را تایید کرده و وارد بازار آن ها شده است. در ایران هم اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و شرکت سل تک فارمد در این حوزه پیشتاز است. البته هنوز به محصول نهایی که مجوز های لازم را بگیرد و وارد بازار ایران شود نرسیده ایم و در تلاش هستیم.

آن قدر که دانشمندان داخلی ایران قوی هستند و بر روی این حوزه خوب کار می کنند، در برخی اوقات سازمان غذا و دارو با دانشمندان همگام نیست و عقب است

این عضو هیئت مدیره شرکت سل تک فارمد در پاسخ به این سوال که چه مدت دیگر ظرفیت بهره مندی از محصولات سلول درمانی به وجود می آید ادامه داد: آن قدر که دانشمندان داخلی ایران قوی هستند و بر روی این حوزه خوب کار می کنند، در برخی اوقات سازمان غذا و دارو با دانشمندان همگام نیست و عقب است. بنابراین یکی از چالش های ما در تولید محصول این است که ابتدا از پروسه طولانی تولید محصول می گذریم و بعد باید به کسانی آن را تایید کنند آموزش دهیم تا آن ها یاد بگیرند و همین محصول ما را داوری کنند. این درحالی است که محصولات سلول درمانی، ژن درمانی، آنتی بادی ها و... محصولات پیچیده ای هستند که هر چقدر برای آن ها تلاش شده اما سال ها است که در صف تاییده سازمان غذا و دارو یا اداره کل تجهیزات پزشکی قرار گرفته اند.

هادی افزود: تمام مواردی که به آن ها اشاره شد مسیر دست یابی مردم به محصولات ارزشمند سلول درمانی را کند می کند، آن هم در شرایطی که افراد زیادی نیازمند چنین محصولاتی هستند اما به آن ها نمی رسد و جان خود را از دست می دهند. بنابراین چه مجموعه گروه دارویی برکت و چه مجموعه های دیگری که نقشی در این حوزه دارند همگی سال ها پیگیر رفع چالش های این حوزه هستند تا هرچه سریع تر دستاوردهای این حوزه در خدمت سلامت مردم قرار بگیرد.

علاوه بر تمام آنچه که در چند سطر قبلی گفته شد؛ به اذعان این عضو هیئت مدیره شرکت سل تک فارمد از محصولات سلول درمانی حتی می توان در عمل های دیگری همچون عمل زانو و لگن نیز بهره برد؛ عمل هایی که شاید این روزها و بعد از کاهش همه گیری کرونا شدت بیشتری یافته و برخی از کارشناسان می گویند هرچند عمل دشواری هست اما موقتی است. این درحالی است که با استفاده از دانش سلول درمانی حتی می توان بافت غضروف را تولید کرد. یعنی سلول از فرد گرفته، غضروف تولید و بعد به جای پروتزهای داخلی و خارجی که عمل های تهاجمی و با دوره نقاهت بالایی دارند از درمان های کمتر تهاجمی بهره برد.

در این رابطه هادی افزود: پروژه ای در حوزه تولید غضروف در کشور داشتیم که موفقیت های خوبی از آن حاصل و حتی به عنوان دبیر علمی کنگره مهندسی بافت نیز درباره آن در کشور ایتالیا سخنرانی کردم اما باز به همان دلایل قانون گذاری و پیچیدگی هایی که وجود داشت نتوانستیم از دستاوردهای آن بهره مند شویم.

مهندسی بافت در خدمت درمان های پایدار

عضو هیئت مدیره شرکت سل تک فارمد با اشاره به اینکه دانش سلول درمانی شرکت سل تک فارمد می تواند تکمیل کننده محصولات مهندسی بافت باشد گفت: مهندسی بافت علمی است که مهندسان در کنار زیست شناسان علاوه بر تولید سلول یک بافت را تولید می کنند و در کشورهای پیشرفته حتی به سمت تولید ارگان و یا یک اندام رفته اند و گوش، دریچه قلب و... تولید کرده اند.

وی با اشاره به تولید ارگان یا اندام به واسطه دانش مهندسی بافت اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته این اتفاق افتاده و حتی محصولی تولید کرده اند که سازمان غذا داروی آمریکا نیز آن را تایید و وارد بازار شده است. این دانش در ایران هم وجود دارد اما با توجه به مشکلات زیر ساختی در حوزه قانون گذاری، رغبت کمی برای ورود به این حوزه داریم. هرچند اگر مسیر هموار باشد می توانیم در بیماری هایی مثل ای بی یا سوختگی ها پوست پیوند بزنیم و جلوی مرگ انسان ها را بگیریم.

هادی تاکید کرد: این درحالی است که در روز چندین نفر به دلیل نبود عضو قابل پیوند جان خودشان را از دست می دهند و می توانیم با علم جلوی این اتفاق را بگیریم. هنوز دانشمندان زیادی در کشور حضور دارند که از ایران نرفته اند. امکانات لازم در مجموعه سل تک فارمد وجود دارد و فقط لازم است مسئولان هم این مجموعه را باور داشته باشد و حمایت های خودشان را از از این دانشمندان ریغ نکنند.

کد خبر: ۱۹۷٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha