۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
گمرک به ۵۰ دستگاه ایکس ری نیاز دارد
سخنگوی سابق گمرک:

گمرک به ۵۰ دستگاه ایکس ری نیاز دارد

سخنگوی سابق گمرک گفت ایکس ری به تنهایی برای جلوگیری از قاچاق کالا کافی نیست و گمرک نیازمند طرح‌های دیگری به عنوان مکمل ایکس ری برای هوشمند سازی واقعی است.

به گزارش بازار، روح الله لطیفی سخنگوی سابق گمرک گفت: در حال حاضر ایکس‌ری محموله‌ها را در مبدا اسکن می‌کند و در مقصد هم اسکن می‌کند و مخصوصا برای کالای ترانزیتی کاربرد دارد، اما مشکل اینجاست که دیتا پردازش نمی‌شود.

لطیفی افزوددر حالی که مرحله بعدی هوشمندسازی این است که دیتا ماینینگ به صورت غیرانسانی انجام شود که مغایرت‌ها را خود سامانه اعلام کند و مثلا بگوید کالا با یک چینش و وزن وارد شده، اما هنگام خروج نوع کالا، چینش و ... متفاوت شده، پس ممکن است دستکاری شده باشد.

وی افزود این مرحله در دنیا هنوز اتفاق نیفتاده، اما یکی از برنامه‌های گمرک ایران و چین است که مطالعاتش در دست پیگیری است. قاچاقچی حرفه‌ای حتی می‌تواند ایکس‌ری را هم فریب بدهد و این‌ها نیازمند هوشمندسازی واقعی است.

سخنگوی سابق گمرک گفت: طرح‌های دیگری نیز به عنوان مکمل ایکس‌ری در گمرک در حال پیگیری است. به طور مثال ریزپرنده‌های ارزیابی با کمک دانشگاه تهران ساخته شده است که در مواردی که نیاز به بازدید فیزیکی کالاست، با گشودن درب کانتینر و ارسال ریزپرنده تصویر همه جای کانتینر به صورت زنده به ارزیاب ارسال و در سرور ثبت می‌شود. این طرح به صورت پایلوت در بعضی گمرکات اصلی اجرایی شده است.

لطیفی همچنین درباره برآورد گمرک از تعداد ایکس ری مورد نیاز در گمرکات کشور گفت: گمرک برای قرار گرفتن در وضعیت عادی از نظر ارزیابی‌های پیشرفته، به ۵۰ دستگاه ایکس ری نیاز دارد.

کد خبر: ۱۹۷٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha