۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
وحدت ایران و مصر؛ زمینه ساز امنیت و رونق تجارت منطقه ای| بهره مندی از حوزه گردشگری و بنادر قاهره
گفتگوی بازار با دیپلمات سیاست خارجی؛

وحدت ایران و مصر؛ زمینه ساز امنیت و رونق تجارت منطقه ای| بهره مندی از حوزه گردشگری و بنادر قاهره

دکتر قنادباشی می گوید: اگر وحدت میان ایران و مصر برقرار شود، در تمام فعالیتهای تجاری کشورهای اسلامی تحول بزرگی ایجاد خواهد شد، به گونه ای که بدبینی ها از میان رفته و بازارهای اسلامی گسترش خواهند یافت.

تهمینه غمخوار؛ بازار: به تازگی سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و مصر اعلام کرده که در حاشیه اجلاس «بغداد-۲» در اردن، گفت‌وگوهای کوتاهی بین وزیر خارجه ایران و رئیس‌جمهور مصر صورت گرفت. گفت‌وگوها مثبت و توأم با علاقه برای تداوم بود. گفت‌وگوهایی نیز به صورت دوجانبه درخصوص موضوعات کنسولی داشتیم. دولت عراق برای کمک به شکل‌گیری گفت‌وگوها بین ایران و مصر ابراز آمادگی کرد. ما از چنین ابتکارهای مثبتی استقبال می‌کنیم.

وی درباره مناسبات ایران و مصر با بیان اینکه رابطه و گفت وگو بین دو کشور از طریق حافظ منافع برقراراست و مشکلی برای روابط وجود ندارد، نیز گفته است: نخست وزیر عراق برای گفت‌وگوها بین ایران و مصر اعلام آمادگی کرده و ایران از هرگونه تحرک مثبت بین ایران و مصر استقبال کرده و ابتکارات لازم را انجام می‌دهد.

وحدت ایران و مصر؛ زمینه ساز امنیت و رونق تجارت منطقه ای| بهره مندی از حوزه گردشگری و بنادر قاهره

در همین راستا، دکتر «جعفر قنادباشی» سفیر اسبق ایران در لیبی و کارشناس ارشد مسائل افریقا و غرب آسیا به خبرنگار بازار گفت: در طول تاریخ، روابط ایران و مصر افت و خیزهای زیادی را تجربه کرده است. اما واقعیت این است که در اکثر مواقع محوریت این روابط علاقه مندیهای مردم و ملت دو کشور بوده است. صرف نظر از اینکه دولتهای متفاوتی طی تاریخ بر دو کشور حکومت کرده اند، ملتها همواره از نظر گرایشهای سیاسی، مذهبی و اشتراکات تاریخی نگاه بسیار مثبتی به یکدیگر داشته اند که در حال حاضر چنین نگاه مثبتی از نمونه های خوب نگرش مردم این دو کشور نسبت به یکدیگر است.

وی افزود: مصری ها مدتها تحت حکومتی با محوریت احترام به اهل بیت قرار داشتند و این گرایش مذهبی را الهام بخش تمام اقدامات سیاسی، اقتصادی و حتی سبک زندگی خود می دانستند؛ یعنی دقیقا آن چیزی که در جمهوری اسلامی از گذشته تا حالا قابل مشاهده بوده است. همچنین، مصر دارای دانشگاه الازهر به عنوان مرکز علمای اهل سنت مشابه حوزه علمیه قم به عنوان مرکز نشر افکار شیعی است که فعالیتهای سیاسی زیادی در جهت نشر افکار اسلامی صورت می گیرد. این موضوع نشاندهنده اشتراکات میان دو کشور و ندای وحدت در جهان اسلام است.

قنادباشی اضافه کرد: به دلیل نفوذ مصری ها در جریان فکری اهل سنت، اگر این وحدت عملی شود، می تواند در عرصه تجارت و اقتصاد کلان به نفع کشورهای اسلامی باشد. یکی از این نمونه ها، مربوط به حوزه گردشگری است که می تواند سرمایه عظیمی را برای کشورهای اسلامی فراهم کند؛ به گونه ای که گردشگران مسلمان و کسانی که در حوزه توریسم فعال هستند، نه تنها سرمایه های خود را در کشورهای غربی و دور به کار نبرند و هزینه نکنند، بلکه در کشورهای جهان اسلام به این امر بپردازند، زیرا این مسئله موجب شناخت کشورها از یکدیگر و افزایش وحدت میان آنها می شود.

کارشناس مسائل افریقا گفت: همچنین توسعه گردشکری در حوزه کشورهای اسلامی موجب ایجاد یک زیر بنا و سنگ بنا به منظور انجام تجارت جدیدی می شود که منجر به بی نیاز شدن کشورهای اسلامی از واردات کشورهای غربی می شود و این کشورها را غنی سازد.

مصر از بنادر مهمی از دریای مدیترانه و همچنین کانال سوئز به عنوان گلوگاه جهانی برخوردار است در حالی کشتیرانی و تجارت ایران بدان نیازمند است

قناد باشی تصریح کرد: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله مصر یک اقتصاد مکمل است که میتواند دنبال شود. آنها دارای امکانات و آب و هوای خاصی هستند که به بازارهای مدیترانه و اروپایی نزدیکترند و ایران هم دارای ظرفیتها و پتانسیلهای ویژه ای با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی خود است.

وی افزود: برای نمونه می توان به تولیدات الکترونیکی و مصالح ساختمانی ایران اشاره کرد در حالی که دارای پیشرفت بهتر و بیشتری هستیم و می توانیم بسیاری از نیازهای مصری ها را تامین نماییم. در مقابل، مصریها در حوزه مرکبات و منسوجات یک قطب تجاری مهم در نظر گرفته می شوند. بر همین اساس، به جای استفاده از مصنوعات چینی می توانیم از کالاهای مصری استفاده کنیم و زمینه واردات به کشور را فراهم نماییم و یا حتی از درآمدهای صادراتی بهره مند شویم.

سفیر اسبق ایران در لیبی گفت: مصر از بنادر مهمی از دریای مدیترانه و همچنین کانال سوئز به عنوان گلوگاه جهانی برخوردار است و کشتیرانی و تجارت ایران بدان نیازمند است. بر همین اساس همکاری با این کشور می تواند موجب حذف بسیاری از کشورهایی شود که مانع رونق تجارت با کشورهای اسلامی می شوند و صحنه فعالیت مطلوب تجاری را فراهم می کند.

وی اضافه کرد: با این وجود، طی سالهای گذشته که رژیم صهیونیستی به صورت جعلی در منطقه ایجاد شده، روابط ایران و مصر همواره تحت الشعاع دخالتهای غرب قرار گرفته و به روابط سردی تبدیل شده است. مخصوصا بعد از خیانتی که انور سادات انجام داد و روابط گرمی با اسرائیل برقرار کرد، هیچگاه روابط ایران و مصر به روابط عادی تبدیل نشده است. با این حال، ایران کوشش زیادی در برقراری روابط میان دولتهای دو کشور بعد از انقلاب اسلامی کرده تا راههای تعامل میان ملتهای طرفین فراهم گردد. حتی روسای مجلس شورای اسلامی ایران در زمان حسنی مبارک به مصر رفتند و نمایندگان عالی رتبه ای به مصر فرستاده شدند. اما همواره مداخلات و نفوذ کشورهای غربی اجازه نداده که روابط رسمی که کانالهای ارتباط میان دو کشور را ایجاد می کند، برقرار گردد.

در عرصه اقتصادی، اگر وحدت میان ایران و مصر در جهان اسلام برقرار شود، در تمام فعالیتهای تجاری و اقتصادی کشورهای اسلامی تحول بزرگی ایجاد خواهد شد، به گونه ای که بدبینی ها از میان رفته و بازارهای اسلامی توسعه و گسترش خواهند یافت

دکتر قنادباشی ادامه داد: با توجه به جمعیت قابل توجه مصر، متاسفانه استعمار در حال استفاده از نیروهای نظامی و کارخانه های تسلیحاتی این کشور است. از این رو، ایران می تواند همکاری بسیار خوبی با مصر در عرصه ایجاد سامانه دفاع از جهان اسلام داشته باشد؛ یعنی یک پیمانی که بتواند امنیت را برای ایران، مصر و جهان اسلام فراهم آورد، زیرا رونق اقتصاد در گرو امنیت پایدار است.

سفیر اسبق ایران در لیبی تصریح کرد: در عرصه اقتصادی، اگر وحدت میان ایران و مصر در جهان اسلام برقرار شود، در تمام فعالیتهای تجاری و اقتصادی کشورهای اسلامی تحول بزرگی ایجاد خواهد شد، به گونه ای که بدبینی ها از میان رفته و بازارهای اسلامی توسعه و گسترش خواهند یافت و علاوه بر توسعه حوزه گردشگری، سرمایه گذاری های مشترک در نقاط مختلف افریقا با توجه به اینکه مصر کشوری افریقایی است، هم می تواند برای ایران انجام شود.

جعفر قنادباشی افزود: از نظر نظامی هم اگر ایران و مصر وارد یک رابطه رسمی و جدی شوند، ارزانترین و موثرترین سامانه نظامی منطقه ای ایجاد خواهد شد که با کمترین هزینه، بالاترین میزان امنیت در منطقه شکل گیرد زیرا تجارت و اقتصاد نیازمند امنیت است و رونق اقتصادی مبتنی بر ایجاد یک امنیت دسته جمعی است.

کد خبر: ۱۹۷٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha