۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
آبرسانی به هزار روستا تا پایان امسال
مشاور وزیر نیرو خبر داد

آبرسانی به هزار روستا تا پایان امسال

جعفرزاده مشاور وزیر نیرو از آبرسانی به هزار روستا تا پایان امسال‌ خبر داد و گفت:حدود ۲۵ درصد از ۷۱۳۸ روستایی که در طرح جهاد آبرسانی قرار دارند مربوط به استان های سیستان، کرمان، گلستان و گیلان است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: میثم جعفر زاده مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در حاشیه نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب کشور در جمع خبرنگاران، از پیشرفت ۳۰ درصدی طرح جهاد آبرسانی خبر داد و افزود: جهاد آبرسانی بزرگترین پروژه عمرانی به لحاظ ساختاری وسعت در کشور است که برای آن تا حالا بیش از یک‌ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

به گفته او، از ۷۱۳۸ روستایی که در این طرح قرار دارند، حدود ۲۵ درصدشان مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان و گلستان است.

وی ادامه‌داد: تا آخر امسال مقرر شده به یک‌ هزار روستا آبرسانی شود و در یک سال گذشته از این طریق به هزار و ۵۰۰ روستا در خوزستان که بدون آب بوده و مشکل کیفی و کمّی داشتند آبرسانی شده است.

جعفرزاده گفت: تصور اینکه به روستاها آب می رسد را در پروژه های قبلی دیده بودیم، اما سرعت اجرای پروژه های این طرح فوق العاده عالی است و مردم استقبال خوبی از آن دارند.

وی با اشاره به شاخص‌های انتخاب روستاها برای این طرح، خاطرنشان‌ کرد: تعدادی از روستاها دسترسی به منابع آبی نداشتند، برخی روستاها کمبود آب از حیث کمّی داشتند و در طول روز چند ساعت بیشتر به آنها آبرسانی نمی شد و برخی روستاها هم از نظر شاخص های کیفی کمبودهای جدی داشتند. همچنین هدر رفت آب در برخی روستاها بالا بود.

مشاور وزیر نیرو خاطرنشان‌ کرد: مطابق نظر وزیر نیرو و تصمیم گیری انجام شده، مقرر شد ۱۰ هزار روستای دوم هم به این پروژه اضافه شود که در این صورت به درصد برخورداری ۹۵ درصدی آبرسانی می رسیم و این عدد خیلی بالایی است.

وی افزود: پروژه نخست آبرسانی به ۱۰ هزار روستا سه ساله است و برای ۱۰ هزار روستای دیگر سه سال بعدی را برنامه ریزی کرده‌ایم.

جعفرزاده، مجموع قرارداد طرح جهاد آبرسانی را ۱۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ما باید منابع آبی را در جایی که کار می کنیم بشناسیم. در بسیاری نقاط هدررفت آب و در خیلی جاها هم کمبود خاصی داریم.

وی ادامه داد: وظیفه وزارت نیرو آبرسانی است، نمی توانیم بگوییم چون در منابع آبی کمبود داریم مناطق شهری را در اولویت خاص قرار دهیم و به روستاها توجهی نداشته باشیم.

جعفرزاده افزود: ما برای فعالیتی که انجام می دهیم در ابتدا اگر چارچوب فنی به ما اجازه دهد موقعیت را مشخص می کنیم. هم اینک در حوزه کارکردی وارد فضایی شده ایم که از طرح غدیر به روستاها آبرسانی کنیم.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو تاکید کرد: در منابع آب باید دقت بیشتری داشته باشیم و هم در ساختار آب شهری خود از سیلاب ها برای روستاها استفاده کنیم

کد خبر: ۱۹۷٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha