۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
فرسایش خاک گلستان دو برابر متوسط میانگین جهانی است
معاون جهاد کشاورزی گلستان:

فرسایش خاک گلستان دو برابر متوسط میانگین جهانی است

گرگان- عباسی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: فرسایش خاک در گلستان قریب به دو برابر متوسط میانگین جهانی یعنی بیش از۱۷ تن در هکتار به صورت سالانه خاک استان تخریب می شود.

محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متوسط میانگین فرسایش خاک سالانه در جهان بین هشت و نیم تا ۹ تن در هکتار بوده اما این مقدار در گلستان سالانه بالغ بر ۱۷ تن در هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: فرسایش بی رویه خاک امینت غذایی استان را بع خطر می اندارد بنابراین باید بحران فرسایش خاک را به درستی مدیریت کرد.

عباسی با بیان این نکته که کنترل فسایش خاک در استان نیازمند همکاری و هماهنگی تمام دستگاه های مربوطه است، افزود: فرسایش خاک فقط به اراضی کشاورزی لطمه وارد نمی کند بلکه عواقب آن زیرساخت و زیربناهایی مانند سد ها و کانال های اتصال آب را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی یادآورشد: اگر بتوانیم روان آب و فرسایش خاک را مدیریت کنیم می توانیم خطر سیل را در استان کاهش دهیم همچنین با توسعه کشت گیاهان چند ساله در اراضی شیبدار می توان میزان تخریب خاک را تا حدودی کاهش داد.

به گفته وی، مساحت اراضی شیبدار در استان ۱۴۰ هزار هکتار بوده که بیشترین میزان فرسایش خاک در اراضی شیبدار و کم بازده واقع در شمال و جنوب استان رخ می دهد.

عباسی خاطرنشان کرد: با توسعه باغات درختان مثمر و کشت گیاهان دارویی چندساله در اراضی شیبدار می توان فرسایش خاک را مدیریت کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان از پرداخت تسهیلات چهار درصدی به کشاورزان برای خرید ادوات کشاورزی در اراضی شیبدار خبرداد و گفت: خوشبختانه با همراهی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با سازمان جهاد کشاورزی تسهیلات چهاردرصدی برای کشاورز جهت خرید ادوات در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۱۹۷٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha