۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
قیمت واقعی هر متر مکعب آب ۸ میلیون تومان است، ما ۲۷۰۰ می فروشیم
مدیرعامل آبفای تهران در پاسخ به بازار:

قیمت واقعی هر متر مکعب آب ۸ میلیون تومان است، ما ۲۷۰۰ می فروشیم

قبض ۴۵ درصد تهرانی ها کمتر از ۲۰ هزار تومان است

بختیاری مدیرعامل آبفای تهران با بیان اینکه قیمت واقعی هر مترمکعب آب ۸ میلیون تومان است در حالیکه ما آن را ۲۷۰۰ تومان می فروشیم، گفت: رقم قبضی ۴۵ درصد تهرانی ها کمتر از ۲۰ هزار تومان است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران امروز در حاشیه هفدهمین نمایشگاه آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران در نشستی خبری با اشاره به غیر واقعی بودن قیمت آب، در پاسخ به بازار گفت: در حال حاضر یک بطری نیم لیتری آب معدنی به قیمت ۴ هزار تومان فروخته می شود. با این حساب قیمت هر مترمکعب آب در بازار حدود ۸ میلیون تومان است در حالیکه ما هر مترمکعب آب را به قیمت ۲۷۰۰ تومان می فروشیم. در حالی آب شرب را به قیمت ناچیزی نسبت به آب معدنی عرضه می کنیم که کیفیت آب شرب در برخی از مناطق تهران قابل مقایسه با آب های معدنی نبوده و از کیفیت خیلی بهتری برخوردار است.

او با بیان اینکه درآمدهای حاصل از فروش آب حتی نصف هزینه های ما را هم پوشش نمی دهد، افزود: فعالیت ما به عنوان یک بنگاه اقتصادی توجیه ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بالاترین مبلغ قبض صادر شده حدود ۸۰۰ هزار تومان است، ادامه داد:۴۵ درصد مشترکان در تهران زیر الگو مصرف می‌کنند که قبض آنها نیز زیر ۲۰ هزار تومان است.

در حال حاضر یک بطری نیم لیتری آب معدنی به قیمت ۴ هزار تومان فروخته می شود. با این حساب قیمت هر مترمکعب آب در بازار حدود ۸ میلیون تومان است در حالیکه ما هر مترمکعب آب را به قیمت ۲۷۰۰ تومان می فروشیم

مدیرعامل آبفای تهران با بیان اینکه متوسط قیمت هر متر مکعب آب در شهر تهران ۲۷۰۰ تومان است، اظهار کرد: قیمت تمام شده در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰۰۰ تومان بود که یعنی مشترکان حدود ۵۰ درصد قیمت تمام شده را پرداخت می‌کنند. البته این رقم برای مشترکان پر مصرف تا ۱۲ هزار تومان نیز پیش می رود.

به گفته این مقام مسئول در صنعت آب، در گذشته آب بهای مشترکان پر مصرف تنها ۱۶ درصد اضافه می شد و این رقم در عمل تاثیری در کنترل مصرف آب نداشت. اما امسال بر اساس مصوبه قانونی پر مصرف ها تا ۳ برابر جریمه می شدند و برای اولین بار تعرفه پلکانی معنا و مفهوم پیدا کرد.

او با بیان اینکه قیمت هر مترمکعب آب برای مشترکان کم مصرف بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان است، افزود: پیش از سخت گیری ها و در نظر گرفتن جایزه برای کم مصرف ها، حدود ۳۵ درصد تهرانی ها زیر الگوی مجاز آب مصرف می کردند این در حالی است که این رقم حالا به ۴۵ درصد رسیده است.

شرایط بحرانی ذخایر آبی تهران

او همچنین با بیان اینکه وضعیت آب تهران مناسب نیست، اظهار داشت: ما اکنون سومین پاییز خشک را پشت سر می‌گذاریم در حالی که تا این لحظه علیرغم دیگر نقاط کشور بارندگی در تهران خوب نیست. بعد از پاییز خشک ۱۰ روز از زمستان شروع شده و همچنان اوضاع آب استان مناسب نیست و تقریبا در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است.

بالاترین مبلغ قبض صادر شده حدود ۸۰۰ هزار تومان است. ضمن اینکه ۴۵ درصد مشترکان در تهران زیر الگو مصرف می‌کنند که قبض آنها نیز زیر ۲۰ هزار تومان است

وی حجم آب سدهای تهران را ۲۳۸ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: پارسال این رقم ۳۴۵ میلیون متر مکعب بوده که ۷۷ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد، نسبت به شرایط نرمال هم که رقم حجم آب سدها ۵۹۰ میلیون متر مکعب بوده اوضاع خوبی را شاهد نیستیم.

مدیر عامل شرکت آبفای استان تهران با بیان اینکه در تهران بر خلاف سایر نقاط کشور میزان مصرف آب شرب بیشتر است، گفت: در کشور ۹۰ درصد آب کشور به مصرف کشاورزی و ۷ تا ۸ درصد برای شرب مصرف می‌شود در تهران این رقم ۴۲ تا ۴۳ درصد برای شرب است که با مصرف آب کشاورزی برابر است که دلیل آن این است که غیر از جمعیت شناور ۱۸ درصد جمعیت در تهران مستقر شده اند.

وی رقم مصرف آب در تهران را یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد که ۲۵ درصد آب کشور در استان تهران مصرف می شود و از این ۱.۷ میلیارد متر مکعب ۱.۲ میلیارد متر مکعب در سایر شهرها مصرف می شود.

رصد کیفیت آب تهران در ۳۵۰ آزمایشگاه

بختیاری با اشاره به وضعیت کیفیت آب شرب در تهران، گفت: کیفیت آب شرب در همه جای کشور به ویژه تهران خط قرمز وزارت نیرو است. ۳۵۰ آزمایشگاه بطور تخصصی وضعیت کیفیت آب تهران را کنترل می‌کند و آبی که در تهران توزیع می‌شود یکی از بهترین آب‌های دنیا است.

مدیرعامل آبفا تهران افزود: در مرداد ماه زمانی که سیلاب در سدهای ماملو و کرج اتفاق افتاد تسویه خانه ۲ و ۷ به مدت ۱۷ ساعت از مدار خارج شد و پس از اینکه میزان کدورت به حد مجاز رسید دوباره این دو تسویه خانه وارد چرخه شدند. تهران به دلیل مخازنی که دارد میزان تاب‌آوری آن بالا است و همین مسئله باعث شد که حتی یک لحظه آب قطع نشود و اجازه ورود سیلاب به تسویه خانه‌ها را ندادیم و به دلیل اینکه احتمال سیلاب وجود داشت از ۴۸ ساعت قبل از بارندگی تمام مخازن را پر کردیم.

هزینه هر درصد کاهش هدر رفت آب، ۴۰۰ میلیارد تومان

او در خصوص میزان آب به حساب نیامده در تهران گفت: تبادل آب تولیدی و مصرفی را آب به حساب نیامده می‌گویند که شامل هدررفت واقعی و ظاهری می‌شود. در حال حاضر هدررفت ظاهری آب ۱۰ تا ۱۱ درصد و کل آب به حساب نیامده ۲۲.۸ درصد است که تا افق ۱۴۱۰ این عدد باید به استاندارد جهانی یعنی ۱۵ درصد برسد.

بختیاری با بیان اینکه در سال ۱۳۸۹ این عدد ۳۰ درصد بود، گفت: کاهش هر یک درصد هدررفت آب ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد. اکنون سالانه ۱۳۰ کیلومتر بازسازی را انجام می‌دهیم اما اجرای این کار بطور کامل زمان بر خواهد بود.

۹۰ درصد شبکه فاضلاب انجام شده است

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد شبکه فاضلاب انجام شده است، گفت:‌ از ۸۰۰۰ کیلومتر ۷۱۰۰ کیلومتر را اجرایی کرده‌ایم. در خصوص تسویه خانه‌ها عقب‌تر هستیم. چرا که سازه‌های آنها گرانقیمت هستند اما با این حال اقداماتی نیز انجام شده است.

بختیاری با بیان اینکه ۹ درصد مشترکان از مشترکان بدمصرف و پرمصرف خارج شده‌اند و میزان مصرف چهار میلیون متر مکعب کاهش یافته است، گفت: وزارت نیرو برای تجهیز کنترهای هوشمند ما را موظف به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان کرده است.

وارد حجم ذخایر استراتژیک شدیم

او همچنین درباره حجم استراتژیک و وضعیت بحرانی سدهای تهران گفت: حجم استراتژیک در بازه‌های مختلف تعریف می‌شود، ما از حالت نرمال عبور کرده‌ایم و وارد حجم استراتژیک بحرانی شده‌ایم. البته اگرچه انجام سدها کاهش یافته اما ورودی داریم و در هر حال تفاضل میزان و ورود منفی است که بخشی به دلیل برودت است که ذوب برف کمتر می شود.

بختیاری درباره برنامه‌های بلندمدت در صورت تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی گفت: موضوع اول مدیریت مصرف است، در تهران سرانه مصرف از دیگر نقاط کشور بالاتر است یکی از کارهای فرهنگی و ایجاب مدیریت مصرف است.

وی ادامه داد: پروژه لار به کلان نیز اجرا می شود و خط دوم طالقان هم در دست اجرا است.

مدیر عامل ابفای تهران خاطرنشان کرد: در تهران مدیریت مصرف و کاهش مصارف غیرضروری باید در دستور کار قرارگیرد، اکنون ۵ درصد تهران بیش از ۲ برابر الگو مصرف می کنند. اخطارهایی داده شده و یک ماه قطع موقت مشترکان پرمصرف را داشتیم. ضمن اینکه آب ۲۰ هزار مشترک را قطع کردیم.

عمق چاه ها در تهران به ۳۰۰ متر رسید

بختیاری همچنین درباره فرونشست نیز گفت: تهران از جمله نقاطی در کشور است که فرونشست بالا و افت آبخوان دارد قبلا افت و فرونشست در ورامین بود امروز به شهر و قلب پایتخت رسیده، عمق چاه‌ها به ۳۰۰ متر رسیده و خطر بزرگی در کمین تهران است.

وی با بیان اینکه فرونشست بعد از مدتی قابل جبران نیست و دشت با بارندگی هم احیا نمی شود، خاطرنشان کرد: اکر نتوانیم فرونشست زمین کنترل کنیم ضررهای جبران ناپذیری به آب و خاک کشور وارد خواهد شد.

کد خبر: ۱۹۷٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha