۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
 ۷۰ درصد استان‌ها درگیر فرونشست هستند| خودکفایی در تمامی محصولات معنایی ندارد
معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران:

 ۷۰ درصد استان‌ها درگیر فرونشست هستند| خودکفایی در تمامی محصولات معنایی ندارد

الماس وندی مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه ۷۰ درصد استان‌ها درگیر فرونشست هستند، گفت لزومی ندارد در تولید همه محصولات کشاورزی خودکفا شویم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: علیرضا الماس وندی معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران طی نشست خبری در حاشیه نمایشگاه هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران گفت: ۴۱۹ طرح شد سازی در کشور اجرایی شده که عمده این طرح ها بعد از انقلاب بوده است.

به گفته او حجم تنظیمی این سدها حدود ۳۹ میلیار مترمکعب است. البته حجم مخازن این سدها حدود ۵۸ میلیارد مترمکعب برآورد می شود.
او همچنین با بیان اینکه ۱۱۲ طرح سدسازی در دستور کار قرار دارد، گفت: با بهره برداری از این سدها ۱۰ میلیار مترمکعب به ظرفیت تنظیمی سدها افزوده خواهد شد.

امنیت غذایی به معنی خودکفایی در تولید تمامی محصولات کشاورزی نیست

او با بیان اینکه امنیت غذایی الزاما خودکفایی در تولید همه محصولات کشاورزی نیست، ادامه داد: چه لزومی دارد که در تولید محصولی همچون هندوانه به سمت خودکفایی برویم.

الماس وندی در بخش دیگری از بارش از ۳۴۰ میلی متر در سال به ۳۱۷ میلی متر در سال کاهش یافته است. این خشکسالی را در کشورهای اروپایی نیز شاهد بودیم به طوری که رودخانه راین خشک شد.

او همچنین به مساله کاهش دما اشاره کرد و افزود: در ایران بین ۱.۵ تا ۳ درجه افزایش دما را شاهد هستیم. به عنوان مثال دوره تابستان طولانی شده است به طوری که در مهر و آبان امسال کاهش دما را خیلی تجربه نکردیم. این یک پدیده ای است که باید ما کشورها برای آن برنامه داشته باشند.

فرونشست ۱۲ تا ۱۳ سانتی متری در برخی استان ها

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین در خصوص آخرین وضعیت برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی و میزان فرونشست گفت: اگر میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی استمرار داشته باشد با مخاطرات متعددی در بخش اقتصادی، جانی و محیط زیستی مواجه خواهیم بود. اکنون از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی آب‌های زیرزمینی ۴۱۴ محدوده وارد نقطه بحران شده‌اند لذا زمانی که موضوع آب مطرح می‌شود دو مساله حکمرانی آب‌های سطحی و تعادل آن با حکمرانی آب‌های زیرزمینی مورد توجه قرار می‌گیرد.

او با بیان این‌که در برخی از بخش‌ها میزان برداشت آب‌های زیرزمینی بیشتر بوده و با شرایط بحرانی‌تری مواجه هستیم، اظهار کرد: اکنون در دشت‌های استان‌های مشهد، تهران، قزوین، کرج، فارس، اصفهان، کرمان، یزد و به طور کلی ۷۰ درصد استان‌ها با موضوع فرونشست مواجه هستیم.

الماس وندی با تاکید بر این‌که میزان فرونشست در استان‌های مختلف متفاوت است تصریح کرد: متوسط جهانی میزان فرونشست دو سانتیمتر ثبت شده اما بعضا دیده می‌شود که به دلیل افزایش میزان برداشت کشاورزی و چاه‌های غیرمجاز این عدد در ایران بسیار بالاتر است که باید با تغذیه مصنوعی، انسداد چاه‌های غیرمجاز این مساله را ساماندهی کنیم.

سهم ۴۸ درصدی آب های زیرزمینی از تامین آب

به گفته الماس‌وندی، اکنون ۴۸ درصد تامین منابع آب در ایران از طریق آب‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد که باید در برداشت آنها احتیاط و توجه کافی را داشته باشیم. سیاست وزارت نیرو در این راستا ساماندهی در همین بخش است.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به آمار بارش‌ها در کشور اضافه کرد: از ابتدای سال آبی یعنی مهرماه بارندگی‌ها نسبت به سال قبل که آن هم سال خشکی بود کاهش داشته به طوری که تاکنون حدود ۵۴ میلی‌متر در کل کشور بارندگی اتفاق افتاده که این عدد نسبت به بلندمدت ۲۳ درصد کاهش داشته است و تنها در سه استان بوشهر، یزد، کهکیلویه و بویراحمد شاهد افزایش بارندگی‌ها نسبت به نرمال هستیم.

وی با بیان این‌که در ۲۸ استان دیگر وضعیت بارش‌ها زیر نرمال بوده است، گفت: در استان‌های مازندران و گیلان که میزان بارش‌ها معمولا متوسط و بالا است امسال استثنائا شاهد کاهش بارندگی‌ها در این دو استان بوده‌ایم همچنین در استان تهران نیز میزان بارش‌ها ۳۷ درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته است.

الماس‌وندی با بیان این‌که ۶۰ میلیارد مترمکعب از آب‌های سطحی را مصرف می‌کنیم، تصریح کرد: ۳۸.۲ درصد در بخش کشاورزی، ۳.۲ درصد در بخش شرب و یک میلیارد مترمکعب در بخش صنعت استفاده می‌شود و حجم برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی نیز ۴۵ میلیارد مترمکعب است که عمده آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود به گونه‌ای که ۴۳.۸ میلیارد مترمکعب به این بخش اختصاص یافته ۵.۱ میلیارد مترمکعب را بخش شرب و ۱.۴ میلیارد مترمکعب را بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌دهد.

سرانه آبی در شهرهای مختلف چقدر است؟

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که سرانه مصرف آب در کشور در سال ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ مترمکعب به ازای هر فرد است، گفت: این در شرایطی است که در تنش آبی قرار داریم چرا که در مقطعی از زمان ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر داشتیم و اکنون این عدد کاهش یافته است که بخشی از آن به دلیل تغییرات اقلیم و بخشی دیگر به دلیل برداشت‌های مجاز و غیرمجاز است و این شرایط وضعیت منابع آب‌های تجدیدپذیر را حدی کرده است و امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم این شرایط را دنبال کنیم.

الماس‌وندی با بیان این‌که میزان سرانه مصرف آب در ایران بسیار بالاتر از متوسط جهانی است، تصریح کرد: سرانه مصرف آب ۱۵۰ لیتر برای هر فرد است که این عدد در استان‌های مختلف متفاوت بوده در استان‌هایی که هوا گرمتر است این عدد به بالای ۳۰۰ لیتر، در استان‌های دارای آب و هوای معتدل به بیش از ۲۴۰ لیتر و در برخی از کلانشهرها به ۳۰۰ تا ۳۵۰ لیتر می‌رسد. اگر این میزان مصرف کنترل نشود در آینده قطعا دچار مشکل خواهیم.

او همچنین با اشاره به وضعیت چاه‌های موجود در کشور نیز تصریح کرد: ۴۱۴ هزار چاه در بخش کشاورزی، ۵۲ هزار چاه در بخش صنعت، ۲۶ هزار چاه در بخش شرب وجود دارد که در مجموع ۴۹۹ هزار حلقه چاه در کشور فعال هستند که اگر کنترل نشوند و اضافه برداشت در آنها صورت گیرد با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین در خصوص چاه‌های غیرمجاز نیز اضافه کرد: ۳۳۰ حلقه چاه غیرمجاز در کشور فعال است اما به دلیل مسائل مالی نمی‌توانیم آنها را مسدود کنیم که باید سازوکاری در این حوزه صورت بگیرد. نگاه وزارت نیرو برای ساماندهی وضعیت در سه بخش اقتصاد، اجتماع و محیط زیست تعریف شده و سیاست‌های خود را براساس این سه اصل تبدیل می‌کنیم.

الماس‌وندی با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای نصب کنتورهای هوشمند به منظور رسیدگی به آب‌های زیرزمینی گفت:‌ ۱۴۰ هزار کنتور تا اواخر اردیبهشت‌ماه نصب خواهد کرد اکنون در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری کار پایلوت را آغاز کرده‌ایم.

درباره هوشمندسازی کنتور چاههای کشاورزی گفت: متاسفانه در قانون گفته شده هزینه هوشمندسازی با مالک است در حالی که دولت در تامین آب زمین های دیم هزینه های زیادی انجام می دهد و با توجه به اینکه هوشمندسازی کنتور برای چاه های که از آب زیرزمینی استفاده می کنند با منافع کشاورز تضاد منافع دارد به همین دلیل به خوبی اجرا نشده است، از این رو در برنامه هفتم توسعه تاکید شده هزینه های هوشمندسازی کنتورهای آب با دولت باشد.

کد خبر: ۱۹۷٬۰۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      0 0
      خود کفایی ....یکی از مظهک ترین کلماتی که در تاریخ بشر وجود داره