تغییر نرخ ارز نیمایی در نظام دو نرخی، کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند
رئیس هیات مدیره مجمع واردات:

تغییر نرخ ارز نیمایی در نظام دو نرخی، کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند

رئیس هیات مدیره مجمع واردات معتقد است: تغییر نرخ ارز نیمایی، فقط تغییر یک عدد است که نمی‌تواند در بهبود شرایط کارساز باشد و تا زمانی که ارز دو نرخی باشد، فقط زمینه رانت‌ عده‌ای خاص مهیا شده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس هیات مدیره مجمع واردات تعیین ۲۸ هزار ۵۰۰ تومان برای ارز نیمایی را تنها تغییر یک عدد توصیف کرد که به بهبود شرایط اقتصادی و تجاری کشور کمکی نمی‌کند چون تا زمانی که دو نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد در کشور جاری باشد، زمینه پول‌دار شدن عده‌ای خاص را فراهم کرده‌ایم.

نوسانات ارزی و افزایش بهای دلار تا ۴۴ هزار تومان در روزهای گذشته موجب شد تا ابتدا معاون ارزی و به دنبال آن رئیس‌کل بانک مرکزی تغییر کند. بدون شک این نوع تغییرات نمی‌تواند در مقابله با نوسانات ارزی راهکار جدی باشند. دولت مجبور است برای مدیریت بازار دست از دخالت‌های مستقیم بردارد و اجازه دهد در چارچوب یک تعامل پویا بین عرضه و تقاضا، نرخ ارز در بازار مشخص شود.

علیرضا مناقبی، رئیس هیات مدیره مجمع واردات در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» نیز بر لزوم فاصله گرفتن دولت از نرخ‌گذاری دستوری ارز تاکید کرد و گفت: اقتصاد یک موجود زنده بوده و محل تعامل است و فقط باید با سیاست‌گذاری‌های علمی به سمت‌وسوی موردنظر هدایت شود. بنابراین تعیین ۲۸ هزار و ۵۰۰ به عنوان نرخ ارز نیمایی فقط یک تغییر عدد است و نمی‌تواند در بهبود شرایط کارساز باشد.

این فعال اقتصادی وجود ارز نیمایی و ارز آزاد در اقتصاد کشور را محلی برای ایجاد رانت و پول‌دار شدن عده‌ای خاص عنوان کرد که به هیچ‌وجه به نفع مردم و تجار واقعی و خوش‌نام کشور نیست.

او درس نگرفتن از تجربیات گذشته و تجربیات کشورهای موفق جدای از هرگونه منافع فردی و گروهی را نقطه ضعف تصمیم‌گیران کشور دانست و ادامه داد: هر فردی که سکان اداره بانک مرکزی را به عهده بگیرد با فرد قبلی تفاوتی نمی‌کند، چون درک درستی نسبت به مسائلی ارزی و اداره بانک مرکزی وجود ندارد. بنابراین باید به جای تغییر افراد، روی تغییر سیاست‌ها و رویکردها تمرکز کرد.

کد خبر: ۱۹۷٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha