۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
افزایش حوادث ساختمانی در خراسان شمالی/ صنعت ساخت و ساز ساماندهی شود

افزایش حوادث ساختمانی در خراسان شمالی/ صنعت ساخت و ساز ساماندهی شود

بجنورد - رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با اشاره به آمار بالای حوادث کار در کارگاه‌های ساختمانی استان، گفت: ساماندهی نشدن مشاغل صنعت ساخت و ساز مانند اجاره ‌دهندگان تجهیزات از جمله عوامل این امر است.

به گزارش بازار، به نقل از تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی، علی قلی پور اظهار داشت: نبود کارگران ماهر و آموزش دیده، ساماندهی نشدن مشاغل تامین کننده تجهیزات ساختمانی مانند اجاره دهندگان ماشین آلات، جک و تخته، قالب و داربست منجر به افزایش آمار حادثه دیدگان در صنعت ساخت و ساز شده است.

وی افزود: بخش ساختمان، بالاترین میزان حوادث ناشی از کار در استان را به خود اختصاص داده است، به طوری که سال گذشته، ۵۵ درصد از کل حوادث ناشی از کار، مربوط به کارگاه های ساختمانی بوده است.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: سال گذشته، ۱۱ مورد حادثه منجر به فوت در کارگاه های سطح استان گزارش شده که هفت مورد، معادل ۶۴ درصد از حوادث، در کارگاه های ساختمانی به وقوع پیوسته است.

قلی پور اظهار داشت: کارگران ساده ساختمان با ۲۰ درصد، استادکاران بنا (سفت کار و کاشیکار و سنگ کار) با ۱۵ درصد، آرماتوربندان با ۱۱ درصد و جوشکاران و داربست بندان با ۹ درصد، مشاغلی هستند که بیشترین آسیب را در حادثه های ناشی از کار، دیده اند.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد، عامل وقوع بیش از ۸۰ درصد از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان، سقوط از ارتفاع و پرتگاه بوده و علت اصلی سقوط از ارتفاع، رعایت نشدن نکات ایمنی در کارگاه است.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: رعایت نشدن حق تقدم در انجام فعالیت های ساختمانی مانند عدم ایجاد جایگاه کار قبل از انجام عملیات قالب بندی و آرماتوربندی بر اساس آیین نامه ها و قوانین و مقررات حفاظتی موجود، عدم حفاظ گذاری دهانه های باز و پرتگاه ها، عدم استفاده از سامانه های مناسب کار در ارتفاع و عدم ایجاد جایگاه کار مناسب از جمله علل وقوع حادثه سقوط در کارگاه های ساختمانی است.

قلی پور گفت: آیین نامه ایمنی کارگاه‌های ساختمانی و مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان به عنوان تامین کننده ایمنی پروژه ها در کارگاه ها است اما متاسفانه کارفرمایان، مالکان، مجریان و ناظران نظام مهندسی، به آن توجه ندارند و این مبحث در کارگاه نادیده گرفته می شود.

کد خبر: ۱۹٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha