۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
کاهش ۸۰ درصدی سرانه آبی|سهم هر ایرانی۱۲۰۰  مترمکعب
وزیر نیرو :

کاهش ۸۰ درصدی سرانه آبی|سهم هر ایرانی۱۲۰۰ مترمکعب

محرابیان وزیر نیرو از کاهش سرانه آبی از ۶۵۰۰ مترمکعب به ۱۲۰۰ مترمکعب خبر داد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه آب و فاضلاب گفت: امروز شاهد تغییرات اقلیمی در سطح جهانیم که باعث تغییرات الگوهای بارشی شده است، با توجه به شرایط پیش رو مدیریت منابع آب از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و امری غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: با رشد صنعت افزایش تقاضای آب را پیش رو داشته‌ایم، که این مسأله هم به مدیریت صحیح نیاز دارد، با نگاهی به سرانه آب در طول ۵۰ سال گذشته ملاحظه می‌کنیم که سرانه آبی بسیار کاهش پیدا کرده و از ۶۵۰۰ مترمکعب در سال به ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است.

محرابیان افزود: فعالان اقتصادی، صنعتی و غیره جمع شده‌اند تا با روش‌های نرم افزاری و سخت افزاری به مدیریت منابع آب کمک کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: این کاهش سرانه مصرف هم نگران کننده بوده و هم نشان دهنده پیشرفت کشور است، به همین دلیل نمی‌توانیم با روش‌های سنتی مدیریت را ادامه دهیم. از سوی دیگر کاهش سرانه به معنای رشد صنعت است.

وزیر نیرو با اشاره به پیشرفت ایران در صنعت خاطرنشان کرد: اگر میزان مصرف ایرانیان با گذشته را مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که ایران در حال پیشرفت است و باید بتوانیم با بارش‌های خدادادی نیاز تمام کشور را تأمین کنیم.

محرابیان اضافه کرد: نکته مهم و نویدبخش این است با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تدوین برنامه هفتم آب مهمترین عنصر محسوب می‌شود. فعالان این بخش باید به فعالیت خود تسریع بخشند. پیام امروز من به شرکت‌های صنعتی به ویژه دانش بنیان‌ها این است که با اراده بوده و در اجرای پروژه‌ها پویا باشند. نمونه آن آب رسانی به ۱۰ هزار روستا است. شاخص روستایی را که بررسی کنیم نسبت به بسیاری از کشورها در این عرصه پیشتاز هستیم.

وی تصریح کرد: با حمایت دولت و تأکید رئیس جمهور، جهاد آبرسانی را در دستور کار قرار دادیم و ۱۰ هزار روستا را آبرسانی کردیم.

وزیر نیرو گفت: با شروع دولت و با حضور افراد خوشنام مجامع خیرین ۸ مجمع آبرسان در ۸ استان تشکیل شده که قرار است این اتفاق در تمامی استان‌ها قرار است که اتفاق بیافتد.

محرابیان خاطرنشان کرد: آبرسانی به ۱۰ هزار روستا انجام شده است. این طرح ها بالغ بر ۲۸ تا ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۱۰ هزار روستا را به ۱۶ هزار روستا رسانده‌ایم.

به گفته وی، پیشرفت در پروژه‌های آب و فاضلاب کشور طی سال های گذشته کند بوده است.

وزیر نیرو گفت: اتفاقی افتاد در کنار آب چاه‌ها، استفاده از آب ژرف، دریا، پساب و غیره با توجه به مسائل زیست محیطی سرعت خوبی به خود گرفته است. این سیاست موجب شده که آب صنایع نیز تأمین شود، زیرا بسیاری از صنایع تا پیش از این اجازه توسعه نداشتند و اکنون با چنین رویه‌ای این امکان برای آنها فراهم شده است.

به گفته این عضو کابینه سیزدهم اگر میزان مصرفی که ایرانی‌ها امروز در عرصه‌های کشاورزی و واحدهای صنعتی خود دارند را با گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم که کشور در حال رشد و پیشرفت است و این بعد خوشحال کننده ماجراست و آنچه برای ما، مسئولان و کارشناسان حوزه آب اهمیت دارد رسالت سنگینی بر دوش ما گذاشته این است که بتوانیم با این حجم بارش خدادادی همه نیازهای امروز و آینده مردم را تامین کنیم.
محرابیان ادامه داد: قدر مسلم دو روش داریم؛ یکی برنامه‌ریزی و مدیریت به روش‌های نرم افزاری و دومی اجرای پروژه‌های مدیریت منابع آب در کشور است.
وی گفت: در مدیریت اجرای پروژه‌های سخت افزاری، بالادستی، انتقال و مهار آب‌ها و تصفیه خانه آب و اکثر پروژه‌ها در این زمینه‌ها امروز شاهد فعالیت قابل توجه در بخش آب کشور هستیم. باید به خودمان متذکر شویم که چه بودیم و چه هستیم و این نکته مهمی است.
محرابیان در همین زمینه ادامه داد: ۴۰، ۵۰ سال پیش در کدام نقطه بودیم و امروز در کدام نقطه هستیم. با بررسی وضعیت صنعت آب و برق وقتی مطالعه می‌کنم که کارشناسان ما در تعریف پروژه و امور مهندسی و اجرایی در چه نقطه‌ای بودیم و امروز در چه نقطه‌ای قرار داریم به خود می‌بالم که به عنوان عضوی کوچک و خدمتگذار در این صنعت تلاش می‌کنم.
وی گفت: امروز در داخل و خارج از کشور پروژه‌هایی در حال اجرا داریم که شاید اجرای بلندترین و بزرگترین سد جهان است و سد بختیاری نامیده می‌شود، بزرگترین افتخار سدسازی ایران که امور مهندسی و اجرایی آن و ده‌ها و صدها پروژه عظیم مهار و انتقال آب دیگر به دست متخصصان ایرانی در دست اجراست.

کد خبر: ۱۹۶٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha