۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
پنجره مذاکرات تا همیشه باز نخواهد بود
وزیر امور خارجه:

پنجره مذاکرات تا همیشه باز نخواهد بود

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه پنجره رسیدن به توافق از سوی ایران همیشه باز نخواهد بود، گفت: از هر ابتکاری از سوی سلطان عمان برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان شامگاه چهارشنبه در پاسخ به اینکه آیا سفر به عمان تاثیری در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها دارد گفت: سفر با هدف پیگیری موضوعات مربوط به مناسبات دوجانبه به عنوان اصلی‌ترین هدف انجام شد.

وزیر امور خارجه افزود: در پی سفر رسمی آیت‌الله رئیسی به مسقط، مقامات عالی دو کشور توافقات مهمی را انجام دادند و سفارتخانه‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط در این مدت با تلاش فراوان توانستند گام‌های مهمی را در توسعه روابط بردارند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: برای من مایه خرسندی بود که سلطان عمان امروز تاکید کرد به عنوان فردی که سال‌ها در عرصه دیپلماسی فعالیت کرده، در این مقطع شاهد اجرایی شدن توافقات و حرکت رو به جلو در این ارتباط است. همچنین امروز درباره برخی از موضوعات منطقه‌ای و صلح، ثبات، امنیت و پیشرفت در منطقه با جناب سلطان و همتای عمانی بحث و بررسی شد.

وی درباره مذاکره برای لغو تحریم‌ها اظهار کرد: علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان هفته گذشته با انریکه مورا هماهنگ‌ کننده مذاکرات در اردن گفت‌وگو کرد و من هم با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست عراق ۲ گفت‌وگو کردم و در آنجا توافقاتی را داشتیم و دیدگاه‌هایی رد و بدل شد. طبعا اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در این موضوع، عمان از همان ابتدا برای رسیدن به توافق در سال ۲۰۱۵ میانجی اصلی بود. در ماههای گذشته هم تلاش‌های جدی در این ارتباط انجام داده بودند و این تلاش همچنان ادامه دارد. البته امروز در دیدار با جناب سلطان تاکید کردم که ما نه برای «مذاکره برای مذاکره» بلکه برای رسیدن به نتیجه ماهها مذاکره کردیم.

امیرعبداللهیان یادآور شد: پنجره رسیدن به توافق از سوی جمهوری اسلامی ایران همیشه باز نخواهد بود. این پنجره امروز باز است اما اگر طرف‌های مقابل به‌ویژه آمریکایی‌ها بخواهند دست از ریاکاری برندارند و غربی‌ها واقع‌بینانه برخورد نکنند معلوم نیست پنجره‌ای که امروز باز است فردا باز بماند.

وزیر امور خارجه گفت: امیدوار هستیم که رفتار و رویکرد طرف‌های غربی از رفتارهای ریاکارانه فاصله بگیرد و مذاکراتی که ماهها به طول انجامیده بتواند به نتیجه‌ای برسد که همه طرف‌ها از آن نفع ببرند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: دست بسته نیستیم در صورتی که غربی‌ها بخواهند رفتارهای ریاکارانه و مداخله‌جویانه‌شان را ادامه دهند ما در مسیر (پلن) دیگری حرکت خواهیم کرد.

وی افزود: از تلاش‌های سلطان عمان قدردانی کردیم. ابتکارات و اقدامات سلطان عمان برای این است که گفت‌وگوها به نتیجه مطلوب برسد. طبعاً ما از ابتدا برای نتیجه مذاکره کرده‌ایم و از هر ابتکاری از سوی جناب سلطان برای رسیدن توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم.

کد خبر: ۱۹۶٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha