توافقات بندری ایران و کویت| خروج ۱۰ شناور مغروقه اروند تا سال آینده| تلاش عراق  برای توسعه بندر فاو
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر اعلام کرد

توافقات بندری ایران و کویت| خروج ۱۰ شناور مغروقه اروند تا سال آینده| تلاش عراق برای توسعه بندر فاو

اسعدی، مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه پس از پایان جنگ ۱۸۵ شناور مغروقه از آبراه اروند در سمت ایران خارج سازی شده است گفت: توافقات بندری خوبی میان ایران و کویت امضاء شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: نوراله اسعدی در جمع خبرنگاران بازدید کننده از بندر خرمشهر با بیان اینکه عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر خرمشهر ۲ درصد رشد داشته و در ۹ ماهه نخست امسال در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری شده است گفت: در مجموع ۹۰ درصد این تخلیه و بارگیری به کالاهای صادراتی اختصاص داشت.

وی با اشاره به اینکه بندر خرمشهر یکی از بنادر مهم کشور است که به علت جنگ تحمیلی زیرساخت های آن از بین رفت و پس پایان جنگ، سازمان بنادر و دریانوردی از سال ۷۱ احیای بندر خرمشهر را پیگیری کرد تاکید کرد: هم اکنون ۱۰ شناور مغروقه در آبراهه های اطراف بندر خرمشهر وجود دارد و طبق برنامه ریزهای انجام شده و اینکه این ۱۰ فروند شناور مغروقه بر تردد کشتی ها تاثیرگذار هستند، سازمان بنادر به دنبال خارج کردن این شناورهای مغروقه از این آبراهه ها است.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی بندر خرمشهر از ۵ میلیون تن قبل از انقلاب به ۱۱ میلیون تن افزایش یافت خاطر نشان کرد: ۱۸۵ فروند شناور بزرگ و کوچک مغروقه از آبراهه اروند خارج شده است که مطمئنا با خارج شدن این ۱۰ فروند در طرف ایرانف شناور مغروقه ای نخواهد بود و امنیت تردد شناورها در آبراهه اروند بدون هیچ مشکلی ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بندر خرمشهر در منطقه آزاد اروند قرار دارد و با دو کشور خارجی همسایه است، لذا این بندر در صادرات کالای ایرانی به کویت و عراق نقش مهمی خواهد داشت. ترمینال کانتینری با مساحت ۱۵ هکتار و ظرفیت ۵۰۰ هزار TEU احداث شده که یکی از معدود ترمینال هایی است که با سرمایه گذاری ۱۷۵ میلیارد تومانی اجرا شده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود: با اعتباری معادل ۷۵۰ میلیارد تومان تولید ۵۱ دستگاه خودرو آتش نشانی مدرن در این بندر در دست اقدام است که ۴۰ دستگاه به اتمام رسیده و مابقی در حال انجام است.

اسعدی با بیان اینکه ما در سه سال گذشته شکایت از دارندگان ۷۹ کشتی مورد رسیدگی قرار گرفته است و ۴۲ نفر از دریانوردان آن پس از رسیدگی طبق کنوانسیون بین المللی به وطن خود بازگشتند، گفت: ۱۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بندر توسط بخش خصوصی باعث اشتغال ۱۴۰۰ نفر شده است و انتخاب این بندر به عنوان رتبه برتر جشنواره شهید رجایی از مهم ترین اقدامات این بندر بوده است.

با تفاهم نامه ای با کویت به امضا رسیده ۱۰ نمایندگی شرکت های کشتیرانی در این کشور فعال شد تا شناور های ما در تردد به این کشور مشکلی نداشته باشند و نصب تجهیزات ایمنی بر روی شناور ها برای ردیابی آنها طرف کویتی از انتظار بیشتر شناورهای ایرانی در بنادر کویت خودداری کند

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر بیان کرد: با تفاهم نامه ای با کویت به امضا رسیده ۱۰ نمایندگی شرکت های کشتیرانی در این کشور فعال شد تا شناور های ما در تردد به این کشور مشکلی نداشته باشند و نصب تجهیزات ایمنی بر روی شناور ها برای ردیابی آنها طرف کویتی از انتظار بیشتر شناورهای ایرانی در بنادر کویت خودداری کند.

وی اظهارداشت: اعمال ۳۰ درصدی تخفیف در بندر خرمشهر برای افزایش فعالیت بندر خرمشهر مهم است و این می تواند ترافیک شناورهای را در این بندر افزایش دهد و این مساله هم اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است که اگر اعمال شود فعالیت های بندر خرمشهر و بنادر اطراف آن بسیار تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر هرچه تردد شناور در بندر خرمشهر زیاد شود همکاری عراق برای لایروبی و توسعه زیرساخت های تاثیرگذار است لذا نیاز است که ایران برای افزایش ترافیک کشتیرانی در این بندر اقدامات لازم را انجام دهد.

اسعدی افزود: ما برای توسعه گردشگری دریایی ۸ پست اسلکه مسافری را در بندر خرمشهر تکمیل کردیم که دو سفر رفت و دو سفر برگشت به کویت از این ترمینال هر هفته انجام می شود و حتی به طرف عراقی ها اعلام کردیم که سفرهای گردشگری بین دو کشور انجام شود و بخش خصوصی نیز برای خرید شناور های مسافری می توانند سرمایه گذاری کنند.

سازمان بنادر و دریانوردی از هرگونه سرمایه گذاری در بنادر کشور و بندر خرمشهر حمایت می کند و با لایروبی آبراهه های اطراف به دنبال توسعه فعالیت های بندری در این منطقه هستیم. هم اکنون کالای متروکه در این بندر بسیار کاهش یافته است و حدود ۷ هزار تن شامل خودرو، لاستیک و لوازم خانگی است

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر بر حمایت سرمایه گذاری از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی از هرگونه سرمایه گذاری در بنادر کشور و بندر خرمشهر حمایت می کند و با لایروبی آبراهه های اطراف به دنبال توسعه فعالیت های بندری در این منطقه هستیم. هم اکنون کالای متروکه در این بندر بسیار کاهش یافته است که حدود هفت هزار تن شامل خودرو، لاستیک و لوازم خانگی است.

عراق با توسعه بندر فاو به دنبال تبدیل شدن به بندری مانند جبل علی است تا بتواند جریان چند سویه کالا از اروپا، آسیا و آفریقا جذب کند تا به یک کریدور اصلی تبدیل شود

وی با اشاره به اقدام توسعه زیربنایی در بخش بندری گفت: عراق با توسعه بندر فاو به دنبال تبدیل شدن به بندری مانند جبل علی است تا بتواند جریان چند سویه کالا از اروپا، آسیا و آفریقا جذب کند تا به یک کریدور اصلی تبدیل شود.

وی تاکید کرد: باید به بندر خرمشهر توجه کنیم چراکه وقتی تردد شناورها زیاد شود باعث می شود عراق فعالیت های تعطیل شده از جمله لایروبی و توسعه بنادری که در انتهای مسیر آبراه است را از سر بگیرد.باید با این اقدامات بندر فاو را کم اثر کنیم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه آزادسازی واردات خودرو برای واردات خودرو به کشور بندر خرمشهر می تواند نقش مهمی ایفا کند و زیرساخت های لازم برای واردات خودرو را در اختیار دارد و هم اکنون برخی از خودروهای وارداتی به ایران برای ترانزیت به سایر کشور های اسیای میانه از طریق بندر خرمشهر انجام می شود.

کد خبر: ۱۹۶٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha