۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۳
از سرگیری تولید مواد اولیه ساخت یونولیت در پتروشیمی پارس

از سرگیری تولید مواد اولیه ساخت یونولیت در پتروشیمی پارس

مدیرکل دفتر صنایع پلمیری و شمیایی وزارت صمت گفت: عرضه استایرن در بورس کالا آغاز شده و التهاب در بازار پلی استایرن انبساطی (ماده اولیه تولید یونولیت) تا ۱۵ روز آینده برطرف می‌شود.

به گزارش بازار، محسن صفدری گفت: برای کاهش التهاب در بازار پلی استایرن که به دلیل عرضه نشدن آن در بورس کالا بعد از توقف خط تولید شرکت پتروشیمی پارس، در کمیته تخصصی تنظیم بازار تصمیم گرفته شد تا این شرکت برای تنظیم بازار این ماده اولیه، ۱۲ هزار تن واردات استایرن انجام دهد.

وی افزود: در دو هفته اخیر، حدود ۸ هزار تن از واردات این ماده اولیه در بورس عرضه شد و ۴ هزار تن دیگر به معوقات به شرکت‌های تولیدکننده تخصیص یافت.

صفدری با بیان اینکه خط تولید استایرن در شرکت پتروشیمی پارس نیز به مدار تولید بازگشته است، گفت: امروز حدود ۴ هزار تن استایرن از محل تولید شرکت پارس، بدون رقابت در بورس عرضه شد که بخشی از آن به واحدهای تولیدکنده پلی استایرن و بخشی هم برای رزین سازهای کشور تخصیص یافت.

مدیرکل دفتر صنایع پلیمری و شیمیایی وزارت صمت افزود: از میزان استایرن عرضه شده؛ بخش عمده به مجتمع‌های تولیدی پلی استایرن اختصاص یافت و با توجه به واردات انجام شده و بازگشت خط تولید پتروشیمی پارس به مدار تولید، از ۱۰ تا ۱۵ روز آینده، التهاب در بازار استایرن و محصولات پایین دست آن کاهش می‌یابد و قیمت پلی استایرن انبساطی نسوز مورد مصرف در صنایع ساختمانی واقعی می‌شود.

وی با اشاره به ناگهانی بودن توقف تولید استایرن در پتروشیمی پارس گفت: قرار بود اورهال پتروشمی پارس برای رفع اشکالات فنی در بهمن ماه انجام شود، اما متاسفانه به دلیل مشکل فنی که برای این شرکت رخ داد، خط تولید استایرن از شهریور ماه تعطیل شد و همین موضوع التهاب در بازار استایرن و محصولاتی را که وابسته به این ماده اولیه بودند از جمله یونولیت ساختمانی رقم زد.

صفدری ادامه داد: التهاب در بازار مواد اولیه، موجب شد تا قیمت فوم ساختمانی از حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و به صورت میانگین به ۶۰۰ هزار تومان، یعنی حدود ۸ برابر قیمت واقعی این محصول افزایش یابد.

وی با بیان اینکه باید چاره‌ای اندیشیده شود تا بازار محصولات پتروشیمی با التهاب مواجه نشود، گفت: وزارت نفت و مجموعه‌های پتروشیمی باید تدبیری بی اندیشند تا اگر دوباره چنین اتفاقی رخ داد، تولیدکنندگان صنایع پایین دست پتروشیمی در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه نشوند.

صفدری افزود: البته قول داده شد که یکی از واحدهای پتروشیمی خط تولید استایرن راه اندازی و سالانه ۳۰۰ هزار تن استایرن تولید کند تا اگر چنین اتفاقی رخ داد، تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه دچار مشکل نشوند.

مدیرکل دفتر صنایع پلیمری و شیمایی وزارت صمت گفت: شرکت پتروشیمی پارس، بزرگ‌ترین تولیدکننده استایرن با ظرفیت اسمی تولید ۶۰۰ هزار تن در سال است و به طور تقریبی بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن سالانه تولید استایرن دارد و پتروشیمی تبریز نیز سهم ۱۰ درصدی از بازار استایرن دارد که بیشتر از محل واردات تامین می‌شود.

کد خبر: ۱۹۶٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • غلام پشمک IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      0 0
      دیگه هیچوقت به قیمت 70یا 80 یونولیت نمیاد پایین.150کفه قیمته.