۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
ساز بازار کوک نیست| تقابل پرتقال و برنج با قیمت‌های چکشی
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

ساز بازار کوک نیست| تقابل پرتقال و برنج با قیمت‌های چکشی

ساری- ساز بازار و دورهمی های مسئولان در زمینه نرخ اجناس و محصولاتی نظیر مرکبات و برنج چندان کوک نیست و تاوان این بی برنامگی را باغدار و شالیکار می پردازد.

بازار؛ گروه استان ها: کوک و هماهنگ نبودن مصوبات تنظیم بازار با واقعیت موجود در بازار نشان می دهد که هیچ گاه ستادها و دورهم نشینی های دولتی برای فرونشاندن التهابات در بازار تاثیر شگرفی نداشته است.

اگرچه قیمت ها و نرخ های دولتی و دستوری به صورت محدود و موقت شتاب افزایش نرخ ها را می گیرد اما این مصوبات نمی تواند ضربه گیر دائمی برابر بازار باشد و سرانجام نرخ ها در پستوها و لابی های پشت حجره ها تعیین می شود.

بازار مرکبات

چندنرخی بودن قیمت ها در بازار مرکبات را از باغ تا میدان و سورتینگ ها می توان مشاهده کرد. باغدار روی درخت به زخمت پرتقال درجه یک و اعلا را با نرخ هفت تا هشت هزار تومان می فروشد و سورتینگ دار با قیمت حدود ۲۰ هزار تومان روانه بازارهای صادراتی می کند و حجره دار و مغازه دار با نرخ بیش از ۳۰ هزار تومان آن را به مصرف کننده می رساند.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان این که ۱۰۳ هزار تن مرکبات و ۷۱ هزار تن کیوی نیز برای صادرات از استان خارج شد، گفت: آمار صادرات در ماه آذر نسبت به آبان ماه رشد چشمگیری داشته است ودر این مدت هزار تن مرکبات و دو هزار تن کیوی از استان خارج شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که در حال حاضر قیمت پرتقال بهتر از قبل شده است زیرا در کشورهای منطقه نظیر ترکیه شاهد کاهش تولید و صاردات مرکبات هستیم واین مسئله برخی خریداران را به استان کشانده است، از مردم خواست تا روند عرضه پرتقال را به بازار مدیریت کنند، گفت: در حال حاضر قیمت نارنگی های محلی روی درخت به ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان رسیده و قیمت کیوی نیز افزایش یافته است و نرخ کیوی نیز در انبار ۲۴ هزار تا ۲۵ هزار تومان خرید و فروش می شود.

ساز بازار کوک نیست| تقابل پرتقال و برنج با قیمت‌های چکشی

مهاجر با اظهار این که قیمت پایه پرتقال در حال کیلویی هفت هزار تومان است و پایانه های استان با این نرخ پرتقال را می خرند درحالی که ارزش واقعی آن بیشتر است، افزود: همچنین پرتقال برای صادرات بین ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان عرضه و فروخته شده است.

وی با انتقاد از قیمت های دستوری برای مرکبات گفت: قیمت پرتقال چندماه پیش سه تا چهار هزار تومان اعلام شده بود و این به باغداران ن تولیدکنندگان صدمه زده است.

مهاجر گفت: وقتی چندنفر دور میز اقدام به قیمت گذاری دستوری می کنند، افزود: قیمت واقعی پرتقال بالای ۱۵ هزار تومان است و تصمیمات غلط سبب بروز پیامدهایی می شود.

وی درباره عدم استقبال مردم برای فروش برنج با قیمت توافقی گفت: باید نرخ را افزایش داد تا مردم راغب به تحویل محصول شوند.

برنج، نه به نرخ های دستوری

برنج از جمله محصولات کشاورزی است که نرخ های دستوری بیشترین لطمه را به کشاورزان زده است و تعیین نرخ توافقی برای خرید ارقام پرمحصول نه تنها رغبتی بین کشاورزان برای فروش به دولت ایجاد نکرد، بلکه توازن در بازار را برهم زده است.

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به پایین بودن قمیت کالاهای اساسی از نرخ مصوب اظهار داشت: در حال حاضر قیمت مرغ و شکر از نرخ مصوب پایین است و شکر با نرخ ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان عرضه می شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که قیمت آرد همچنان نرخ قبل از آزادسازی یارانه ها است، گفت: برنج سال گذشته در بازار در ۱۱۰ تا۱۲۰ هزار تومان بود و اکنون این قیمت در پایین تر از سال قبل است.

وی بااظهار این که جهاد کشاورزی متولی تولید و مصرف است، به افزایش تولیدگوشت سفید در استان اشاره کرد و گفت: ۲۸ هزار نفر در استان در این صنعت اشتغال دارند و تولیدات در کشور مصرف می شود.

عنایتی با اشاره به خرید توافقی برنج در استان گفت: هشت مرکز در استان دایر شد و تاکنون ۳۰۰ تن برنج از کشاورزان خریداری کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از راه اندازی ۴۰ غرقه فروش و عرضه مرکبات با همکاری سازمان میادین تره بار در تهران خبر داد و گفت: متاسفانه استقبالی از این طرح صورت نگرفته است.

ساز بازار کوک نیست| تقابل پرتقال و برنج با قیمت‌های چکشی

وی ارائه تسهیلات خرید اعتباری با نرخ ۱۴ درصد را از جمله اقدامات بیان کرد و گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید مرکبات در نظر گرفته و مقدمات کار فراهم شده و نقدینگی مورد نیاز تنظیم بازار و ذخیره سازی مرکبات تامین شده است و نگرانی در این بخش وجود ندارد.

عنایتی قیمت پایه پرتقال را هفت هزار تومان و قیمت بدون مباشرت را ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: ۲۵۰ تن پرتقال و ۳۵۰ تن سیب تنظیم بازار و شب عید درنظر گرفته شده است اما با توجه به درپیش بودن ماه رمضان احتمال ضرر وزیان ناشی از خرید پیش بینی می شود.

قیمت پایه پرتقال هفت هزار تومان و قیمت بدون مباشرت را ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان است و ۲۵۰ تن پرتقال و ۳۵۰ تن سیب تنظیم بازار و شب عید درنظر گرفته شده است اما با توجه به درپیش بودن ماه رمضان احتمال ضرر وزیان ناشی از خرید پیش بینی می شود

طی سال جاری ۳۰۰ مصوبه در حوزه تامین، توزیع، نظارت و رسیدگی به وضعیت بازار در کمیته های مشترک ستاد تنظیم بازار و تعزیرات استان مصوب و اجرا شده است اما رصد و پایش بازار در مازندران نشان می دهد که نرخ ها با قیمت های مصوب هماهنگی و همخوانی ندارد و این مسئله سبب تشکیل پرونده های بیشمار تعزیراتی شده است.

سید مصیب موسوی معاون نظارت و بازرسی صمت مازندران درباره نرخ گوشت قرمز به خبرنگار بازار اظهار داشت: فروش مرع ۵۵ هزار و۵۰۰ تومان، گوشت گوسفندی با نرخ ها ۱۷۰ هزار تومان، ۱۴۰ هزار تومان و ۲۳۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود.

موسوی با اشاره به افزایش نرخ ارز، آن را مهمترین نگرانی در نوسانات بازار ذکر کرد و گفت: برای رصد و تنظیم بازار طرح های مشترکی از سوی دستگاه های مختلف در حال اجرا است.

بیش از ۱۶۰ هزار واحد صنفی در مازندران دارای مجوز است و قیمت اجناس مشابه در بسیاری از این واحدها متنوع و متفاوت است و هر کسبه ای روایت خود را از گرانی و گرانفروشی و یا قیمت گذاری دارد.

کد خبر: ۱۹۶٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha