افزایش ۴۵ درصدی موجودی کالاهای اساسی در بندر امام| کمبود کالا نداریم| کاهش ماندگاری کامیون ها
مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان اعلام کرد

افزایش ۴۵ درصدی موجودی کالاهای اساسی در بندر امام| کمبود کالا نداریم| کاهش ماندگاری کامیون ها

آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه موجودی کالاهای اساسی در بندر امام افزایش ۴۵ درصدی داشته است گفت: تا پنجم دی‌ماه امسال ۱۲ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام تخلیه شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بهروز آقایی در جمع خبرنگاران بازدید کننده از پروژه های توسعه ای مجتمع بندری امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه کشور تا ۹ ماه آینده مشکلی در تامین کالای اساسی ندارد و تا پنجم دی‌ماه امسال ۱۲ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام تخلیه شد گفت: تا پنجم دی ماه سال جاری ۳۳ میلیون و ۹۸۶ هزار تن کالا در بندر امام تخلیه و بارگیری شده است.

وی با بیان اینکه بندر امام به عنوان بزرگترین بندر کشور با ۱۴ متر عمق آبخور کشتی با ۶۰ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری و ۶۰۰ هکتار اراضی پسکرانه در ۶ ماهه گذشته بیش از ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش های مختلف این بندر در دستور کار قرار گرفته است ادامه داد: انتظار داریم که بخش زیادی از این سرمایه گذاری ها در شش ماهه اول سال آینده به بهره برداری برسد.

با توجه به ورود کالاهای اساسی به این بنادر کشور تا چند ماه آینده کمبود کالای اساسی ندارد و در مجموع ۴۰ درصد آن به نهاده های دامی اختصاص دارد که هم اکنون در انبارهای این بندر نگهداری می شود

وی با بیان اینکه تا ۵ دی ماه سال جاری ۱۲ میلیون تن کالای اساسی در این بندر تخلیه شده است و بیش از ۹۹ هزار و ۹۶۴ تن کانتینر نیز تخلیه و بارگیری و ۲۲۰ شناور در این بندر پهلو گرفته است خاطر نشان کرد: با توجه به ورود کالاهای اساسی به این بنادر کشور تا چند ماه آینده کمبود کالای اساسی ندارد و در مجموع ۴۰ درصد آن به نهاده های دامی اختصاص دارد که هم اکنون در انبارهای این بندر نگهداری می شود.

آقایی با تاکید بر اینکه ۱۱۸۶ کیلومتر سواحل استان خوزستان است و ۷۰۰ کیلومتر آبراه در این استان قابل کشتیرانی است اظهار داشت: ۵۰ درصد کالاهایی که در بندرگاه هستند متعلق به بخش خصوصی و ۵۰ درصد دیگر مربوط به دولت است. البته ۱۰ میلیون و ۸۶۹ هزار تن از ۱۲ میلیون تن کالای تخلیه شده از این بندر به مقاصد خود حمل شده است که در مجموع بیش از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار کامیون و بیش از یک میلیون و ۸۵ هزار واگن این کالاها را از بندر امام حمل کرده اند.

هم اکنون موجودی کالاهای اساسی در بندر امام شامل گندم، جو،ذرت، دانه های روغنی ، گنجاله ، شکر، برنج و روغن خوراکی به ۵ میلیون و ۷۰۴ هزار تن رسیده است که به تدریج به مقاصد تعیین شده حمل خواهد شد

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان خاطر نشان کرد: هم اکنون موجودی کالاهای اساسی در بندر امام شامل گندم، جو،ذرت، دانه های روغنی ، گنجاله ، شکر، برنج و روغن خوراکی به ۵ میلیون و ۷۰۴ هزار تن رسیده است که به تدریج به مقاصد تعیین شده حمل خواهد شد.

آقایی افزود: ظرفیت بندر امام خمینی ( ره ) سالانه ۶۰ میلیون تن است که افزایش سرمایه گذاریها در حوزه صنایع پایین دستی مثل نفت و گاز و صنایع تبدیلی بر پایه غلات و انرژی از مهم ترین ظرفیتهای سرمایه گذاری در این بندر است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ادامه داد: سرمایه گذاری برای خرید تجهیزات مورد نیاز در پایانه های تخصصی مورد توجه جدی قرار گرفته است و پایانه مکانیزه غلات شماره ۲ با سالانه ۵ میلیون تن ظرفیت تامین ۵ دستگاه مکنده غلات در دستور کار بندر امام است.

آقایی تاکید کرد: در پایانه مکانیزه غلات شماره ۳ با سه میلیون تن ظرفیت بارگیری و تخلیه و تامین دو دستگاه مکنده غلات برنامه ریزی شده و در این پایانه احداث ۱۵۰ هزار تن سیلوی ترانزیتی نیز با بیش از ۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در دستور کار است که هم اکنون دو دستگاه جرثقیل با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی اخیرا وارد بندر شده است.

وی خاطر نشان کرد: ۷۵ درصد بندر امام تکمیل شده است و با توجه به این مسئله برنامه جانمایی بندر بزرگ کانتینری خلیج‌فارس با امکان پهلوگیری کشتی‌های سایز بزرگ با امکان درافت ۳۰ تا ۴۰ متر خواهد بود و عمیق‌ترین بندر حوزه خلیج‌فارس و بیرون از این منطقه به شمار می‌رود.

تلاش شده که ماندگاری کامیون ها برای تخلیه کالا از این بندر که سال گذشته ۱۵ ساعت بود هم اکنون با برنامه ریزی و افزایش راندمان کاری به کمتر از ۸ ساعت کاهش یافته است

وی با بیان اینکه قرار است در پایانه مکانیزه شماره ۴ بندر امام ۴ دستگاه مکنده غلات خریداری خواهد شد گفت: این پایانه نیز با ۸۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در دستور کار قرار گرفته است که در مجموع تلاش شده که ماندگاری کامیون ها برای تخلیه کالا از این بندر که سال گذشته ۱۵ ساعت بود هم اکنون با برنامه ریزی و افزایش راندمان کاری به کمتر از ۸ ساعت کاهش یافته است.

آقایی با بیان این‌که شاید یکی از دلایل نارضایتی رانندگان نسبت به همین ۸ ساعت باشد، توضیح داد: بعضا اعلام باری که می‌شود در بازه زمانی اول صبح صورت نمی‌گیرد و ترافیکی در این زمینه ایجاد می‌شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان افزود: هم اکنون ۳۶ کشتی در بندر امام خمینی ( ره) در حال تخلیه قرار دارد و برنامه ریزی ما این است که تمام بنادر این استان در مسیر توسعه بتوانند در رونق کسب و کارهای دریایی و بندری نقش مهمی را در اقتصاد ملی ایفا کنند.

آماده لایروبی دهانه اروند هستیم و امیدواریم این مساله با مشارکت عراقی ها دنبال شود هرچند که عراقی ها خود را از این قضیه کنار کشیده اند ولی ما آماده هستیم که با مشارکت عراقی ها لایروبی را انجام دهیم

وی با اشاره به ضرورت لایروبی دهانه اروند گفت: ما آماده لایروبی دهانه اروند هستیم و امیدواریم این مساله با مشارکت عراقی ها دنبال شود هرچند که عراقی ها خود را از این قضیه کنار کشیده اند ولی ما آماده هستیم که با مشارکت عراقی ها لایروبی را انجام دهیم که در این صورت فعالیت تجاری در بنادر خرمشهر و آبادان بیشتر رونق خواهد گرفت.

ی همچنین با اشاره به صادرات ۸۰ هزار راس دام از بندر شادگان، گفت: این بندر یکی از بنادر است که به لحاظ رونق اقتصادی در منطقه چشمگیری سات و حدود ۷۰ میلیارد تومان پروژه در این بندر همزمان با دهه فجر افتتاح خواهد شد. برق‌رسانی این بندر تقریبا انجام شده و زیربار قرار گرفته است. ضمن این‌که اسکله گردشگری این بندر به‌زودی آغاز خواهد شد.

آقایی با اشاره به این‌که ۱۷۰ میلیارد ریال پروژه در بندر خرمشهر در حال اجراست، اضافه کرد: در حال هماهنگی هستیم تا بخشی از صادرات محصولات پتروشیمی را از بندر آبادان انجام دهیم. همچنین به دنبال ایجاد مرز آبی مشترک در منطقه سیبه عراق در فاصله یک مایلی بندر آبادان هستیم، به محض آمده شدن سیبه در عراق خط مسافری کشتیرانی بین ایران و عراق راه‌اندازی می‌شود.

وی در خصوص توقف کشتی‌ها در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) را بزرگنمایی ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه در این رابطه با بزرگنمایی و اغراق قصد دارند وجهۀ کشور را تخریب کنند در حالی‌که فعالیت بندر به صورت روزمره در حال انجام است و با توجه به میزان انبارش کالاهای اساسی در بندر امام هیچگونه کمبودی در این زمینه حتی تا میانه سال بعد وجود نخواهد داشت.

طی هفته‌های اخیر برخی رسانه‌های خارجی اخباری را نسبت به توقف ۳۲ فروند شناور در لنگرگاه بندر امام منتشر کرده بودند.

کد خبر: ۱۹۶٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha