۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
خلق پول، خلاقیت را می کشد

خلق پول، خلاقیت را می کشد

مرتضی یوسفی طهارم، تحلیل گر اقتصادی طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: مادامیکه دولت تلاش می کند با خلق پول دست در جیب ملت کرده و هزینه های خود را حتی به بهانه خدمت به همین ملت پرداخت نماید، خلاقیت برای تولید در سطح بنگاه و ارایه خدمت در سطح خانوار خواهد مُرد.

مرتضی یوسفی طهارم؛ بازار: هرگاه شنیدیم دولت با دلیل  کاهش درآمد خود به علت کاهش قیمت نفت و فروش آن و کاهش درآمد مالیاتی به علت کاهش سود بنگاهها (مالیات بر درآمد)   و مصرف خانوارها (مالیات ارزش افزوده) مثل هر خانوار و بنگاهی هزینه های خود را کاهش داده است یا دست به تعدیل نیروی انسانی خود زده است و یا پرداختی به آنها را کاهش داده است  یا برخی از فعالیت ها و خدمات خود را کاهش و یا متوقف کرده است و یا مجبور شده است قرض و وام بگیرد.

و همچنین شنیدیم که برخی از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری که سود های نامتعارف می دادند ورشکست شده اند و از بازار مالی و پولی خارج شده اند. آن موقع میتوانیم انتظار داشته باشیم که تورم دو رقمی نخواهیم داشت و قیمت دلار، طلا، پراید و... جهش  نداشته باشد.

و در میان مدت و بلند مدت در سایه تلاش و خلاقیت بنگاهها در جهت پیدا کردن راه حل های جدید و تولید محصولات بهتر برای حفظ بقا و افزایش سودشان و تلاش و خلاقیت خانوارها در ارایه خدمات بهتر به بنگاهها جهت حفظ و افزایش درآمدشان برای پس انداز و  مصرف بیشتر اوضاع اقتصادی جامعه و در نهایت دولت بهتر شده و حتی دولت در تامین امنیت که وظیفه اصلی آن است توانمندتر شود.

 مادامیکه دولت هزینه های خود را نه تنها کاهش نداده و تلاش میکند با خلق پول دست در جیب ملت کرده و هزینه های خود را حتی به بهانه خدمت به همین ملت و تامین امنیت آنها پرداخت نماید، خلاقیت برای تولید در سطح بنگاه و ارایه خدمت در سطح خانوار خواهد مرد.

مادامیکه دولت هزینه های خود را نه تنها کاهش نداده و افزایش میدهد و تلاش میکند با خلق پول که در واقع مالیات مخفی است دست در جیب آحاد ملت کرده و هزینه های خود را حتی به بهانه خدمت  به همین ملت و تامین امنیت آنها پرداخت نماید، خلاقیت برای تولید در سطح بنگاه و ارایه خدمت در سطح خانوار خواهد مرد و به جای آن تورم، نامیدی، رکود ، دلالی ، موج سواری، ... تا کلیه فروشی رواج پیدا خواهد کرد و هر تلاش دولت نیز جهت کنترل آنها به افزایش  فساد و رانت خواری و همچنین  افزایش هزینه‌های مادی و معنوی آن خواهد شد.

بنظرم راه حل واقعی مشکلات اقتصادی کشور جلوگیری از خلق پول بدون حساب و کتاب است و کاهش هزینه های دولت و افزایش بهره وری در سازمانهای دولتی است.

کد خبر: ۱۹٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha