۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
ضایعات محصولات کشاورزی با ایجاد صنایع تبدیلی به حداقل می رسد
یک فعال اقتصادی:

ضایعات محصولات کشاورزی با ایجاد صنایع تبدیلی به حداقل می رسد

گرگان_ یوسفی، نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در گلستان از ضایعات ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی می کاهد.

امیر یوسفی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اقتصاد گلستان حول محور کشاورزی می چرخد اما با توجه به ظرفیت هایی که در این حوزه داریم متاسفانه درآمد حاصل از آن کمتر از ۵۰ درصد است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: اولویت اقتصاد گلستان با کشاورزی است و توسعه در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین با ایجاد صنایع تبدیلی می توان در این حوزه رونق ایجاد کرد.

وی با بیان این نکته که ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به علت نبود صنایع تبدیلی و فرآوری زایل می شود، بیان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی متناسب با نیاز استان، مانع هدر رفت محصولات کشاورزی و میزان عملکرد تولید می شود.

یوسفی یادآورشد: با بهره مندی از صنایع تبدیلی می توان بر کیفیت محصولات کشاورزی اثر مثبت گذاشت و موجب کاهش قیمت نهایی محصول شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان بابیان اینکه مکان یابی مناسبی برای سرمایه گذاری صنایع در استان نداشتیم، افزود: باید کارخانه ها در نزدیکی مزارع کشاورزی ایجاد شوند تا هزینه های حمل و نقل هم به حداقل برسند.

وی ضمن تاکید بر این نکته که هزینه حمل و نقل بر قیمت نهایی محصولات تاثیر مستقیم دارد، گفت: نادیده گرفتن هزینه حمل در پروسه تولید در نهایت منجر به افزایش هزینه تولید و قیمت مصرف کننده می شود.

یوسفی یادآور شد: با اینکه گلستان یکی از قطب های تولید گندم و با وجود کارخانه های آرد استان اما فراوری این محصول در استان های دیگر انجام می شود و به این ترتیب صنایع داخلی با ۳۰ درصد توان خود فعالیت می کنند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان اضافه کرد: زمانیکه کارخانه ها با حداکثر توان خود فعالیت نمی کنند ضریب اشتغال استان کاهش می یابد.

به گفته وی، اگر محصولات کشاورزی در استان فرآوری شوند ضمن کاهش قیمت نهایی محصولات شاهد افزایش کیفیت خواهیم بود.

یوسفی با بیان اینکه باید کیفیت محصولات کشاورزی را ارتقا داد، اظهار کرد: کیفی سازی زمانی موفق می شود که کشاورز از نظر درآمدی اغنا شود تا بتواند به تولید محصول با کیفیت بپردازد.

وی نبود پایانه صادراتی در استان را یکی از چالش های جدی اقتصاد استان دانست و گفت: وقتی محصولات برای صادرات آماده شوند میزان ارزآوری استان هم افزایش می یابد .

کد خبر: ۱۹۶٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha