۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۰
۳ رویدادی که در سال ۲۰۲۳ به استارت آپ ها جهت می دهد
یادداشت؛

۳ رویدادی که در سال ۲۰۲۳ به استارت آپ ها جهت می دهد

استارتاپ ها در یک سال آینده با سه چالش جهانی درگیر هستند و از انجایی که سرمایه گذاری در این بخش پر خطرتر است باید به آنها بیشتر توجه کنند؛ این سه چالش کدامند؟

مهران ابراهیمیان؛ بازار: در طول پنج سال گذشته، تغییرات عظیم زیادی در دنیای استارت آپ ها رخ داده است و مسیر رشد سنتی را تغییر داده است در واقع استارتاپ ها با رشدی انفجاری در سالهای گذشته مواجه بودند اما سئوال اساسی اینجا است که آیا این روند در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد یافت؟ کارافرینان و خلاقان حوزه استارتاپ باید به چه نکاتی بیشتر توجه کنند؟

طبق بررسی سایت های جهانی فعال در این حوزه از جمله سایت اینترپریمیر محیط استارتاپ ها در سال ۲۰۲۳ با چالش های جدی مواجه هستند که هر یک از این ها احتمالا در توسعه و یا مرگ استارتاپ ها تاثیر زیاد و ماندگار دارند و لذا افرادی که قصد ایجاد استارتاپ های جدید را دارند باید این سه مولفه را مد نظر قراردهند.

در ادامه به ۳ رویدادی که ممکن است آینده استارت آپ ها را در سال ۲۰۲۳ هدایت کنند و استارتاپ های ایرانی نیز از ان تاثیر پذیر هستند؛ اشاره می کنیم:

رونق دارایی های ارز رمز

ده سال پیش، ارزهای دیجیتال دروازه ورود به بسیاری از فناوری‌ها بودند که به تغییر مفهوم پرداخت‌های دیجیتال و فناوری مالی کمک می‌کردند. حتی بسیاری از این ارز رمزها موتور سوخت بسیاری از طرح های استارتاپی در جهان بودند، اما به محض افزایش قیمت بیت کوین به هزاران دلار و فراتر از آن، بسیاری از سرمایه گذاران به سرعت به بازار ارزهای رمزنگاری شده روی آوردند و وعده توسعه فناوری ها از جمله جالب «وب ۳» به دزدی، کلاهبرداری و ورشکستگی ختم شد.

حتی در ایران نیز برخی از این کلاهبرداری ها سوئ استفاده کرده و هزینه سنگینی را هم زمان با اوج روزهای پر رونق بازار ارز رمزها به مردم تحمیل کرد. با تداوم بحران‌های بازار ارزهای دیجیتال، نه تنها منجر به از دست دادن سرمایه سرمایه‌گذاری موجود به عنوان موتور محرک استارتاپ ها شد بلکه به کاتالیزوری برای افزایش سرعت از دست دادن اعتماد به فناوری‌های جدید و پتانسیل بدل شد.

در واقع رونق دارایی های ارز رمز خود به عنوان یک انتی تز برای ارز رمزها نقش آفرینی کرد و از همین محل ضربات مهلکی را به این بازار و صاحبان ایده در سپهر استاتارتاپ ها وارد کرد.

کووید-۱۹

همه‌گیری جهانی کرونا و گسترش سریع سویه هایی جدید از این ویروس منحوس و واکنش‌های متفاوت دولت‌ها، چیزهای زیادی را برای بسیاری از مردم تغییر داده است که به نوعی به نفع استارتاپ ها بود.

نتیجه تمرکز بر کار از راه دور بیش از هر چیز دیگری از آثار کرونا بود و به زودی پلتفرم‌ها، ابزارها، زیرساخت‌ها و پروتکل‌های بسیاری پدید آمدند که به همکاری و تولید از راه دور اجازه می‌داد تا تقاضا را در طول محدودیت‌های قرنطینه مرتبط با بیماری همه‌گیر کووید – ۱۹ برآورده کند.

اما مهم نیست که اکنون شرکت ها به چه چیزی رسیده اند، این ابزارها و پلتفرم ها از بین نخواهند رفت و همچنان فرصت جذب سرمایه گذار برای بقا و ادامه حیات دارند هر چند که سرمایه گذاران استارتاپ ها باید بدانند که با حذف کلی کرونا قطعا تقاضا برای صنعت سرگرمی در محیط بسته و انفرادی و حداکثر خانوادگی کمرنگ و همان طور که در سال ۲۰۲۲ تجربه شد، تقاضا برای مسافرت و تفریحات در محیط های عمومی را بیشتر می کند.

لذا توجه به این نکته که سویه جدید با شدت فراگیری بالا و تغییر سیاست چین در مواجه با کرونا می تواند در سال بعد فرصت ها و تهدید های بسیاری را برای استارتاپ ها رقم بزند.

بحران تورم رکودی

در نگاه اول و با نگاهی سنتی به مفاهیم اقتصادی تورم رکودی منجر به توسعه بیکاری و کاهش سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی می شود اما استارت آپ ها به دلیل انجام کارهای بزرگ با بودجه اندک که جامعه را به جلو می برد، معروف هستند و اغلب در معکوس کردن شانس ها موفق می شوند.

کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها در مجموع مسئول ایجاد سالانه ۱.۵ میلیون شغل جدید در ایالات متحده هستند، اما در حال حاضر همه درگیر درد تورم هستند.

سال جاری شاهد جهش های عظیمی در شاخص قیمت مصرف کننده (که قیمت تمام شده کالاها و خدمات را اندازه گیری می کند) و شاخص قیمت تولید کننده (که هزینه های پرداخت شده توسط عمده فروشان را اندازه گیری می کند) بود که بر شرکت ها و خانواده ها تأثیر منفی گذاشت.

بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان با تشدید سیاست‌های پولی در تلاش برای محدود کردن شتاب تورم ادامه می‌دهند، اما در عین حال افزایش شدید نرخ‌های بهره و تاثیر آن بر وضعیت اقتصادی القا نوعی بی اطمینانی و دستکم کاهش اطمینان است.

در بحبوحه تلاش‌های پرریسک، استارت‌آپ‌ها می‌توانند به ویژه در برابر نوسانات بازار آسیب‌پذیرتر باشند، زیرا فشارهای تورمی در اوایل سال آینده ادامه خواهد داشت.

به عبارت بهتر استارتاپ ها یا باید در چنین فضایی به دنبال ایده هایی باشند که ریسک کمتری دارد و یا در این موج های تورمی در قیمت تمام شده محصولات قابل عرضه در رقابت با کسب و کارهای سنتی قیمت تمام شده پایین تری را به متقاضیان هدیه بدهند.

کد خبر: ۱۹۶٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha