۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
باخت بزرگ بانک ها با بی توجهی به نسل Z| بانک ها با  نسل خوره اطلاعات، مشاوره و رمز ارز چه کنند؟
 نگاهی آماری به نگرش مالی نسل جدید

باخت بزرگ بانک ها با بی توجهی به نسل Z| بانک ها با  نسل خوره اطلاعات، مشاوره و رمز ارز چه کنند؟

نیمی از نسل Z در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند و ۴۲ درصد از سرمایه‌گذاران آنها در ارزهای دیجیتال پول می‌گذارند آنها تجربه ای به نام «فیجیتال» را از بانک ها طلب می کنند.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: موسسات مالی اغلب به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد نسل Z (متولد بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶) گیج می‌شوند اما درک نادرست از این گروه گیج‌کننده می‌تواند بسیار برای بانک ها و موسسات مالی پرهزینه باشد.

اگرچه نگرش این نسل نسبت به پول و امور مالی گاهی با نگرش‌های نسل‌های قدیمی‌تر همخوانی دارد با این حال تعجب نکنید که گاهی در این حوزه کاملاً متفاوت فکر و عمل می کنند.

مشخص است که نسل زی «Z» شهروندانی کاملا دیجیتالی هستند که محصولات و خدمات مورد نیاز خود را از طریق اینترنت جستجو می کنند، بنابراین دنیای مجازی راهی موثر برای برقراری ارتباط با آنها محسوب می شود. لذا چنانچه بانک و یا موسسه ای اگر در این حوزه عقب بیفتد عملا، جبران آن بسیار سخت خواهد بود.

از یاد نبریم که نسبت این نسل در بازار کار با پایان تحصیلات خود به تدریج افزایش می یابد و در نتیجه نفوذ آنها با جهش های متناسب در قدرت هزینه ها و سرمایه گذاری افزایش می یابد، به خصوص که کل این بخش جمعیتی هم اکنون به سن کار نزدیک شده اند و نشانه هایی در خصوص دستیابی به دستاوردهای اولیه را ما شاهد هستیم.

برای جلب توجه این بخش و رشد مقدار پول سرمایه گذاری شده، شرکت ها و موسسات مالی باید بدانند که چه چیزی باعث می شود برند آنها طنین انداز شده و با این نسل را به خود جلب خواهد کرد؟

برای ایجاد روابط پایدار با نسل زی «Z»، بانک ها باید حضور فیزیکی خود را با پیشنهادات دیجیتال رقابتی ترکیب کنند - از جمله متاورس، جایی که بسیاری از اعضای این نسل وقت خود را در آن سپری می کنند

تجربه فیجیتال Phygital راه حل است

اصطلاح فیزیکی بیانگر حذف شکاف بین واقعیت و دنیای مجازی با استفاده از فناوری های مدرن است که به شرکت ها کمک می کند شکاف های ارتباطی با مشتریان خود را از بین ببرند. این مفهوم از دو کلمه فیزیکی و دیجیتال گرفته شده است.

اگرچه نسل زی «Z» در دنیای دیجیتال رشد کرده است، اما مزایای زیادی وجود دارد که آنها بانک های سنتی راترجیح می دهند. از جمله دلایل اعتماد این نسل به بانک های سنتی این است که، آنها بیشتر از دنیای مجازی از داده‌هایشان محافظت می‌کنند.

طبق نظرسنجی جهانی احساسات مصرف‌کننده انجمن اولیور وایمن ( GCS )، ۴۳ درصد از نسل زی «Z» گفتند که شعب بانک‌های فیزیکی سنتی عموماً مهم هستند زیرا «آرامش ذهن» را برای آنها فراهم می‌کنند.

با این حال، برای ایجاد روابط پایدار با نسل زی «Z»، بانک ها باید حضور فیزیکی خود را با پیشنهادات دیجیتال رقابتی ترکیب کنند - از جمله متاورس، جایی که بسیاری از اعضای این نسل وقت خود را در آن سپری می کنند.

بانک ها همچنین باید خدماتی را ارائه دهند که تمایل این نسل به راحتی، آزادی انتخاب، ارزش افزوده، پایداری و سفارشی سازی را برآورده کند.

این نسل از ابزارهای نوآوری دیجیتال استقبال می کند، زیرا ۷۲ درصد تأیید کردند که از برنامه نئو بانک (Neobank) - به عنوان ابزار اصلی در تنظیم بودجه استفاده می کنند

تجربه دیجیتال را استثنایی کنید

تقریباً همه مؤسسات مالی در حال حاضر خدمات خود را از طریق اینترنت ارائه می دهند، اما بهره وری به تنهایی برای نسلی که آگاهی آنها با گوشی های هوشمند در دستشان باز شده است؛ کافی نخواهد بود.

بر اساس نظرسنجی اولیور ویمن فروم « Oliver Wyman Forum» حدود ۷۳ درصد از آنها تأیید کردند که تجربه مشتری نقش تعیین کننده ای در تعیین برند مورد علاقه آنها دارد. آنها آرزو دارند ابزارهایی داشته باشند که به آنها کمک کند پول خود را مدیریت کنند، از همسالان خود بیاموزند و احساس راحتی کنند.

بنابراین، این نسل از ابزارهای نوآوری دیجیتال استقبال می کند، زیرا ۷۲ درصد تأیید کردند که از برنامه نئو بانک (Neobank) - نوعی بانک مستقیم که منحصراً با استفاده از خدمات بانکداری آنلاین بدون شبکه های شعب فیزیکی سنتی عمل می کند - به عنوان ابزار اصلی در تنظیم بودجه استفاده می کنند.

بهترین شرکت‌های دیجیتال با گرافیک‌های جذاب و اطلاعاتی درباره انجام معاملات یا انتخاب محل سرمایه‌گذاری، تجربه کاربری روانی را ارائه می‌کنند.

تقریباً نیمی از نسل Z در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند و احتمال شروع سرمایه‌گذاری تا سن ۲۱ سالگی نسبت به Millennials (متولدین ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵) ۴۵ درصد بیشتر است و دو تا چهار برابر بیشتر از نسل X (متولدین بین اوایل دهه ۱۹۶۰ تا اوایل دهه ۱۹۸۰)

پرداختن به هوش سرمایه گذاری نسل زی «Z»

اگر مدیران مالی معتقد باشند که سرمایه گذاران جوان امروزی بیشتر شبیه سرمایه گذاران گذشته هستند، خطر از دست دادن نسل Z را دارند. این نسل با این واقعیت متمایز می شود که بیشتر از نسل های قبلی و در طیف گسترده تری از طبقات دارایی، چه سنتی و چه مجازی، سرمایه گذاری می کند.

آنها همچنین نسبت به پیشینیان خود متنوع‌تر هستند، بنابراین شرکت‌ها باید این رفتار و همچنین آنچه را که آنها را هدایت می‌کند، درک کنند و پیشنهادات خود را بر این اساس تطبیق دهند.

تقریباً نیمی از نسل Z در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند و احتمال شروع سرمایه‌گذاری تا سن ۲۱ سالگی نسبت به Millennials (متولدین ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵) ۴۵ درصد بیشتر است و دو تا چهار برابر بیشتر از نسل X (متولدین بین اوایل دهه ۱۹۶۰ تا اوایل دهه ۱۹۸۰).

طبق داده‌های نظرسنجی، ۴۲ درصد از سرمایه‌گذاران نسل زی در ارزهای دیجیتال پول می‌گذارند، در مقایسه با ۳۸ درصد از دهه ۶۰ و و هفتادی ها «Millennials»، ۲۲ درصد از متولیدین ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۸ هجری شمسی (Gen Xers) و ۷ درصد از نسل انفجار جمعیت ( ۱۳۲۴ تا ۱۳۴۲ هجری شمسی) « Baby Boomers»

بدتر از آن این است که آنها مبالغ کمی را پس انداز نمی کنند، زیرا نظرسنجی اخیر انجام شده توسط بلک راک «BlackRock» نشان داد که این بخش جمعیتی حدود ۱۴ درصد از درآمد خود را پس انداز می کند.

همچنین جای تعجب نیست که اولین نسلی که از زمان ایجاد بیت کوین به سن رسیده اند، اشتهای زیادی برای ریسک و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر دارایی های مجازی دارند.

طبق داده‌های نظرسنجی، ۴۲ درصد از سرمایه‌گذاران نسل زی در ارزهای دیجیتال پول می‌گذارند، در مقایسه با ۳۸ درصد از دهه ۶۰ و و هفتادی ها «Millennials»، ۲۲ درصد از متولیدین ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۸ هجری شمسی (Gen Xers) و ۷ درصد از نسل انفجار جمعیت ( ۱۳۲۴ تا ۱۳۴۲ هجری شمسی) « Baby Boomers»

زنان نسل زی «Z» نیز ۵۰ درصد بیشتر از سایر نسل ها در دارایی های دیجیتال سرمایه گذاری می کنند.

با این حال، درست مانند بانکداری، علاقه این سرمایه گذاران جوان به ارزهای دیجیتال لزوماً به معنای رد منابع سنتی وجوه نیست.

نظرسنجی جهانی احساسات مصرف کننده نشان داد که نسل Z نسبت به نسل های قدیمی تر نسبت به ایده ارزهای دیجیتال رسمی (که توسط بانک های مرکزی کشورها صادر می شوند) بازتر است.

آنها آرزو دارند که دارایی های مالی واقعی مانند سهام و اوراق قرضه را به صورت دیجیتالی رمزگذاری کنند تا تجارت خود را در فناوری بلاک چین فعال کنند.

هنگامی که تصورات غلط را کنار بگذارید، دیدن نسل زی برای اینکه چه کسی هستند و تمرکز بر تامین آینده مالی آنها آسان تر می شود. آنها مصمم به کنترل پول خود هستند و در عین حال تشنه اطلاعات و مشاوره هستند

اصلاح باورهای غلط

هنگامی که تصورات غلط را کنار بگذارید، دیدن نسل زی برای اینکه چه کسی هستند و تمرکز بر تامین آینده مالی آنها آسان تر می شود.

آنها مصمم به کنترل پول خود هستند و در عین حال تشنه اطلاعات و مشاوره هستند. آنها مایلند در ارزهای دیجیتال و سایر دارایی های مجازی ریسک کنند، حتی در حالی که پس انداز را به سهام، اوراق قرضه و سایر دارایی های سنتی اختصاص می دهند.

آنها چیزی کمتر از خدمات عالی، درجه یک و اتصال دیجیتال ۲۴ ساعته را قبول نمی کنند.

افزایش تعداد نسل زی «Z» به این معنی است که این نگرش ها و ترجیحات به زودی بر بازار حاکم خواهند شد. بنابراین، مؤسسات مالی که می‌خواهند این بخش را جذب کنند، باید ارزش‌های آن‌ها را درک کرده و از آن استقبال کنند.

کد خبر: ۲۶۲٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha