۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
بازی موثر بازارساز همزمان با کاهش نگرانی ژئوپلتیکی| اتاق بازرگانی و بورس هوشمندانه عمل کنند
چرا قیمت دلار و طلا روند نزولی گرفت؟

بازی موثر بازارساز همزمان با کاهش نگرانی ژئوپلتیکی| اتاق بازرگانی و بورس هوشمندانه عمل کنند

با کاهش نگرانی های ژئوپلتیکی و حضور موثر بازار ساز قیمت ارز و طلا کاهش یافت و پیش بینی می شود بازدهی ارز در ماه های آینه کمتر از بازارهای رقبا باشد.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: اوضاع بازارهای بین المللی در حال بی اعتنایی و کاهش حساسیت ها به ریسک آشوب منطقه ای در خاور میانه است و لذا بازارهای مالی و موازی در حال واکنش های متفاوت هستند چنانکه در بازار نفت از زمان آغاز بلند پروازی های رژیم صهیونیستی قیمت هر بشکه نفت برنت در یکم اوریل ۸۷.۴۲ دلار بود که همزمان با ترس از واکنش ایران اوج گرفت تا به نقطه ۹۱.۱۷ دلار رسید و پس از حمله و اعلام مواضع منطقی بعد از عملیات «وعده صادق» به سرعت فروکش کرد، حتی اقدام سخیف اسرائیل هم تغییر چندانی بر بازار نفت برجای نگذاشت تا قیمت هر بشکه نفت خام برنت به کمتر از اول اوریل و به ۸۷.۲۹ دلار در هر بشکه بازگردد.

در همین حال بعد از کاهش نگرانی ها در مورد تنش های ژئوپلتیکی بعد از کاهش موقتی، ارزش بیت کوین به ۶۴ هزار ۹۶۵ دلار در لحظه تنظیم گزارش رسید تا نشان دهد سایه این نگرانی به تدریج در حال دور شدن از بازارهای مالی است. تحلیل های تحقیرآمیز و مطالبی که درباره واکنش اسرائیل به حملات موشکی ایران نوشته شد، عملا اثر ریسک ژئوپلتیکی را در نظر جهانیان کم رنگ کرد. بلومبرگ در این باره نوشت: پس از انتشار گزارشی مبنی بر آسیب نرسیدن به تاسیسات هسته‌ای این شهر، نگرانی سرمایه‌گذاران از حمله هوایی اسرائیل به اهدافی در شهر اصفهان امروز آرام شد.

در این میان قیمت انس طلای جهانی بر خلاف قیمت داخلی همچنان روند خود را ادامه داد تا با ثبت یازده رکورد جدید و افزایش بیش از ۱.۶۵ درصد افزایش در هفته ای که گذشت؛ نشان دهد، تصمیم بانک های مرکزی کشورهای مختلف به ویژه چین که از ماه ها پیش بر حجم ذخایر خود افزوده بودند، درست بوده است.

رویترز در این باره، اشاره کرد که بنیاد تحقیقات Antaiqi تحت حمایت دولت چین گفته: طلا در سال جاری به سودهای قوی دست یافته است و به لطف انتظارات قوی تقاضای چین و ابهام حاکم بر فضای اقتصاد کلان، بیشتر افزایش خواهد یافت.

اما چه طور شد که قیمت طلا و ارز در کشور با وجود ریسک منطقه ای و یک طرف منازعه قیمت ها بر خلاف جریان رسانه های معاند و تحلیلگران بدبین داخلی در روزهای اخیر روندی کاهشی به خود گرفت بی آنکه بانک مرکزی مانند دولت قبل خبر از دخالت های شدید و ارزپاشی های دولتی بدهند؟

مداخله بازار ساز چگونه است؟

به باور تحلیلگران، بازارساز اکنون با چند عامل کلیدی توانسته نبض بازار را در اختیار بگیرد در حالی که دلالان عمده در ادوار گذشته در چنین شرایطی به هیچ وجه حاضر به از دست دادن فرصت های نوسان گیری با چنین بهانه های قوی ای نبوده اند. شواهد نشان می دهد؛ بانک مرکزی تقاضاهای واقعی را پاسخ داده و نسبت به کنترل انتظارات غیر واقعی موفق عمل می کند.

اکنون مکانیزم تخصیص ارز برای کالاهای اساسی با سیستمی شدن به حدود یک روز رسیده و تخصیص ارز برای کالاهای غیر اساسی به کمتر از یک ماه رسیده است. از سوی دیگر خبر فروش نفت به بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز نشان از افزایش ذخایر ارزی چه به شکل تخصیص ارز برای واردات کالا و چه به شکل فیزیکی دارد.

از این رو دست نوسان گیران و دلالان بزرگ برای القا تقاضای شدید برای این نوع کالاها خالی شده و ابزارهایی مانند، اینفلوئنسرها ی منفی باف و کانال های مجازی نیز کار کرد خود را از دست داده اند؛ کما این که شوک حمله مقتدرانه «وعده صادق» بیشترین آدرنالین را به بازار مالی وارد کرد و قیمت تتر را که در ۱۴ آوریل به قله تاریخی ۷۲ و ۴۰۰ تومان رسانده بود به سرعت پایین کشیده شد، به نحوی که در لحظه تنظیم گزارش قیمت هر تتر به زیر ۶۵ هزار تومان رسیده و با کاهش بیش از ۷ هزار تومانی مواجه شده است.

قیمت تتر در روز شنبه اول اردیبهشت به قیمت ۱۳ روز پیش یعنی ۱۸ فروردین بازگشت تا نشانه ای از ضریب نفوذ و قدرت بازار ساز باشد. هر چند که هنوز هم تلاش برای کاهش قیمت نرخ ارز در بازار آزاد و نزدیک کردن دو نرخ تامین کالاهای غیر اساسی و بازار آزاد لازم و ضروری است.

بازارهای جذاب موازی مانع رشد دلار

از سوی دیگر باید اذعان داشت که جذابیت بازارهای موازی مانند رمز ارزها، طلا و حتی نرخ سود بانکی در مقابل بازار ارز که در ماه های آینده آرام تر خواهد بود، خود عاملی برای احتمال تداوم روند کاهشی نرخ دلار است اگر! ریسک های خارجی در زمستان امسال خیلی تاثیر گذار نباشد و سیاستگذار و بازار ساز برای ان نیز برنامه ریزی و پیش بینی های لازم را کرده باشد. به عبارت بهتر بعد از این نوسان و فراز نرخ ارز، طبیعی است که با فاصله گرفتن از قله قیمتی، تا پایان فصل بهار و حتی تابستان روزهای ناآرام نداشته باشیم و یا بسیار محدود خواهد بود.

بعد از تلاطم فروردینی بازار ارز بعید است که سرمایه گذاری در این بازار بازدهی بیشتری حتی از نرخ های سود بانکی در محدوده ۳۰ درصد را دستکم تا ریسک خارجی بعدی (یعنی احتمال روی کار آمدن ترامپ) داشته باشد. لذا توصیه اکید به سرمایه گذاران خرد این است که در دام دلالان فعال در فضای مجازی و آن هم در روزهای تعطیل نیفتند!

کاهش قیمت طلا بر خلاف مسیر انس جهانی

از همین رو قیمت طلا نیز که متاثر از دو عامل قیمت نرخ ارز و قیمت انس جهانی است، غیر همسو با قیمت های جهانی با کاهش و افت قابل توجه مواجه شده که جز با کنترل انتظارات تورمی در قالب عرضه های مختلف شمش و سکه و...و به عبارت بهتر دخالت کارساز بازار ساز میسر نمی شد.

هر گرم طلا ۱۸ عیار، روز شنبه به ۳,۶۷۵,۴۰۰ (سه میلیون و ششصد و هفتاد و پنج هزار و چهارصد) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۳.۲ درصدی را نشان می داد. قیمت سکه امامی هم به ۴۳,۱۰۰,۰۰۰ (چهل و سه میلیون و یکصد هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش (با قیمت ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان)، کاهش ۳.۲۵ درصدی داشته است در حالی که روند افزایش قیمت انس جهانی به مسیر خود ادامه داده و برخی از اخبار حکایت از پیش بینی کارشناسان در رسیدن هر انس جهانی به ۳ هزار دلار دارد.

نقش اتاق بازرگانی و بورس در ادامه راه

کارشناسان علاوه بر این همراهی جریان بازارهای مالی جهان و تلاش بازار ساز در کنترل نرخ ارز و روند کاهشی طلا را در کنترل نقدینگی و ادامه روند کاهشی نرخ ارز موثر می دانند با این حال بر این باورند که بازار سرمایه کشور نیز باید نقش خود را در جذب سرمایه ها به ویژه در مسیر تحقق شعار سال و کنترل نقدینگی ایفا کنند زیرا با وجود عقب ماندگی تاریخ بورس در قیاس با سایر بازارهای موازی دستگاه متولی تحرک لازم را ندارد!

همچنین از اتاق بازرگانی به عنوان مهمترین تشکل مشورت دهنده به سیاستگذار نیز انتظار می رود با در نظر گرفتن اصل مهم «تضاد منافع» نسبت به رفع موانع و نیازهای ارزی کشور پیشنهاد و یا طرح مساله کنند تا خدای ناکرده جریان مطالبه گری ارزی به دست گروه پر قدرتی نیفتد که با رشد نرخ ارز به دنبال حداکثر سازی سود خود هستند بی آنکه از عواقب تصمیمات تحمیلی خود بر سایر بخش ها ترسی داشته باشند.

کد خبر: ۲۸۳٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha