۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
سردی رکود بر بازار پوشاک زمستانی| مردم گلایه‌مند و فروشنده‌ها ناراضی
بازار از خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

سردی رکود بر بازار پوشاک زمستانی| مردم گلایه‌مند و فروشنده‌ها ناراضی

بیرجند- کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت پوشاک زمستانی موجب رکود در بازار فروش این کالا در خراسان جنوبی شده است.

بازار، گروه استان‌ها: زمستان که فرا می‌رسد، سوز سرما که تن را می آزارد بسیاری از شهروندان به فکر خرید لباس گرم و پوشاک فصل سرد سال می افتند.

برخی از شهروندان به فروشگاه های مختلف سر می زنند تا بالاخره لباس مد نظر خود را با قیمت مناسب تهیه کنند و برخی دیگر نیز به همان کت و پالتو و ژاکت سال قبل اکتفا می کنند.

قیمت لباس زمستانی در بازار بیرجند

سری به فروشگاه‌های فروش لباس زمستانی می زنیم. پالتو از ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در طرح های مختلف یافت می شود اما همین مبلغ برای بسیاری از خانواده ها زیاد است.

مریم خسروی از شهروندان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: فصل سرد سال که می‌رسد یاد گذشته ها می افتم که مادرها و مادر بزرگ ها خودشان نخ می خریدند و برای فرزندانشان کلاه و شال گردن و بلوز می بافتند.

وی با اشاره به اینکه این روزها مردم دیگر فرصت این کارها را ندارند، بیان کرد: اگر کسی هم فرصت داشته باشد قیمت نخ کاموا به قدری افزایش یافته که پشیمان می شوند.

این شهروند خراسان جنوبی گفت: من برای خرید لباس گرم(پالتو) به فروشگاه‌های مختلف مراجعه کردم، قیمت‌ها به قدری زیاد بود که قید آن را زدم.

سردی رکورد بر بازار پوشاک زمستانی | مردم گلایه‌مند و فروشنده‌ها ناراضی

مردم به سراغ تعمیر کردن لباس ها رفته اند

خسروی با لبخندی ادامه‌داد: در چنین شرایطی ترجیح می‌دهم که همان لباس های گذشته را رفو و استفاده کنم.

فرشته احسانی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی و مادر یک دختر هفت ساله و پسر ۱۵ ساله در گفت و گو با بازار بیان‌کرد: چندی قبل می‌خواستم برای دخترم کلاه و شال گردن بخرم و از این جهت قیمت‌ها را بررسی کردم.

وی اظهارکرد: قیمت کلاه بافتنی از ۱۰۰ هزار تومان پایین‌تر نبود و شال گردن و کلاه با هم بیش از ۲۰۰ هزار تومان قیمت می خورد.

احسانی گفت: البته قیمت ها بسته به قدیمی یا جدید بودن طرح کلاه و شال گردن و حتی مکان فروشگاهی که از آن خرید می کنیم نیز داشت.

گرانی نخ کاموا

وی بیان‌کرد: در گذشته بسیاری از نیازهای پوشاک مرتبط با فصل زمستان را خود مادران می بافتند ولی به واسطه گران بودن نخ کاموا این کار نیز مقرون به صرفه نیست.

این شهروند خراسان جنوبی یادآور شد: برای خودم نیز حدود یک ماه قبل پالتویی به قیمت نزدیک ۵۰۰ هزار خریدم که البته فروشنده تأکید داشت خرید قبل است.

این شرایط فقط نارضایتی شهروندان و خریداران را به همراه ندارد بلکه فروشندگان نیز از کسادی بازار پوشاک زمستانی به خاطر کاهش قدرت خرید مردم متضرر شده‌اند.

در خراسان جنوبی تولید پارچه های سنتی چون برک از گذشته رونق داشته و به تازگی نیز احیاء شده است. برک پارچه ای است که از پشم بز تهیه می شود و برای استفاده جهت تولید لباس های زمستانی مناسب است اما قیمت این محصول نیز به شدت افزایش یافته است.

بازار برک بافی در زمستان

مریم همت پور از زنان کارآفرین خراسان جنوبی که در حوزه تولید پارچه برک فعالیت دارد در گفت و گو با بازار بیان کرد: هر متر پارچه برک بسته به عرض آن از ۳۰۰ هزار تومان تا ۷۵۰ هزار تومان متفاوت است.

وی با بیان اینکه هر قیمت پالتوی با پارچه برک از ۳ میلیون تومان تا پنج میلیون متفاوت است، بیان کرد: افراد لاغر اندام و کوتاه قامت با دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز می توانند لباس زمستانی با پارچه برک برای خود تهیه کنند.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه خرید پارچه برک در زمستان رونق فوق العاده ای دارد، گفت: البته با پارچه برک می توان کت مردانه، سارافون، هدبند و شال گردن و ... نیز درست کرد.

سردی رکورد بر بازار پوشاک زمستانی | مردم گلایه‌مند و فروشنده‌ها ناراضی

قیمت ارز بر پارچه های وارداتی تأثیر داشته است

سیدعلی اسماعیل زاده، رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شهرستان بیرجند در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قیمت پوشاک نیز مانند بسیاری از کالاهای افزایش داشته است.

وی بیان کرد: بیشتر پارچه ها وارداتی است و از این جهت قیمت ارز بر روی آن تأثیر کمی گذارد و موجب گرانتر شدن پوشاک و از جمله پوشاک زمستانی می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شهرستان بیرجند گفت: گرانتر شدن پوشاک مطلوب فروشندگان نیست چرا که میزان خرید مردم را کاهش می دهد.

خرید پوشاک زمستانه نسبت به سال قبل به حدود یک پنجم کاهش یافته و اگر سری به مغازه های پوشاک فروشی بزنیم متوجه می شویم که بیشتر آن ها خالی از مشتری است

خرید پوشاک زمستانی از اولویت خارج شده است

اسماعیل زاده با بیان اینکه خرید پوشاک زمستانه نسبت به سال قبل به حدود یک پنجم کاهش یافته است، اظهار کرد: اگر سری به مغازه های پوشاک فروشی بزنیم متوجه می شویم که بیشتر آن ها خالی از مشتری است.

وی با تأکید براینکه خرید پوشاک از اولویت مردم خارج شده است، گفت: اگر مردم پول و درآمدی داشته باشند، ترجیح می دهند که برای خوراک و نیازهای ضروری هزینه کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک بیرجند بیان کرد: از طرف دیگر مردم ترجیح می دهند با توجه به هزینه های زندگی بیشتر لباس های خودت را تعمیر کنند تا اینکه لباس نو خریداری کنند.

سردی رکورد بر بازار پوشاک زمستانی | مردم گلایه‌مند و فروشنده‌ها ناراضی

نقدی به خرید لباس های تاناکورا

اسماعیل زاده در مورد خرید لباس های دست دوم یا همان تاناکورا اظهار کرد: این مسئله از دو جهت مورد تأیید نیست که نکته اول از جنبه بهداشتی است.

وی بیان کرد: از طرف دیگر وقتی ما لباس دست دوم مردم کشور دیگری را می خریم به معنای این است که به تعطیلی یک تولیدی پوشاک در کشور خودمان کمک کرده ایم.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک بیرجند با اشاره به ضرورت حمایت از کارگران ایرانی در بخش پوشاک، گفت: از نظر قیمتی نیز تفاوتی وجود ندارد و با همان قیمت لباس های زمستانی دست دوم خارجی می توان پوشاک زمستانی تولید ایران خرید.

از تولید داخلی حمایت کنیم

اسماعیل زاده با بیان اینکه خرید لباس تاناکورا با فرهنگ ما نیز در تضاد است، اظهار کرد: اگر برخی لباس دست دوم و تاناکورا را به قیمت در حدود ۵۰۰- ۶۰۰ هزار تومان می خرند در فروشگاه ها لباس زمستانی دوخت ایران با همان قیمت وجود دارد.

وی افزود: بسیاری از فروشندگان ما لباس‌ها را با همان قیمت خرید سال گذشته می فروشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک بیرجند گفت: وضعیت رکود بازار پوشاک زمستانی به گونه ای است که امروزه فروشندگان برای حدأقل سود با یکدیگر رقابت دارند.

آنچه مسلم است بازار فروش لباس زمستانی چون هوای این روزها سرد و یخ زده است چرا که نه قیمت ها با جیب مردم تناسب دارد و نه صاحبان کسب و کارها راضی اند و نتیجه چنین شرایطی رکود است.

در این بین تولیدی های پوشاک نیاز به حمایت ویژه دارند. این حمایت چه از سوی مسئولین با اعطای تسهیلات ویژه و چه از سوی مردم با خرید پوشاک تولید ملی باید صورت گیرد تا از زمستان سرد رکود به امید بهاری پر جنب و جوش عبور کنیم.

کد خبر: ۱۹۶٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 1
      من که جنس تاناکورا رو ترجیح میدم به جنس ایرانی درسته دست دوم هست عوضش کیفیت بالایی داره