۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
رخنه دلال ها به معاملات خودرویی بورس کالا| گران تر فروشی قانونی یا قیمت گذاری  خودرو با نوسان ارزی؟
بازار گزارش می دهد؛

رخنه دلال ها به معاملات خودرویی بورس کالا| گران تر فروشی قانونی یا قیمت گذاری خودرو با نوسان ارزی؟

بعد از اینکه بازار ارز و خودرو ملتهب شد، در بورس کالا هم عرضه خودرو تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفته و این شائبه به وجود آمده که دلال ها به این بازار هم رخنه کرده اند.

حامد شایگان؛ بازار: در هفته های اخیر که بازار ارز و خودرو ملتهب شده، در بورس کالا هم عرضه خودرو تا حدودی از ریل خارج شده و این شائبه وجود دارد که دلال ها به این بازار هم رخنه کرده اند و حتی خبرهای حاشیه ای حکایت از این دارد که دلال ها از کدهای بورسی دیگران برای خرید خودرو استفاده می کنند و قیمت های نجومی در بازار آزاد دست مافیای خودرو را رو کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار درباره دلایل دولت برای عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: زمانی که قیمت ارز بالا رفت عده ای نقدینگی را به سمت بازار خودرو بردند و در حالی که پیش بینی شده بود با عرضه خودرو در بورس کالا قیمت ها تعدیل شوند اما این اتفاق نیفتاد و به عبارت دیگر عرضه خودرو در بورس کالا هم تحت تاثیر نوسانات ارز بی اثر شد و اگر بازار ارز روند طبیعی داشت حتما عرضه خودرو در بورس کالا می توانست به تعدیل قیمت های بازار هم کمک کند، از طرف دیگر دولت با عرضه خودرو در بورس کالا به دنبال حمایت از بازار سهام است.

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بحث عرضه خودرو در بورس کالا در جهت کنترل قیمت خودرو در بازار و همچنین برای حمایت از سهامداران شرکت ها بود که تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری زیان انباشته بالایی ساخته بودند، از این رو برنامه عرضه خودرو در بورس کالا همچنان ادامه خواهد یافت

بهروز محبی نجم آبادی با اشاره به اینکه با بیان اینکه بسیاری از شرکت ها تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری حاشیه سود پایینی داشتند، به همین دلیل بحث عرضه خودرو در بورس کالا اجرایی شده است، افزود: از این رو برنامه عرضه خودرو در بورس کالا همچنان ادامه خواهد یافت، زیرا برخی از شرکت ها با اجرای این برنامه زیان انباشته خود را کاهش داده اند و این مساله به نفع سهامدارانی است که در سال های اخیر زیان کرده اند.

او درباره موضوع گیری متضاد برخی از نمانیده های مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کالا تصریح کرد: تصمیم گیری درباره بورس بسیار سخت است، زیرا بازار سرمایه از فرصت تبدیل به تهدید شده، به همین دلیل تصمیم گیری در بازار باید با حساسیت اتخاذ شود که یک تغییر سیاست منجر به ادامه خروج سرمایه از بازار نشود، از این رو واکنش ها به سیاست های اعلامی مورد توجه قرار می گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: از طرف دیگر باید توجه کرد بازی های که در اقتصاد وجود دارد چند بعدی است و به محض اینکه تصمیمی در سطح کلان اتخاذ می شود عده ای برای سود بیشتر دست بکار می شوند، به همین دلیل است که جوسازی ها علیه عرضه خودرو در بورس کالا اتفاق افتاده تا بخشی از عرضه ها همچنان در بازار دلالی انجام شود.

وظیفه بورس کالا ایجاد تعادل بازار خودرو نیست

عرضه خودرو در بورس کالا در شرایطی اتفاق افتاد که میزان تولید و عرضه خودرو کمتر از تقاضای آن است، به همین دلیل همچنان برای دلال ها جذاب است و همین موضوع یک تهدید خواهد بود که می تواند خودروهای بورس را تا مرز قیمت بازار آزاد دچار نوسان کند، مگر اینکه دولت سیاستی برای محدود کردن سقف قیمت اعلام کند.

قبل از التهابات ارزی عرضه خودرو در بورس کالا انجام می شد و منجر به رشد قیمت خودرو در بازار آزاد نشده بود، اما الان عده ای ادعا می کنند عامل گرانی خودرو عرضه آن در بورس کالاست در شرایطی که بیش از ۶ ماهه خودرو در بورس عرضه می شود و رشد قیمت خودرو در یک ماه اخیر اتفاق افتاده است، پس رشد قیمت ارتباطی به محل عرضه ندارد

همچنین عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه برای عرضه خودرو در بورس کالا مسائل جدیدی مطرح شده است، گفت: قبل از التهابات ارزی عرضه خودرو در بورس کالا انجام می شد و منجر به رشد قیمت خودرو در بازار آزاد نشده بود، اما الان عده ای ادعا می کنند عامل گرانی خودرو عرضه آن در بورس کالاست در شرایطی که بیش از ۶ ماهه خودرو در بورس عرضه می شود و رشد قیمت خودرو در یک ماه اخیر اتفاق افتاده است، پس رشد قیمت ارتباطی به محل عرضه ندارد.

امیرحسن کاکایی با بیان اینکه در شرایط کنونی بورس کالا متولی عرضه شده و به دلیل اینکه نظارت پذیر است نسبت به بازار آزاد شرایط بهتری دارد، افزود: اما واقعیت بازار حکایت از گرانی در نتیجه سوداگری و کمبود عرضه نسبت به تقاضاست، از این رو باید پذیرفت که قرار نیست بورس کالا مشکل تولید و عرضه خودرو را برطرف کند.

او افزود: وقتی قیمت خودرو ها در معاملات بورس کالا بالا می رود دیگر جذب سرمایه نمی کند و تنها کسانی که نیاز دارند خودرو می خرند، اما از آنجایی که پیش از این دلال ها، نمایشگاه دارها و ... خودروها را می خریدند و دپو می کردند تا گران شود و بعد دوباره عرضه کنند با ادامه عرضه خودرو در بورس کالا سود خود را از دست داده اند، به همین دلیل تلاش می کنند معاملات به روال گذشته برگردد یا اینکه وارد بورس کالا شده و با استفاده از کدهای بورسی دیگران در قابل پرداخت درصدی از سود، اقدام به خرید و دپو کنند تا همان سیاست قبلی را دوباره پیش ببرند.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه برخی که شرایط خرید خودرو در بورس کالا دارند اما پول ندارند در دام سوداگران می افتند، اظهار کرد: دلال ها از طریق آنها وارد بورس کالا می شوند و معاملات خود را پیش می برند، به همین دلیل در این حالت بورس کالا هم می تواند تحت تاثیر التهابات قرار بگیرد و تا زمانی که اقتصاد کشور التهاب دارد هر راهکاری برای معاملات بازار خودرو در نظر گرفته شود با چالشی جدید مواجه می شود.

کاکایی با بیان اینکه بسیاری از مردم هنوز نمی توانند از بورس کالا خودرو بخرند، اظهار کرد: به طور قطع التهاب بازار خودرو باعث شده عده ای بر معاملات بورس کالا هم تاثیر بگذارند و نوسانات به این بازار هم منتقل شود از این رو تا وقتی مردم عادی در معاملات این بازار حضور کمرنگی دارند نوسانات آن ممکن است زیاد باشد.

عرضه خودرو در بورس کالا ادامه می یابد

همچنین امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار بازار با تایید این موضوع که عرضه خودرو در بورس کالا ادامه می یابد، گفت: هرچند در دنیا از بورس کالا برای عرضه خودرو استفاده نمی کنند و بیشتر بازاری برای عرضه مواد اولیه و ... است، با این حال در مقطع کنونی از این ابزار برای کنترل بازار خودرو کشورمان باید استفاده شود و بعد از اینکه شرایط تولید و عرضه خودرو بهبود پیدا کرد و نوسانات قیمتی در بازار آزاد کاهش یافت می توان عرضه خودرو را با همان سبک و سیاق گذشته به خودروسازان واگذار کرد، اما در مقطع کنونی شرایط آن فراهم نیست.

براساس این گزارش دولت همچنان مکلف به عرضه خودرو در بورس کالا است زیرا تنها ابزار شفاف و نظارت پذیر موجود بود و در نهایت دولت می تواند سیاست های جدیدی را در قبال معاملات خودرو در بورس کالا وضع کند، اما این مساله به مزاج دلال ها خوش نمی آید و تلاش می کنند تا بار دیگر بازار خودرو را تحت کنترل خود دربیاورند.

البته این موضوع اما روی دیگری هم دارد و آن هم افزایش قیمت خودرو به بهانه تعیین قیمت از سوی مردم در تالار بورس است. افزایشی که نه در محاسبات اقتصاد کلان نشان دهنده افزایش قیمت خودرو است و نه تقصیر گران فروختن از قیمت های مصوب دولتی را بر گردن خودرو ساز می اندازد. همچنین در این میان کسب درامد دولت نیز از محل فروش این خودرو ها بیشتر شده است. لذا با توجه به این موضوع برخی از کارشناسان بر این باورند که اساسا ورود خودرو به تالار بورس به نوعی رودبایستی خودروسازان با دولت ب دلیل وابستگی های مدیریتی است. وگرنه تا زمانی که عرضه مناسب در بازار نباشد، افزایش قیمت، دلال و رانت با قیمت گذاری دستوری و اشتباه هم خلق می شود!

کد خبر: ۱۹۶٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha