۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
سهمیه‌ بنزین تغییر نمی‌کند| برنامه ای برای واردات بنزین نداریم
مدیرعامل شرکت پخش و پالایش در پاسخ به بازار:

سهمیه‌ بنزین تغییر نمی‌کند| برنامه ای برای واردات بنزین نداریم

سالاری معاون اوجی با بیان اینکه سهمیه‌بندی بنزین تغییری نمی‌کند، گفت:برنامه ای برای واردات بنزین نداریم و باید مصرف را مدیریت کنیم، زیرا مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با جمعیت کشور تطابق ندارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال بازار درباره احتمال واردات بنزین برای نوروز امسال اظهار داشت: درحال حاضر واردات بنزین نداریم، تلاش برای تأمین نیاز بنزین داخلی با ظرفیت‌های داخلی است و بحث صادرات، در اولویت‌های بعدی ما قرار دارد.

به باور معاون وزیر نفت، باید مصرف را مدیریت کنیم زیرا مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد؛ در این زمینه علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید سیستم خودروها نیز تغییر کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به سوال دیگر بازار درباره تغییر وضعیت سهمیه خودروها نیز گفت: برنامه ای برای تغییر سهمیه بنزین نداریم. البته باید به دنبال کاهش مصرف باشیم. متاسفانه اختلاف قیمت سوخت در ایران با کشورهای همجوار بسیار بالا بوده و این موضوع مسیر قاچاق را ایجاد می‌کند؛ برای جلوگیری از قاچاق باید استفاده از سامانه‌های پیمایش مانند «سپهتن و سیباد» مورد توجه قرار گیرد تا کسی که پیمایش انجام می دهد، سوخت به آنها تعلق گیرد.

او همچنین افزود: برای سوآپ همنام با کشور روسیه و برخی کشورهای آسیای میانه در حال مذاکره و در مرحله توافق قرار داریم و مذاکرات برای سوآپ نفت خام با هدف استفاده در پالایشگاه‌های شمالی کشور در جریان است.

معاون وزیر نفت همچنین درباره آخرین وضعیت احداث پالایشگاه های فراسرزمینی هم گفت: چندین پالایشگاه فراسرزمینی داریم که دوتا از آنها در دست مطالعه بوده و یکی از آنها در حال عملیاتی شدن است.

سالاری از ارسال تجهیزات پالایشگاهی ایران به کشورهای دیگر خبر داد و گفت: این تجهیزات در حال استفاده در یکی از پالایشگاه‌های خارج از کشور است و با ۲ پالایشگاه دیگر نیز توافقاتی برای استفاده از تجهیزات ایرانی انجام شده است.

آغاز توزیع بنزین سوپر در تهران

معاون وزیر نفت در خصوص وضعیت تولید و توزیع بنزین سوپر گفت:بعد از اتمام اورهال و تعمیرات پالایشگاه شازند، مشکلی در تولید بنزین سوپر نداریم، توزیع بنزنی سوپر در تهران آغاز شده و به‌تدریج توزیع آن در دیگر کلانشهر ها نیز آغاز و افزایش خواهد یافت.

او همچنین با اشاره به امضای ۱۷ تفاهم‌نامه و قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ما با توجه به نیازسنجی که داشتیم، همه شرکت‌های تابعه و پالایشگاه‌ها را در یک مجموعه آوردیم و بر این اساس، ۱۷ تفاهم‌نامه امروز ۷۵ میلیون دلار نقدینگی نیاز دارد که شرکت‌ها تقبل کرده‌اند.

به گفته سالاری، ۴۰۰ قلم کالای مورد نیاز در حوزه پخش و پالایش و مدیریت مصرف شناسایی و نیاز سنجی شد. بعد از آن شرکت های برتر دانش بنیان و صاحب برند در زمینه تولیدات این محصولات از طرف معاونت علمی ریاست جمهوری به ما معرفی و بعد از غربال گری با آنها تفاهم نامه هایی را امضا کردیم.

نقش خودروسازها در افزایش مصرف بنزین و آلودگی هوا

معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به وضعیت کیفیت بنزین در کشور گفت: زمانی که در تهران ۱۶۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود این موضوع آلایندگی را به دنبال دارد. همچنین حجم مصرف بنزین نیز در کشور زیاد است که همین موضوع نیز موجب ایجاد آلایندگی در کشور می‌شود. علاوه بر این خودروهای فرسوده، لاستیک فرسوده، لنت ترمز مواردی هستند که روی آلودگی هوا اثر می‌گذارند که باید همه این موارد به صورت یکجا دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که سالی یک میلیون خودروی جدید در کشور اضافه می‌شود یک میلیارد سوخت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که این به معنای دو تا سه میلیون سرمایه گذاری در کشور است. قطعا این شتابی که خودروها در کشور عرضه می‌شوند اگر بخواهیم بنزین آنها را تامین کنیم طبیعتا امکانپذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه خودروهای جدید باید نسبت به قبل بهینه شوند، گفت: این موضوعات در قانون آمده است و هر کدام از بخش‌ها می‌بایست وظایف خود را در این حوزه ایفا کنند.

کد خبر: ۱۹۵٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha