۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
اهرم واردات بالای سر تولیدکننده های داخلی لکوموتیو | آیا وزارت صمت در ثبت سفارش تعلل می کند؟
وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

اهرم واردات بالای سر تولیدکننده های داخلی لکوموتیو | آیا وزارت صمت در ثبت سفارش تعلل می کند؟

بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران در تولید لکوموتیو به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده گفت: اگر قیمت رقابتی نباشد و بالا باشد از اهرم واردات استفاده خواهیم کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: چندی پیش کارشناسان و اعضای اتاق بازرگانی با انتقاد از وضعیت تولید لکوموتیو در داخل از نیاز فوری کارخانه‌های کشور به نوسازی بخش لکوموتیو برای جابه‌جایی مواد اولیه یا کالاهای تولید شده، سخن گفتند. آنها تاکید دارند که بخش خصوصی موافق حمایت از تولید داخلی است؛ اما زمانی که در داخل بخشی از تولیدات به دلیل نبود لکوموتیو رسوب کرده‌ است، باید فکر عاجل برای حل این مساله کرد.

این انتقاد در حالی مطرح است که برخی شرکتهای داخلی مثل مپنا به شدت در معرض تولید با کیفیت است. شرکت مپنا به عنوان یکی از شرکتهایی که در ساخت نیروگاه پیشرفتهای خوبی داشته و در دنیا جزو شرکتهای برتر محسوب می شود چند سالی است که در حوزه حمل و نقل ریلی و تولید لکوموتیو نیز فعالیت های خود را گسترش داده و تلاش دارد تا با تکنولوژی روز دنیا نیاز داخل را تامین کند.

تولیدکنندگان داخلی بر این باور هستند که شرایط تولید کشور در حوزه لکوموتیو بسیار خطیر است. چرا که امروز صنعت حمل‌ و نقل ریلی کشور نیاز فوری به نوسازی دارد. ضرورت نوسازی ناوگان ریلی از یک سو عدم توازن تولید داخل با نیاز باعث شده تا وزارتخانه صمت به فکر واردات لوکوموتیو بیافتد.

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا مبدا واردات لکوموتیو به کشور مشخص شده است گفت: فعلا بگذارید در آینده اعلام می شود.

در بخش تولید لکوموتیو به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده‌ایم اما هر جا نیاز داشته باشیم واردات هم انجام می شود اما تاکید اصلی ما تولید داخل است اما هر جا نیاز باشد واردات انجام خواهد شد

او در پاسخ به این پرسش که بارها از بخش خصوصی و تولید داخل حمایت کرده و به آن تاکید دارید؛ آیا واردات لکوموتیو بزودی انجام می شود؟ ادامه داد: در بخش تولید لکوموتیو به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده‌ایم اما هر جا نیاز داشته باشیم واردات هم انجام می شود اما تاکید اصلی ما تولید داخل است اما هر جا نیاز باشد واردات انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: تاکید ما استفاده از تولیدات داخلی است اما اگر در جایی نیاز مبرم به واردات وجود داشته باشد، آنرا انجام خواهیم داد. علاوه بر این اگر قیمت تولیدکنندگان داخلی رقابتی نباشد از اهرم واردات استفاده می‌کنیم. تاکید می کنم که قیمت ها اگر رقابتی نباشد و خیلی بالا باشد ما از اهرم واردات برای لکوموتیو استفاده خواهیم کرد.

وزارت صمت اعلام کرده است که مشکلی برای واردات لکوموتیو وجود ندارد. پس مشکلی هم در خصوص ثبت سفارش این اقدام به نقل از اظهارات معاون وزارت صمت نیست

در شهریور ماه امسال «شهریار افندی زاده» معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که سرانجام واردات لکوموتیو به کشور به کجا رسید؟ گفت: وزارت صمت اعلام کرده است که مشکلی برای واردات لکوموتیو وجود ندارد. پس مشکلی هم در خصوص ثبت سفارش این اقدام به نقل از اظهارات معاون وزارت صمت نیست.
وی افزود: اما اینکه مشکل چیست این است که باید این مرحله طی شود و این اقدام در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست. این را باید از وزارت صمت سوال کنید که بر اساس نظر وزارت راه و شهرسازی، تولید لکوموتیو داخلی جوابگو نیست و نیاز است که برای توسعه ناوگان لکوموتیو وارد کنیم. پس برای اینکه واردات صورت بگیرد چه مسیری باید طی شود و چه مشکلاتی وجود دارد این را عینا سوال کنید و به ما بگویید و ما هم بدانیم. من این را سئوال کرده ام و منتظر پاسخ هستیم.

ظرفیت اسمی شرکت مپنا حدود ۵۰ لکوموتیو در سال است و تا سه سال آینده نهایتا بتواند ۱۵۰ لکوموتیو تولید کند. اما در سه سال آینده به ۷۵۰ لکوموتیو نیاز است که اگر ما بتوانیم لکوموتیو را تامین کنیم و شبکه را هم کامل کنیم ظرفیت شرکت راه آهن افزایش می یابد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، ظرفیت اسمی شرکت مپنا حدود ۵۰ لکوموتیو در سال است و تا سه سال آینده نهایتا بتواند ۱۵۰ لکوموتیو تولید کند. اما در سه سال آینده به ۷۵۰ لکوموتیو نیاز است که اگر ما بتوانیم لکوموتیو را تامین کنیم و شبکه را هم کامل کنیم ظرفیت شرکت راه آهن افزایش می یابد. آنطور که به نظر می رسد وزارت صمت در ثبت سفارش ۷۵۰ لکوموتیو مورد نیاز همچنان تعلل می کند و علیرغم گذشت چندین ماه از این ثبت سفارش هنوز این لکوموتیوها وارد کشور نشده اند.

کد خبر: ۱۹۵٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha