۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
جزئیات اعطای ۲ طبقه تراکم تشویقی در بافت فرسوده| احتمال افزایش سقف وام ۶۰ میلیونی اسکان موقت
مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری تشریح کرد

جزئیات اعطای ۲ طبقه تراکم تشویقی در بافت فرسوده| احتمال افزایش سقف وام ۶۰ میلیونی اسکان موقت

آیینی، مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری با تاکید بر اینکه بسته های تشویقی منجر به سرعت دادن به احیای بافت فرسوده در تهران شده گفت: سازندگان مسکن در زمین های ۴۰۰ متری دو طبقه تراکم تشویقی می گیرند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمد آیینی در نشست خبری به مناسبت سالگرد زلزله بم در جمع خبرنگاران با اشاره به بسته های تشویقی دولت برای مشارکت ذینفعان و مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: در دولت سیزدهم تلاش بر این بود تا روند نوسازی و احیای بافت فرسوده با اعطای تسهیلات و بسته های تشویقی سرعت بگیرد که خوشبختانه همینطور هم شده است. ما معتقد هستیم که مردم حق دارند از تخفیفات ۵۰ درصدی و حتی بیشتر از آن در بافت فرسوده مطلع شوند و از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در بافت‌های فرسوده، ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده، ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی و ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی وجود دارد ادامه داد: دادن تخفیف در صدور پروانه در بافت فرسوده از سوی شهرداری ها از این جیب به آن جیب است چرا که باید اذعان کنم متولی نوسازی شهری و طرح توسعه شهری شهرداری ها هستند.

در مذاکراتی که با شهرداری ها داشتیم تخفیف صدور پروانه ساختمانی و عوارض به ۸۵ درصد رسیده است که حدود ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع را شامل می‌شود

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در مذاکراتی که با شهرداری ها داشتیم تخفیف صدور پروانه ساختمانی و عوارض به ۸۵ درصد رسیده است که حدود ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع را شامل می‌شود ادامه داد: قریب به ۲۲ میلیون نفر از جمعیت ایران معادل ۲۰ درصد سطح شهر و ۳۰ درصد جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی هستند.

وی ادامه داد: بیش از ۲ میلیون مسکن ناپایدار در بافت فرسوده شناسایی شده و ممکن است در بلایای طبیعی زمینه ایجاد مخاطرات را فراهم کند و از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۲۲۰ هزار واحد مسکونی از بافت فرسوده تخریب شده و ۷۱۰ هزار مسکن به جای این واحدها ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه با توجه به حجم بالای مسکن در محدوده بافت فرسوده راهی جز مشارکت با مردم و مردمی‌سازی نداریم خاطر نشان کرد: تسریع در صدور پروانه یکی از اهداف و موارد مورد نظر است چرا که متوسط زمان صدور پروانه در بافت فرسوده در کشور ۶ ماه و در تهران ۸ ماه است. هر چند به صورت موردی مدت زمان دو سال هم داشتیم بنابراین انتظار برای صدور پروانه ساختمانی انگیز سازندگان را کاهش می دهد. تلاش می شود تا این مدت زمان به دو ماه کاهش یابد.

آیینی کم‌توانی مالی و عدم انگیزه را دو عامل اصلی کُندی و مانع بازآفرینی شهری دانست و بسته جامع تشویقی را محرکی برای ایجاد انگیزه در سازندگان عنوان کرد و گفت: در ۵ حوزه شامل بسته تشویقی مجوزها، بسته تشویقی انشعابات، بسته تشویقی مالی با اتکا به تسهیلات بانکی ارزان قیمت، کاهش دوره ساخت و مشوق‌های شهرسازی و کالبدی برنامه‌ریزی شده است که می تواند انگیزه ذینفعان را در این بافت های فرسوده افزایش دهد.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار سال ۹۵ حدود ۱۹.۵ میلیون نفر در ۱۶۷ هکتار بافت فرسوده ساکن بوده‌اند که سال گذشته این تعداد به ۲۲ میلیون نفر افزایش یافته است. در واقع ۲۰ درصد سطح شهرهای ایران و ۳۰ درصد جمعیت شهری در بافت فرسوده ساکن هستند.

در بسته اول بستر قانونی فراهم شد که شهرداری‌ها ۵۰ درصد تخفیف بدهند. برای این منظور طی سه روز قرار است با یک کار جهادی در ۱۰۰ شهر که ۶۷ درصد بناهای ناپایدار را به خود اختصاص می‌دهد به این جریان نوسازی و بهسازی شتاب بدهیم

آیینی با اشاره به چهار گروه که شامل مشوقهای شهرسازانه می‌شوند گفت: در بسته اول بستر قانونی فراهم شد که شهرداری‌ها ۵۰ درصد تخفیف بدهند. برای این منظور طی سه روز قرار است با یک کار جهادی در ۱۰۰ شهر که ۶۷ درصد بناهای ناپایدار را به خود اختصاص می‌دهد به این جریان نوسازی و بهسازی شتاب بدهیم. در این پویش بم به عنوان سفیر نوسازی در نظر گرفته شده است. سفیران نوسازی در شهر بم با مردم، مدیران شهری و مسئولان بازآفرینی نشست خواهند داشت و بسته‌های تشویقی را به اطلاع مردم می‌رسانند.

آیینی تسهیلات بانکی را بسته دوم تشویقی دانست و افزود: در بسته دوم که بحث تسهیلات بانکی ذیل طرح نهضت ملی مسکن است در بافتهای فرسوده بانکها موظفند بدون لحاظ شرایط چهارگانه نهضت ملی مسکن مثل فرم «ج» و سکونت پنج‌ساله، وام را پرداخت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کلانشهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در مراکز استانها ۴۰۰ میلیون و دیگر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان وام در قالب نهضت ملی مسکن به واحدهای بافت فرسوده پرداخت می‌شود. از محل تسهیلات نوسازی توسط شرکت بازآفرینی شهری تا کنون ۳۳ هزار و ۷۰۰ واحد به بانک معرفی شده‌اند. از محل تسهیلات نهضت ملی مسکن نیز حداقل ۱۰ هزار واحد به بانک معرفی شده است.

۶۰ میلیون تومان در تهران با نرخ سود ۴ درصد و با بازپرداخت ۳۶ ماهه به صورت قرض‌الحسنه و در سایر شهرها ۴۵میلیون تومان برای اسکان موقت اختصاص می‌یابد که در تلاش هستیم سقف این تسهیلات را افزایش دهیم

وی در خصوص بسته‌ سوم گفت: ۶۰ میلیون تومان در تهران با نرخ سود ۴ درصد و با بازپرداخت ۳۶ ماهه به صورت قرض‌الحسنه و در سایر شهرها ۴۵میلیون تومان برای اسکان موقت اختصاص می‌یابد که در تلاش هستیم سقف این تسهیلات را افزایش دهیم. در بسته چهارم که به نوعی ۷۰ درصد کار را شامل می‌شود.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: بن‌بست را در صدور پروانه در بافت فرسوده برداشتیم. در حال حاضر شهرداری موظف است برای هر پلاک حتی کمتر از ۵۰ متر هم پروانه صادر کند ولی شامل مشوقها نمی‌شود؛ چرا که بنا نداریم ریزدانه‌ها را تشویق کنیم اما نباید این پلاکها بلاتکلیف رها شود. اگر بیش از ۵۰ متر باشند می توانند ۲ متر پیشرفت طولی داشته باشند و سطح اشغال بیشتری به آنها داده می‌شود.

آیینی خاطر نشان کرد: گروه دوم در بافت پلاکهایی هستند که حد نصاب تجمیع را دارند که به ۱۵۰ متر می‌رسد و یک طبقه تراکم تشویقی به آن تعلق می‌گیرد. اینها از تسهیلات مربوط به پارکینگ برخوردارند. امکان درب اضافه هم به آنها داده می‌شود. در این بسته نیز بالکن در تراکم مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد. در بسته سوم برای نقاط نفوذ ناپذیر در دو طرف معبر یک طبقه تراکم تشویقی می‌گیرند که بتوانیم معبر را باز کنیم.

در تهران نیز به زمین های ۴۰۰ متر نیز ۲ طبقه تراکم تشویقی خواهند داد. گروه چهارم واحدهایی هستند که به صورت بلوکی‌سازی انجام می‌شود. اینها دو طبقه تشویقی می‌توانند دریافت کنند. در طبقه همکف کاربری مسکونی داده می شود. ۲۰ درصد پارکینگ روباز می‌توانند داشته باشند

وی ادامه داد: در تهران نیز به زمین های ۴۰۰ متر نیز ۲ طبقه تراکم تشویقی خواهند داد. گروه چهارم واحدهایی هستند که به صورت بلوکی‌سازی انجام می‌شود. اینها دو طبقه تشویقی می‌توانند دریافت کنند. در طبقه همکف کاربری مسکونی داده می شود. ۲۰ درصد پارکینگ روباز می‌توانند داشته باشند. در توده‌گذاری و نما هم آزاد هستند. ولی یک شرط اساسی دارد که باید برای آن طرح تهیه شود که در کمیسیون ماده ۵ استان به تصویب برسد.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد در حال ساخت است که با تسهیلات قبلی حدود ۶۹ هزار واحد از حمایت تسهیلاتی برخوردارند. در صورت اختصاص اعتبار سال ۱۴۰۰ این عدد افزایش می‌یابد.

مدیر عامل بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: در طول سالهای گذشته آمار صدور پروانه برای بافتهای فرسوده در کل کشور ۱۵ درصد بوده است. اگر منابع به این سمت آمده بود این عدد به ۳۰ درصد می‌رسید. ما برای رسیدن به نوسازی ۳۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده تلاش می کنیم و هم اکنون به حدود ۱۱۰ هزار واحد رسیده‌ایم.

کد خبر: ۱۹۵٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha