۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
سال ۲۰۲۳ خودروهای دست دوم در جهان ارزان می شود| افت تولید جهانی  ۳ میلیون خودرو در ۲۰۲۲
گزارش اختصاصی از وضعیت بازار جهانی خودرو

سال ۲۰۲۳ خودروهای دست دوم در جهان ارزان می شود| افت تولید جهانی ۳ میلیون خودرو در ۲۰۲۲

سال میلادی آینده خودروهای تولید شده از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در بازار دست دوم ها ۳۷ درصد افت قیمت خواهد داشت، بنابراین تقاضا در بازارهای جهانی به تعادل خواهد رسید.

بازار؛ گروه خودرو: پس از شیوع کرونا سال ۲۰۲۲ را می توان سال سخت خودروسازان نامید، چرا که در سال میلادی جاری شرکت های خودروساز انواع تنش های مالی و صنعتی را تجربه کردند. چالش زنجیره تامین، کاهش عرضه خودرو، افزایش قیمت مواداولیه و داغ شدن بازار خودروهای دست دوم فقط بخشی از معضلات خودروسازان در بازارهای جهانی بود. سال میلادی جاری نسبت به هر زمان دیگر معامله خودروهای دست دوم در اروپا به اوج خود رسیده بود، مساله ای که به دلیل تورم در سال ۲۰۲۳ در بازار آمریکا و چین نیز ایجاد خواهد شد.

رکود در نیمه نخست ۲۰۲۲

خودروسازان در اروپا محصولات خود را با وام های بلند مدت و کم بهره به فروش می رسانند، این موضوع در اجاره خودروها نیز وجود دارد. اما رکود ناشی از وضعیت اقتصادی پسا کرونا در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ منجربه عدم استقبال مشتریان از وام های کم بهره برای خرید خودرو شد، مشتریان در شش ماهه نخست سال میلادی جاری فقط به سمت خودروهای دو یا سه سال کارکرد در بازارهای اروپایی سوق یافته بودند.

توازن عرضه و تقاضا در بازار خودروهای دست دوم برای سال ۲۰۲۳ در اروپا از بین خواهد رفت، بنابراین مشتریان مجبور به خرید خودروهای صفر کیلومتر با تسهیلات مالی ویژه تری خواهند شد، هرچند که کارشناسان معتقد هستند بحران انرژی در اروپا اثر منفی نسبت به معاملات خودرویی در سایر بازارهای جهانی خواهد داشت.

هزینه هر بسته باطری لیتیومی در سال میلادی جاری به قیمت ۱۵۱ دلار رسید، این مورد بیانگر افزایش ۷ درصدی لیتیوم در سال میلادی جاری نسبت به مدت مشابه سال پیش بود

در شش ماهه دوم سال میلادی جاری صنعت خودرو با چالش در زنجیره تامین و مواد اولیه ناشی از گرانی انرژی و جنگ میان اوکراین و روسیه مواجه شد. در همین خصوص فلزاتی مانند لیتیوم، کبالت و نیکل در زنجیره تامین کاهش یافت و گرانی در آن بیشتر از گذشته شد. هزینه هر بسته از باتری لیتیومی به ازای هر کیلو وات ساعت در سال میلادی جاری به قیمت ۱۵۱ دلار رسید، این مورد بیانگر افزایش ۷ درصدی لیتیوم در سال میلادی جاری نسبت به مدت مشابه سال پیش بود. بنابراین تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی نیز در سراسر دنیا با افت همراه شد. همین مساله سبب شد که بیشتر خودروهای الکتریکی جدید مانند کیا ای وی ۶ در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه شود.

سال 2023 خودروهای دست دوم در جهان ارزان می شود| افت تولید جهانی  3 میلیون خودرو در 2022

کاهش تولید سه میلیون خودرو ناشی از نبود تراشه

پیش از آغاز کرونا درسال ۲۰۱۹ مشتریان در آمریکا ۳۲۶ هزار دستگاه خودرو الکتریکی خریداری کردند، در آن سال موتور اینتلجنس پیش بینی کرده بود که در سال ۲۰۲۲ مشتریان در آمریکا ۷۲۴ هزار دستگاه خودرو الکتریکی خریداری خواهند کرد، آمار فروش نشان داد که مشتریان در این کشور کمتر از پیش بینی موتوراینتلجنس خودرو الکتریکی خریداری کردند. چرا که تقاضا برای خودرو الکتریکی افزایش داشت، اما تولید به دلیل کمبود لیتیوم و تراشه کاهش یافته بود.

اکنون مشتریان در آمریکا منتظر دریافت خودروهای الکتریکی مانند؛ فورد اف ۱۵۰، تسلا مدل وای و ریویان آر ۱ اس هستند. هرچند که پیش بینی می شود تعهد معوق خودروسازان جهانی در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۳ تحویل داده نشود، اما به نظر می رسد با سیاست های جدید دولت آمریکا قیمت خودروهای برقی کاهش یابد.

کمبود مداوم تراشه در سال ۲۰۲۲ منجربه افت تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان شد

پیتر مایتل مدیر بین المللی صنعت خودرو در خصوص کمبود تراشه و فشار به خودروسازان، اظهار داشته است؛ «کمبود مداوم تراشه در سال ۲۰۲۲ منجربه افت تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان شد. این مقدار افت تولید در نیمه نخست سال میلادی آینده نیز چالش برای تولیدکنندگان ایجاد خواهد کرد. چرا که خودروهای برقی ۳۰ درصد بیشتر از سایر خودروها نیازمند تراشه است.»

از میان تمام خودروهای الکتریکی در بازار سال ۲۰۲۳ شورولت بولت ارزان ترین محصول خواهد بود، همانطور که اشاره شد سیاست های جدید دولت آمریکا حمایت از خودروهای الکتریکی است، شورولت بولت در سال میلادی آینده یعنی حدود یک ماه دیگر شش هزار دلار ارزان تر خواهد شد. همین مساله در کنار کاهش نرخ مالیات مصرف کنندگان این محصول، می تواند تقاضا را برای این خودرو افزایش دهد.

سیاست جدید دولت آمریکا در خصوص کاهش مالیات مشروط بر «پاک» بودن خودرو است، منظور از پاک بودن بازیافت ساده آن است

سیاست جدید دولت آمریکا در خصوص کاهش مالیات مشروط بر «پاک» بودن خودرو است، پاک بودن خودرو فقط منوط به قوای محرکه الکتریکی یا هیبریدی نمی شود، بلکه منظور بازیافت ساده آن است. دولت فدرال آمریکا یارانه ۷۵۰۰ دلاری برای محصولاتی که با سیاست جدید تولید شوند، پرداخت می کند. تقویم صنعت خودرو نشان می دهد که در سال ۲۰۲۳ حدود ۷۰ درصد از خودروهای الکتریکی و هیبریدی که قبلا واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی بودند، به دلیل قوانین سختگیرانه این امتیاز را در بازار آمریکا از دست خواهند داد.

این مورد سبب می شود که مشتریان به سمت خرید خودروهای دست دوم در بازار آمریکا سوق پیدا کنند، البته صدر نشین بازار دست دوم ها خودروهای بنزینی هستند، چرا که خودروهای الکتریکی و هیبریدی دست دوم هزینه نگهداری بالای به دلیل تعویض باتری دارند. بحران انرژی در دنیا سبب می شود در تابستان سال ۲۰۲۳ آمریکا با چالش افزایش ۲۵ درصدی سوخت همراه خواهد شد.

نگرانی از تامین سوخت و گرانی آن خودروسازان را برآن داشته که در یک برنامه ریزی جامع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در سراسر اروپا و آمریکا را افزایش دهند. تسلا در سراسر جهان پیشتاز توسعه ایستگاه های شارژ خواهد بود.

سال 2023 خودروهای دست دوم در جهان ارزان می شود| افت تولید جهانی  3 میلیون خودرو در 2022

از بازار دست دوم ها چه خبر؟

قیمت خودروهای دست دوم در سال ۲۰۲۳(حدود ۱۰ روز دیگر) به شدت کاهش خواهد یافت. خودروهای دست دوم در سال میلادی جاری نهایت رشد را تجربه کرد، اما در سال میلادی آینده خودروهای دست دوم از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ بیشترین افت قیمت را خواهد داشت.

خودروهای تولید شده از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در بازار دست دوم ها ۳۷ درصد افت قیمت خواهد داشت

تام کونتوس اقتصاد دان صنعت خودرو در خصوص کاهش قیمت خودروهای دست دوم در سال ۲۰۲۳، بیان کرد؛ «خودروهای تولید شده از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در بازار دست دوم ها ۳۷ درصد افت قیمت خواهد داشت، به موازت این موضوع نیز سایر خودروهای تولید شده پیش از سال ۲۰۱۸ در بازار دست دوم ها ۱۲.۳ درصد کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد.»

وی، افزود: کمبود تراشه های الکترونیکی قیمت تمام خودروها را در سال ۲۰۲۲ افزایش داده بود، اما طی دو سال آینده قیمت ها با شیب ۵ درصدی ارزان خواهد شد. البته این موضوع برای خودروهای صفر کیلومتر صادق است، هرچند که بازار خودروهای دست دوم از سال ۲۰۲۴ نیز کاهش قیمتی ۱۰ درصدی را آغاز خواهد کرد.

پت رایان، مدیرعامل یک سایت خرید و فروش جهانی خودرو در خصوص کاهش قیمت خودروهای دست دوم، گفته است: «از زمان آغاز کرونا تا امروز در اقتصاد صنعت خودرو دلالان بیشتر از سایر بازیگران سود کردند، در سال ۲۰۲۳ می توان امید داشت که ۱۳ درصد از دلالان بازار جهانی خودرو را ترک خواهند کرد. چرا که مصرف کنندگان با کاهش قیمت خودرو مواجه می شوند و بیشتر معاملات نیز به سمت پلت فرم های آنلاین حرکت خواهد کرد.»

گفتنی است که اجاره خودرو در بازارهای جهانی افت شدیدی را در سال ۲۰۲۳ تجربه خواهد کرد، این مورد نیز می تواند اثر کاهش قیمتی در بازار خودروهای دست دوم ایجاد کند. شاید در سال ۲۰۲۳ خرید یک خودرو بنزینی دست دوم مقرون به صرفه تر از خرید یک محصول الکتریکی کم کارکرد باشد. به طور متوسط هر ۷ سال سلیقه مشتریان برای خرید خودرو تغییر می کند، باتوجه به اینکه کرونا اجازه ایجاد تنوع در صنعت خودرو را به دلیل کمبود مواد اولیه نداد، سال ۲۰۲۳ تنوع خودرو در بازار دست دوم ها برای مشتریان جذابیت نخواهد داشت.

کد خبر: ۱۹۵٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha