۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
قیمت ارز در دست بازار است، بازار ساز در بازار حضور دارد ما نیز نحوه معاملات را نظارت می کنیم
پاسخ رئیس کل بانک مرکزی به «بازار» درباره تعیین نرخ ارز

قیمت ارز در دست بازار است، بازار ساز در بازار حضور دارد ما نیز نحوه معاملات را نظارت می کنیم

صالح آبادی می گوید؛تعیین نرخ ارز در دست بازار است،بانک مرکزی در بازار معاملات توافقی فعال بوده و نحوه معاملات را نظارت می کند اما قیمت نهایی ارز در بازار توسط معامله گران این بازار مشخص و معین میشود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نرخ ارز طی ۲ هفته اخیر درحالی بر مدار رشد قرار گرفته است که کارشناسان بروز چنین اتفاقی را ناشی از ضعف بانک مرکزی در مدیریت درست بازار و ناکارآمدی آن در اجرای سیاست های اصولی ارزی عنوان می کنند. آنها معتقدند؛ هرچند عوامل متعددی چون تورم انتظاری ناشی از تشدید تحریم ها، تقاضا برای ارز در پایان سال میلادی و بیم از افت درآمدهای ارزی کشور در پی برخی مسائل سیاسی و بین المللی برافزایش نرخ ارز تاثیر گذار بوده است اما مقصر اصلی قرار گرفتن قیمت دلار در آستانه ۴۰ هزار تومان بانک مرکزی است چرا که مدیران این بانک مدت هاست بازار ارز را به حال خود رها کرده و سکان آن را به دست معامله گران در بازار توافقی سپرده اند.

ارزی که با افزایش نرخ آن قیمت همه کالاها و خدمات را در بازار تحت تاثیر قرارداده و این موضوع باعث رشد هزینه ها و کاهش قدرت خرید مردم می شود. این در حالی است که بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از رشد کاذب قیمت ها با راهکار خاص بکار گرفته و معتقد است؛ افزایش قیمتی که اکنون در بازار ارز مشاهده می شود بی منطق و غیر واقعی است و به زودی با اقدامات کارشناسانه قیمت ها در این بازار تعدیل خواهد شد.

البته این بانک برای ورود ارز حاصل از صادرات به بازار با ایجاد بازار متشکل ارزی اقدامات خود را به کار گرفته است، بازار شفاف و برخطی که کارگزاران مجاز بازار ارز (اعم از بانک‌ها و صرافی‌های دارای مجوز) که اینک درسامانه نیما فعالیت می‌کنند و مسئولیت تعیین نرخ توافقی فروشنده و خریدار ارز را بر عهده دارند، می‌توانند در آن به انجام معاملات نقد و حواله ارزی بپردازند. اما برخی از کارشناسان معتقدند؛ فعالیت همین بازار نیز بر افزایش نرخ ارز بی تاثیر نیست.

بانک مرکزی در بازار معاملات توافقی ارز نظارت می کند اما تعیین کننده نهایی قیمت ارز به هر حال بازار است. البته این بانک هم به عنوان بازارساز نحوه معاملات را نظارت می کند و هم اینکه در بازار فعال است. انشاالله قیمتها در این بازار به زودی با راهکارهای درست متعادل خواهد شد

بازار ساز در بازار معاملات توافقی حضور دارد و نمی گذارد قیمت ها بی منطق افزایش یابد

در این میان روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه همایش تحول دیجیتال بانک و بیمه، در پاسخ به این سئوال خبرگزاری «بازار» راجع به اینکه آیا درست است که برخی کارشناسان اقتصادی می گویند؛ افزایش قیمت ها در بازار ارز به دلیل عملکرد فعالان بازار معاملات توافقی است که تعیین کننده نرخ ارز در بازار می شوند و این موضوع باعث شده تا نرخ این کالا در بازار روندی افزایشی به خود گیرد؟ گفت: نه این طور نیست. چرا که در انجام معاملات این بازار، بازار ساز هم حضور دارد و این گونه نیست که قیمت ها به این شکل افزایش یابد.

دکترعلی صالح آبادی در ادامه و در پاسخ به دیگر سئوال «بازار» راجع به اینکه پس نقش بانک مرکزی در نحوه معاملات چنین بازاری چیست تا قیمت ها در بازار بی منطق افزایش نیابند؟ و آیا نظارتی در معاملات توافقی در این بازار از سوی این بانک وجود دارد؟ گفت: بله، بانک مرکزی در چنین بازاری نظارت می کند اما تعیین کننده نهایی قیمت ارز به هر حال بازار است. البته ما هم به عنوان بازارساز هم نحوه معاملات را نظارت می کنیم و هم اینکه در بازار فعال هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سئوال «بازار» مبنی بر اینکه وقتی فعالان در بازار معاملات توافقی قیمت ارز را حدود ۳۷ هزارتومان در نظر می گیرند، مسلم است که قیمت ها در بازار آزاد نیز به تبع آن افزایش یابد، چرا که آنها به نفع خود کار می کنند، تاکید کرد: بانک مرکزی درحال تعدیل قیمت ارز است و انشاالله قیمتها در این بازار با راهکارهای درست به زودی متعادل خواهد شد.

اخیرا بخشی از افزایش قیمت ارز به تقویت دلار به دلیل افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا به ویژه در آمریکا بود. رئیس کل بانک مرکزی می گوید؛ نوسانات فصلی هم موثر است، در پایان سال میلادی همیشه نوسان داشته‌ایم که مجدد اثرش از بین خواهد رفت

افزایش قیمت ارز آزاد غیر واقعی است

اظهارات صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص این روزهای رشد قیمت ارز در حالی است که وی اخیرا اعلام کرد؛ بخشی ازاین افزایش قیمت ناشی از نوسانات فصلی و ناآرامی‌های اخیر در کشور بوده و رشد قیمت این کالا نرخ در بازار آزاد ارز واقعی نیست.

به گفته وی نرخ دلار در بازار غیررسمی از اواخر ۱۳۹۸ افزایش وحشتناکی داشت و در اواسط ۹۹ به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان تومان رسید. در گذشته در مقاطعی نرخ ارز جهش داشت و مجددا کمی کاهش پیدا می‌کرد. اخیرا بخشی از افزایش قیمت ارز به تقویت دلار به دلیل افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا به ویژه در آمریکا بود. رئیس کل بانک مرکزی می گوید؛ نوسانات فصلی هم موثر است، در پایان سال میلادی همیشه نوسان داشته‌ایم که مجدد اثرش از بین خواهد رفت. بازار غیررسمی با حجم معاملات بسیار کم نرخ تعیین می‌کند و نرخ واقعی نیست.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از افزایش عرضه ارزهای پرطرفدار خبر داده و می گوید: در سیاست‌گذاری ارزی برنامه‌های متعدد و متنوعی داریم. نقشه ارزی و نقشه تجاری کشور باید باهم منطبق باشد تا نیاز واردات به سهولت و سرعت تامین شود. در این زمینه، کمیته مشترکی بین وزارت نفت، وزارت صمت و بانک مرکزی ایجاد شده است تا تامین ارز بهتر از قبل بوده است.

قیمت دلار آزاد به بیش از ۳۹ هزار ۵۰۰ تومان رسیده است و در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان است. علاوه بر این، در بازار متشکل ارزی، قیمت فروش دلار توافقی ۳۶ هزار و ۲۴۲ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۶ هزار و ۲۴۰ تومان اعلام شده است

دلار آزاد ۳۹ هزار ۵۵۰ تومان

اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز در حالی مطرح است که هم اکنون قیمت دلار آزاد به بیش از ۳۹ هزار ۵۰۰ تومان رسیده است و در بازارآزاد قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان است. علاوه بر این، در بازار متشکل ارزی، قیمت فروش دلار توافقی ۳۶ هزار و ۲۴۲ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۶ هزار و ۲۴۰ تومان اعلام شده است. همچنین قیمت فروش یوروی توافقی نیز معادل ۳۸ هزار و ۷۴۷ تومان شده است.

با افزایش قیمت ارز طی ۲ هفته اخیر رئیس کل بانک مرکزی، معاون ارزی خود را تغییر داد و آنگونه که اعلام شده است؛ با روی کارآمدن معاون جدید ارزی بانک مرکزی اقدامات مناسبی در راستای تعدیل قیمت ارز و ساماندهی این بازار سرنوشت ساز انجام خواهد شد، آنگونه که رئیس کل بانک مرکزی وعده داده است که با برنامه ریزیهای جدید و اقدامات خاص برای ساماندهی بازار ارز به زودی شاهد ثبات و آرامش در بازار خواهیم بود.

کد خبر: ۱۹۵٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      0 0
      خسته نباشی