۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
مهمترین سند مخالفان چمشیر سوخت/ اهداف ساخت سد چمشیر به طور ۱۰۰ درصد محقق می‌شود
بازار گزارش می دهد

مهمترین سند مخالفان چمشیر سوخت/ اهداف ساخت سد چمشیر به طور ۱۰۰ درصد محقق می‌شود

درحالی منتقدان چمشیر به گزارش مرکز پژوهش‌ها در جهت توقف آبگیری استناد می‌کنند، مدیر دفتر مطالعات آب این مرکز گفته تعدیل کمی و کیفی رودخانه زهره از مهمترین اهداف ساخت این سد است که ۱۰۰ درصد محقق میشود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی گچساران در استان کهگیلویه وبویراحمد و پیش از پیوستن رودخانه خیرآباد به رودخانه زهره و در نزدیکی محلی به نام تنگه چم شیر، پنجمین سد بزرگ ایران به نام چم شیر ساخته شده و حالا در انتظار بهره برداری و آب گیری است. در این میان موج تخریب‌های سد چمشیر از طرف تعداد معدودی از فعالان رسانه‌ای محیط زیست در روزهای اخیر جالب توجه بود. موضوعی که عمدتا با استاد به منابع اطلاعاتی غلط و تقطیع منابع اطلاعاتی صحیح در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس یکی از مهمترین منابع مورد استناد توسط مخالفان آبگیری سد چمشیر مرتبط با گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تحت عنوان "بررسی اثرات کیفی ناشی از آبگیری سد چمشیر" است.

در این راستا، یک سلبریتی حوزه محیط زیست به عنوان مخالف آبگیری سد در گفت‌گو با یک روزنامه گفته بود: آبگیری سد چمشیر می‌تواند، تبعات خیلی زیاد زیست‌محیطی و حتی اقتصادی داشته باشد، جمال محمد ولی سامانی رئیس امور آب مرکز پژوهش‌های مجلس هم دو ایراد جدی نسبت به این سد گرفته و آن را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس انتقال داده‌اند.

این در حالیست که واکاوی گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان علاج بخشی و تعدیل کمی و کیفی رودخانه زهره را به عنوان مهمترین هدف سد بیان کرده و در این بین ۲ مسئله بروزرسانی آمار و اطلاعات اقلیمی و رفع ابهام از مسئله وجود گسل در سد را مطرح و از سازندگان سد خواستار بروزرسانی و تدقیق آمار را دارد.

در همین رابطه، اخیرا جمال محمدولی سامانی با اشاره به مسئله سد چمشیر اظهار داشت: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در رابطه با سد چمشیر، آبگیری سد را به شرط تحقق دو شرط بلامانع تلقی می‌کند.

مدیر دفتر مطالعات آب مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: یکی از شروط در نظر گرفتن اطلاعات اقلیمی نظیر بارش، دما و سایر اطلاعات در طول ۱۲ سال گذشته بود که در محاسبات دوره بهره‌برداری لحاظ شود.

شروط گزارش مرکز پژوهش‌ها توسط مجریان سد چمشیر محقق شد

سامانی با اشاره به جلسه برگزار شده بین مجریان طرح و مرکز پژوهش‌ها گفت: مجریان طرح سناریوهای مستقل بهره‌برداری با لحاظ اطلاعات ۱۰ سال گذشته و سناریو خشکسالی را نهایی کرده‌اند.

مدیر مطالعه گزارش بررسی اثرات کیفی ناشی از آبگیری سد چمشیر تاکید کرد: مسئله دومی که وجود داشت، احتمال گسل بود که در جلسه برگزار شده، به طور قاطع بر اساس مستندات علمی ارائه شده رد شد و مسئولیت ساخت نیز تعیین تکلیف شد.

مانعی برای آبگیری سد چمشیر وجود ندارد

وی ادامه داد: پس از رعایت شروط دوگانه قید شده در گزارش مرکز پژوهش‌ها که در جلسه اخیر بر آن تاکید شد، مانعی دیگری از جمله ملاحظات زیست‌محیطی برای آبگیری سد چمشیر وجود ندارد.

سامانی با اشاره به اطمینانی که مجریان سد برای رعایت سد الزامات به صورت قانونی متقبل شدند، گفت: تعدیل کمی و کیفی رودخانه زهره از مهمترین اهداف ساخت سد چمشیر است که با توجه به بررسی‌های همه جانبه انجام شده به طور ۱۰۰ درصد محقق خواهد شد.

مدیر دفتر مطالعات آب مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: علت تعدیل کمی و کیفی آن است که آورد آبی در فصل زمستان پشت سد ذخیره می‌شود و رهاسازی تدریجی این آب به طور متوسط شرایط آب سد را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

به گزارش بازار، بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس که در قالب گزارش کارشناسی منتشر شده بود، از مهمترین استنادات منتقدان سد چمشیر است و اظهارات مدیر مطالعه گزارش بررسی اثرات کیفی ناشی از آبگیری سد چمشیر می‌تواند نگرانی‌های شکل گرفته ناشی از آبگیری سد چمشیر را منتفی سازد.

کد خبر: ۱۹۵٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha