۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
ضرورت تدوین سیاستی مدون در صادرات | بازار جهانی منتظر کالای ایرانی نمی ماند
مدیر شرکت سفید زربال:

ضرورت تدوین سیاستی مدون در صادرات | بازار جهانی منتظر کالای ایرانی نمی ماند

گرگان- اسدی، مدیر شرکت سفید زربال خواستار تدوین سیاستی مدون در صادرات شد و گفت: دنیا صرفاً منتظر صادرات کالای ایران نمی ماند و از  سایر کشورهایی که رفتار حرفه ای تری در این رقابت دارند، خرید می کند.

ایوب اسدی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: با وجود اینکه صادرات موجب اشتغالزایی و ارزآوری برای کشور می شود اما هنوز مشکلات صادرات این حوزه با چالش جدی مواجه است.

مدیر شرکت سفید زربال افزود: اگر صادرات انجام نشود اشتغالزایی کاهش و هزینه تولید افزایش می یابد بنابراین بهتر است تا سیاست هایی نظیر صادرات مقطعی حذف شود.

وی با بیان اینکه یافتن بازار هدف در تجارت جهانی به آسانی انجام نمی شود بلکه نیازمند اعتمادسازی، رفتار حرفه ای و ثبات است، افزود: دنیا صرفاً منتظر صادرات کالای ایران نمی ماند و از سایر کشورهایی که رفتار حرفه ای تری در این رقابت دارند، خرید می کند.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: در کشور ما به دلیل عدم ثبات در تصمیم گیری و سیاست های حوزه صادرات، بخش خصوصی در روند مذاکره با طرف مقابل نمی تواند اطلاعات کافی، دقیق و قابل اتکایی ارائه کند.

وی ضمن انتقاد از نبود سیاست مدون در بخش صادرات، خاطر نشان کرد: برخی مواقع دولت صادرات را مجاز اعلام می کند اما این موضوع شبانه ممنوع می شود که هزینه بسیاری برای بخش خصوصی به دنبال دارد.

به گفته اسدی، تداوم چنین شرایطی برای استانی مانند گلستان که از نظر اقلیمی منطقه خوبی برای پرورش مرغ است، برای تولیدکنندگان دشوار خواهد بود.

وی رکود و شرایط نامناسب اقتصادی و تصمیم گیری های لحظه ای را منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی صنعت طیور دانست و اضافه کرد: پس از تعطیلی واحدهای تولیدی طیور ۱۰ هزار نفر شاغل در صنعت طیور استان بیکار خواهند شد.

مدیر شرکت سفید زربال افزود: به نظر می رسد که تصمیم گیران این حوزه باید صادرات پایدار را تعریف و بازه زمانی مشخصی برای آن در نظر بگیرند؛ هرچندکه صادرات باید به صورت مستمر انجام شود زیرا در هیچ کشوری این خواب سرمایه رخ نمی‌دهد.

او ضمن یادآوری این نکته که با توجه به ظرفیت تولید مرغ در کشور به ویژه در استان های شمالی، نیازی به واردات این محصول نیست، گفت: متاسفانه عدم هماهنگی بین دولت و بخش خصوصی منجر به واردات شده است.

وی در خاتمه یادآورشد: از طرفی هیچ برنامه ای برای ظرفیت سرریز تولید وجود ندارد و به دلیل اینکه صادرات برای این محصول به درستی تعریف نشده و ثبات ندارد، بخش خصوصی تولید را کاه‍ش داده و واحد های تولیدی مجبور به فعالیت با حداقل ظرفیت هستند.

کد خبر: ۱۹۵٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha