۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
کمیابی و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی| شاهین در صدر کیفیت قرار گرفت
بازار گزارش می دهد

کمیابی و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی| شاهین در صدر کیفیت قرار گرفت

برنابادی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص گرانی لوازم یدکی، به «بازار» گفت: از زمان اعلام همکاری چین با عربستان و همزمان با رشد نرخ ارز قطعات خودروهای چینی در بازار با چالش گرانی و کمیابی مواجه شدند.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو متاثر از رشد نرخ ارز با گرانی غیر منطقی مواجه شده است، هر چقدر که خودرو گران شود به همان میزان نیز لوازم یدکی گران می شود. به بیانی بهتر گرانی به بازار لوازم یدکی کشیده شده است و به زودی حجم آلایندگی ناشی از افزایش قیمت دستمزدها و کاهش قدرت خرید مالکان خودروها، کلانشهرها را آلوده تر خواهد کرد. بازار لوازم یدکی باتوجه به بحث افزایش قیمت طی یک ماه اخیر به سمت رکود درحال حرکت است، به موازت این مساله خرید و فروش قطعات دست دوم(استوک) داغ تر شده است. صنعت خودرو بیشتر از هر صنعت دیگری وابستگی به نرخ ارز دارد، چرا که عمده مواداولیه این صنعت از خارج کشور تامین می شود. از سویی به دلیل تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای، لوازم یدکی آن نیز تبدیل به یک محصول سرمایه ای شده است.

سایه همکاری جدید چین در گرانی قطعات خودرو

رضا برنابادی کارشناس صنعت خودرو در خصوص افزایش قیمت لوازم یدکی متاثر از گرانی ارز به «بازار» گفت: «برخی از قطعات برای خودروها طی دو ماه اخیر بیشتر از دو برابر افزایش قیمت را تجربه کردند، افزایش نرخ ارز منجربه توقف فروش یا عرضه لوازم یدکی توسط بازرگانان و قطعه سازان به بازار قطعات خودرو شده است. در حال حاضر بیشتر فروشندگان تصور اشتباهی دارند که در صورت عدم معامله لوازم یدکی خودرو، سرمایه آن ها افزایش خواهد یافت. شاید افزایش سرمایه فروشندگان قطعات خودرو باتوجه به نوسان نرخ ارز در شرایط فعلی محقق شود، اما رکود بازار ناشی از سیاست اشتباه وضعیت اقتصادی زنجیره لوازم یدکی را تحت تاثیر قرار می دهد.»

از زمان اعلام همکاری چین و عربستان قطعات خودروهای چینی در بازار با چالش مواجه شدند، ماه گذشته رادیاتور خودرو ام وی ام ایکس ۲۲ را با قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خریداری می کردیم، اما امروز قیمت این خودرو به سه میلیون ۶۰۰ هزار تومان رسیده است

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص وضعیت فعلی بازار لوازم یدکی به خبرنگار «بازار» توضیح داد؛ «اکنون کمبودی در خصوص لوازم یدکی در بازار وجود ندارد، اما طی دو هفته گذشته مخصوصا از زمان اعلام همکاری چین و عربستان قطعات خودروهای چینی در بازار با چالش مواجه شدند. می توان تصور داشت در آینده نزدیک قطعات خودروهای مذکور با کمبود مواجه می شود، هرچند در حال حاضر قطعات برخی از خودروها در حال کمیاب شدن است. به عنوان مثال، ماه گذشته رادیاتور خودرو ام وی ام ایکس ۲۲ را با قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خریداری می کردیم، اما امروز قیمت این خودرو به سه میلیون ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. ماه گذشته دسته موتور خودرو چانگان سی اس ۳۵ قیمت دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی داشت، امروز این قطعه قیمت ۶ میلیون تومانی دارد. افزایش قیمت قطعات خودروهای چینی بسیار بیشتر از سایر خودروها است.»

کمیابی و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی| شاهین در صدر کیفیت قرار گرفت

از زمان آغاز نوسان صعودی نرخ ارز تا امروز قیمت لوازم یدکی خودروهای داخلی حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است

برنابادی با اشاره به گرانی قطعات خودروهای داخلی و کاهش قدرت مشتریان، بیان کرد: «از زمان آغاز نوسان صعودی نرخ ارز تا امروز قیمت لوازم یدکی خودروهای داخلی حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است، نکته قابل تامل اینجاست که لوازم یدکی که تحت عنوان «شرکتی» به بازار عرضه می شود از لوازم یدکی وارداتی رشد قیمت بیشتری داشتند.

این کارشناس فنی صنعت خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی براینکه مالکان خودروهای چینی باتوجه به گرانی قطعات اقدام به فروش خودرو کنند، گفت: «اگر مالک محصول چینی بخواهد خودرو خود را فروخته و خودرو جدید خریداری کند، باید در نظر داشته باشد که باتوجه به نوسان قیمت بازار خودرو خرید و فروش غیرمنطقی است. زیرا ممکن است مشتری توان خرید خودرو را به محض فروش از دست بدهد. بنابراین بهتر است مالکان محصولات چینی در نگهداری و سرویس به موقع خودروهایشان نهایت دقت را داشته و از تعمیرکار باتجربه و اگاه استفاده کنند.»

وی افزود: اگر مالکان خودروهای چینی از بیم گرانی و کم یابی لوازم یدکی اقدام به تغییر خودروهایشان کنند، این مساله سبب افزایش قیمت بیشتر خودروها خواهد شد. چرا که سودجویانی اکنون در بازار حضور دارند که با آنالیز کردن شرایط اقتصادی به دنبال گران کردن خودروها هستند.

برنابادی در پایان با اشاره به آلودگی هوای کلانشهرها، اظهار داشت: باتوجه به سرمای هوا و کاهش کیفیت سوخت در کشور، مالکان خودروها اگر با مشکل آلایندگی مواجه شدند بی تعلل نسبت به رفع ایراد اقدام کنند. اگر برخی از مالکان تصور دارند که با عدم تعمیر یا رفع ایراد آلایندگی می توانند صرفه اقتصادی با در نظر گرفتن هزینه های تعمیرات ایجاد کنند، کاملا در اشتباه هستند. چرا که هر نوع آلایندگی در خودرو می تواند منجربه افزایش استهلاک و بالا رفتن هزینه تعمیرات شود.

شاهین با کیفیت تر از سایر خودروهای داخلی

بهرام عزیزی کارشناس فنی خودرو در خصوص وضعیت فعلی بازار لوازم یدکی و میزان مراجعه مالکان خودروها برای تعمیرات به «بازار» گفت: تعمیرات خودروها نسبت به ماه های گذشته افت ۲۰ درصدی دارد، قطعات خودروها نیز با در نظر گرفتن انواع برند حدود ۴۰ درصد گران شده است. البته این گرانی در برخی از قطعات الکترونیکی بیشتر از ۶۰ درصد است، افزایش قیمت قطعات دو دلیل گرانی قیمت خودروها و افزایش نرخ ارز دارد. به هر میزان که قیمت خودروها افزایش یابد، به همان میزان هزینه تعمیرات و نرخ قطعات رشد خواهد یافت.

این کارشناس فنی در خصوص کیفیت لوازم یدکی موجود در بازار، به خبرنگار «بازار» توضیح داد: «لوازم یدکی طی دو ماه اخیر افت کیفیت بسیار زیادی داشته است، تعمیرکاران در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت دستمزد تعمیرات و افت کیفیت قطعات هر روز با مشتریان چالش دارند. مراجعات پس از تعمیر طی دو ماهه گذشته نسبت به ماه های گذشته سال بیشتر شده است، این مساله نیز فقط دال بر کاهش کیفیت قطعات فعلی موجود در بازار است.»

وی افزود: گرانی قطعات فقط منوط به خودروهای داخلی نمی شود، بلکه خودروهای چینی به مراتب بیشتر از خودروهای داخلی با افزایش قیمت مواجه شده است. این گرانی در کنار کمیاب شدن قطعات بزودی بحران جدیدی در نگهداری و تعمیرات خودروهای چینی ایجاد کند.

هزینه تعمیرات گیربکس اتوماتیک خودروهای چینی حداقل ۷ و حداکثر ۳۰ میلیون تومان است

عزیزی با اشاره به بحث نگهداری از خودروهای چینی به «بازار» گفت: گیربکس اتوماتیک خودروهای چینی نسبت به سایر اجزا این محصولات بیشترین میزان خرابی را دارد، گفتنی است که هزینه تعمیرات گیربکس اتوماتیک خودروهای چینی حداقل ۷ و حداکثر ۳۰ میلیون تومان است. فرهنگ و رفتار رانندگی مالکان خودروها در کنار کیفیت پایین گیربکس اتوماتیک ضریب خرابی این سیستم را افزایش داده است.

کمیابی و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی| شاهین در صدر کیفیت قرار گرفت

در حال حاضر با کیفیت ترین خودرو تولید داخل، محصول شاهین است. ایرادات فنی این خودرو نسبت به سایر خودروهای تولید یا حتی مونتاژ داخل بسیار کمتر است

این کارشناس فنی در پایان با اشاره به کیفیت خودروهای داخلی، به «بازار» توضیح داد: «کیفیت برخی از خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل به شدت کاهش یافته است، متاسفانه شاهد خرابی فراوان سیستم برق خودروهای دنا هستیم. برخی از خودروها نیز مانند تیبا در انواع تیپ با کاهش کیفیت شدید دیسک و صفحه مواجه هستند، برخی از خودروهای تیبا با ۵ هزار کیلومتر کارکرد مالک خودرو مجبور به تعویض کیت دیسک و صفحه می شود. اما باید در اینجا اشاره کرد که در حال حاضر با کیفیت ترین خودرو تولید داخل، محصول شاهین است. ایرادات فنی این خودرو نسبت به سایر خودروهای تولید یا حتی مونتاژ داخل بسیار کمتر است. شاید در شرایط فعلی بهتر باشد مشتریان در بازار به جای توجه به آپشن نسبت به کیفیت خودروها برای خرید بیشترین توجه را داشته باشند.»

کد خبر: ۱۹۴٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha