۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
مواد اولیه را سوپر آزاد خریداری می‌کنیم| محصول جایگزینی برای قیر در جاده سازی نداریم
مدیر بازرگانی شرکت ایران ارتباط در گفتگو با بازار؛

مواد اولیه را سوپر آزاد خریداری می‌کنیم| محصول جایگزینی برای قیر در جاده سازی نداریم

مدیر بازرگانی و مشاور مدیر عامل شرکت ایران ارتباط گفت: زمانی که قیمت نوسان داشته باشد نمی‌توانیم با مشتری قراردارد ببندیم به این دلیل که زمان نوسان قیمت بسیار کوتاه بوده و تاثیر زیادی روی بازار دارد.

حسن تاجیک مدیر بازرگانی و مشاور مدیر عامل شرکت ایران ارتباط (فعال در زمینه تولید قیر) در گفتگو با بازار با اشاره به نام این شرکت، گفت: ایران ارتباط بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت دارد، جزو رتبه برتر های راه سازی و لوله گذار است و علت نامگذاری این شرکت به نام ایران ارتباط این است که یک شرکت راهساز است که راه های ارتباطی را می‌سازد. شرکت ایران ارتباط جاده ساز، راه ساز و لوله گذار بین استان ها و شهر ها است.

وی افزود: شرکت به این دلیل وارد صنعت قیر شد چون در کار عایق کاری لوله های مصرفی خودش، قیر را تولید می‌کند و از کیفیت قیر مطمئن است و مازاد بر مصرف خود را هم به صادرات و داخل کشور اختصاص می‌دهد. جزو شرکت های تایید شده ای هم هست که می‌تواند برای اداره راه، شهرداری ها و بنیاد مسکن هم قیر تامین کند. در واقع این سه ارگان هم قیر داخلی خود را با قیر تهاتری تامین می‌کنند.

مشاور مدیر عامل شرکت ایران ارتباط در ادامه درباره نحوه تامین مواد اولیه مورد نیاز این شرکت گفت: ظرفیت تولید در پالایشگاه های کشور مشخص است. هفت پالایشگاه ما مواد اولیه قیر را تامین می‌کنند و تعداد کمپانی هایی که در واقع این قیر را تولید می‌کنند یعنی مواد اولیه را تحویل گرفته و به قیر تبدیل می‌کنند، بیش از ۱۰۰ کارخانه سازنده است؛ البته همه این شرکت ها فعالیت کامل را ندارند اما فعالیت بالای ۶۰ درصد آنها ‌تولید قیر است.

تاجیک ادامه داد: اینکه قیر به موقع تامین نمی‌شود حرف درستی است، تمرکز واحد های تولیدی قیر نسبت به پالایشگاه ها خوب تعریف نشده است. به عنوان مثال در بندرعباس یک پالایشگاه مواد اولیه را می دهد اما شرکت هایی که در کار تولید قیر آنجا فعال هستند و تامین کننده مواد اولیه شان پالایشگاه بندر عباس است این پالایشگاه نمی‌تواند ظرفیتشان را تکمیل کند.

وی همچنین گفت: این شرکت ها به مرور زمان توسعه پیدا کرده و مجوز هم گرفته اند به علاوه اینکه از مرکز هم دور هستند یعنی طوری هست که باید همه بار را صادر کنند، به مشتری های خارجی شان متعهد می‌شوند این تعهد بار مالی شدید و اعتباری دارد.

یک پالایشگاه در یک هفته در بورس عرضه می‌کند و آن شرکت نمی‌تواند در رقابت پیروز شود لذا تولیدش متوقف می شود پالایشگاه ها هم طوری برنامه ریزی می‌کنند چون این سطح رقابت گاهی اوقات از صددرصد قیمت پایه هم بیشتر می‌شود، قطره چکانی عرضه کنند و این عرضه باعث می شود که شرکت ها نتوانند به موقع مواد مورد نیاز خود را تامین کنند

مشاور مدیر عامل شرکت ایران ارتباط افزود: این پالایشگاه نمی‌تواند به موقع موادشان را تامین کند مشکل دیگر تامین نشدن مواد عرضه ها در بورس است. ممکن است بورس بتواند یک نقشی در توزیع داشته باشد و شفافیت ایجاد کند اما با رقابتی که گذاشته اند منتظر بورس بودن فایده ای ندارد زیرا رقابت را در بازار حراج و با سقف باز گذاشته اند.

وی در تشریح این گفته تصریح کرد: یک پالایشگاه در یک هفته در بورس عرضه می‌کند و آن شرکت نمی‌تواند در رقابت پیروز شود لذا تولیدش متوقف می شود. پالایشگاه ها هم طوری برنامه ریزی می‌کنند چون این سطح رقابت گاهی اوقات از صددرصد قیمت پایه هم بیشتر می‌شود، قطره چکانی عرضه کنند و این عرضه باعث می شود که شرکت ها نتوانند به موقع مواد مورد نیاز خود را تامین کنند.

حسن تاجیک با تشریح مشکلات موجود در این صنعت، بیان داشت: بحث دیگر این است که پولی که در بورس دریافت می‌کردند پنج درصد بود سپس ۱۰ درصد شد و در حال حاضر ۲۰ درصد قیمت پایه را باید سپرده در نظر بگیریم یعنی به بورس بسپاریم تا بتوانیم در رقابت شرکت کنیم زمانی هم که در رقابت شرکت می‌کنیم باید دائما مواد مورد نیاز را از بازار حراج بخریم.

وی ادامه داد: تولیدکنندگانی هستند که فیلد تولیدی خود را تغییر داده اند در واقع با مخلوط کردن نفت‌ کوره می‌سازند که صادراتش راحت تر است و از این ماده اولیه که برای تولید قیر اختصاص پیدا کرده در تولید فرآورده های دیگری که فکر می کنند برایشان ارزش افزوده بیشتری دارد و زودتر به بازار مصرف می‌رسد و حمل راحت تری دارد استفاده می کنند و این مشکل را ایجاد کرده اند. به طور مختصر عرضه کم‌ پالایشگاه ها و به موقع نبودن مورد دیگر هم بازار حراج و بورس است که در عدم تامین مواد اولیه نقش منفی دارد یعنی در واقع موجب عدم دسترسی تولیدکنندگان به دریافت به موقع مواد اولیه شان شده است.

مدیر بازرگانی شرکت ایران ارتباط در پاسخ به این پرسش که قیمت ها در بورس نوسان دارد، پیمانکار ها مزایده ها و مناقصه هارا با قیمت ثابت پیروز می‌شوند این موضوع چه اختلالی در کار ایجاد می کند، عنوان کرد: مصرف کنندگان نهایی قیر در واقع ارگان های دولتی مانند اداره راه هستند که قیر را با قیمت ثابت می‌گیرند مجلس مصوب کرده که در طول سال قیمت ثابت است که ۹۰ درصد مصرف کنندگان داخلی را این ارگان ها را شامل می‌شوند ۱۰ درصد دیگر هم آسفالت کردن پشت بام ها و ایزوگام هست که این روز ها بسیار ابتدایی شده به دلیل اینکه شامل آپارتمان سازی می شود و در حوزه مصرف نیست.

وی افزود: به عنوان مثال فردی که یک برج بزرگ می‌سازد در حد لکه گیری جایی که َکَنده است از آسفالت استفاده می کند، یا کل کوچه که شهرداری خودش آسفالت انجام می‌دهد و با قیمت ثابت قیر خریداری می‌کند البته شهر های بزرگ قسمت عمده ای از مصرفشان را باید از بازار آزاد تامین کنند فقط قیر برای شهر های زیر ۵۰ هزار نفر، اداره راه و بنیاد مسکن تهاتری است.

زمانی که قیمت نوسان داشته باشد نمی‌توانیم با مشتری قراردارد ببندیم به این دلیل که زمان های نوسان قیمت بسیار کوتاه و ۱۵ روزه است که این کوتاه بودن زمان نوسان تاثیر بسیاری روی بازار می‌گذارد

تاجیک در رابطه با نوسانات قیمت در حوزه صادرات گفت: نوسانات قیمت در صادرات نقش مهمی دارد چون با مشتری خارجی قیمت را نهایی کردیم نوسان دلار و روش بازگشت پول هم بسیار موثر است و مورد بعدی هم قیمت است که اهمیت بسزایی دارد. زمانی که قیمت نوسان داشته باشد نمی‌توانیم با مشتری قراردارد ببندیم به این دلیل که زمان های نوسان قیمت بسیار کوتاه و ۱۵ روزه است که این کوتاه بودن زمان نوسان تاثیر بسیاری روی بازار می‌گذارد. بحث تحریم و بازگشت پول هم معضل است قیر تهاتری هم در بازار صادرات بدون نقش نمی‌تواند باشد.

مدیر بازرگانی شرکت ایران ارتباط افزود: عمده کار ما در بحث صادرات است چون قیری که تولید می کنیم کیفیت بسیار بالایی دارد زیرا فقط از مواد پالایشگاه ها استفاده می کنیم. در دو مدل ظرف صادر می‌کنیم هم بشکه و هم در کیسه های یک تنی صادر می شود.

تاجیک با بیان اینکه صادرات شرکت ایران ارتباط بیشتر به کشور های CIS است، گفت: ما به کشور های افغانستان، پاکستان و در واقع بازارهایی که شمال شرق و شمال هستند صادر می‌کنیم.

وی در خصوص مشکلات موجود در نقل و انتقالات مالی هم عنوان کرد: چون حجم زیاد نیست معمولا از طریق صرافی و یا نقد انجام می دهیم اما اینجا با بانک مرکزی هم تعهد ارزی مان را جداگانه تسویه کرده ایم.

مدیر بازرگانی شرکت ایران ارتباط با بیان اینکه هر مانع و یا هر بخشنامه ای در حوزه صادرات، دست انداز محسوب می شود گفت: ما به‌التفاوت دلار بازار آزاد و نیما و اینکه چرا قیر محصول نهایی است از جمله همین بخشنامه ها است. همه جای دنیا قیر جزو محصولات خام و نیمه خام به شمار می‌رود. در بازگشت ارزش افزوده اگر بیایم جزو فرآورده های نفتی محسوب شویم، مانند پتروشیمی ها ارز را باید با نیما عرضه کنیم.

وی در عین حال با اعلام اینکه ما موادمان را سوپر آزاد خریداری می‌کنیم تصریح کرد: یعنی زمانی که در بازار حراج است یعنی تمامی عواملی که بر روی قیمت تأثیر دارد، دخیل می شود، عملا پیشنهاد شخصی بنده این است که اگر پایه را هم با ارز آزاد حساب کنند دلار ما هم آزاد باشد چون موادمان را با ارز نیمایی نمی‌گیریم و تعهد ارزی مان را هم لازم نیست در نیما عرضه کنیم.

قیمت پایه در یک تن قیر ۶/۷۰۰/۰۰۰ تومان است اما در بازار حراج به ۱۱/۹۰۰/۰۰۰۰ تومان رسیده است. حتی ضرب در دلار ۴۰_۳۵ هزار تومانی هم می کردند این مقدار نمی شد

تاجیک گفت: متاسفانه اینکه خوراک ما را جزو نیمه خام و خام محسوب کنند بدتر می‌شود چون عوارض و ارزش افزوده جداگانه تحمیل می‌شود و در فرآورده های نفتی هم با اینکه خوراک ما در بازار حراج، چوب حراج می خورد و در نهایت ما به نرخ آزاد تامین می‌کنیم.

وی افزود: قیمت پایه در یک تن قیر ۶/۷۰۰/۰۰۰ تومان است اما در بازار حراج به ۱۱/۹۰۰/۰۰۰۰ تومان رسیده است. حتی ضرب در دلار ۴۰_۳۵ هزار تومانی هم می کردند این مقدار نمی شد.

مشاور مدیر عامل شرکت مهندسی ایران ارتباط در رابطه با ظرفیت تولید این شرکت تاکید کرد: کارخانه دو راکتور دارد که امکان تولید انواع قیر ها را داریم. با این شرایطی که داریم حتی قیر های بسیار سفت برای عایق کردن لوله ها درست می‌کنیم به علاوه انواع قیر های راهسازی را تولید می‌کنیم. اگر قیر عادی تولید کنیم در روز هزار تن می توانیم از این دست امکانات تولید داشته باشیم اما اگر قیر های ویژه را هم دخیل بکنیم حداقل روزی ۵۰۰ تن تولید خواهیم داشت اما ما هیچ وقت نتوانستیم بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت مان را خوراک بگیریم.

وی تصریح کرد: جزو شرکت هایی هم هستیم که در ویندو لیست اداره راه، بنیاد مسکن و شهرداری ها و قسمتی از قیر تهاتری را هم سهمیه می گیریم و تامین می کنیم. نزدیک به ۵۰ نفر اشتغال بخش قیر داریم چون این شرکت سه کارخانه دارد؛ یک کارخانه لوله که کار لوله و لوله گذاری را انجام می دهد، یک کارخانه عایق کاری لوله در آن صورت می‌گیرد که مجموع کارگران راهسازی اش بالای ۵۰۰ نفر هستند اما کار قیر شامل ۵۰ نفر است.

تاجیک افزود: اگر ظرفیت مان را کامل کنیم بشکه سازی را بیرون برایمان انجام می دهند چون کارخانه بشکه سازی و کیسه های یک تنی هم داریم. حداقل ۴۰ نفر دیگر می توانیم به مجموعه اضافه کنیم به علاوه اینکه من بخش بازرگانی را با ۴ نفر اداره می کنم چون به یک حجم محدودی نیاز دارد خریداری از بورس را خودم انجام می دهم اما اگر بخواهم گسترش بدهم حداقل ۱۰ نفر می شوند یعنی دوبرابر و کارخانه ۱/۵ برابر بشود یعنی ۳۰_۲۵ نیرو به کارخانه اضافه کنم و ۱۲ نفر هم به ستاد اضافه کنم عملا نیرو هایم نزدیک به ۸۰ نفر و یا بیشتر می شود. البته ما یک شیفت کار می‌کنیم اگر بتوانیم موادمان را تامین کنیم و دو شیفت کار کنیم بیست درصد هم نیرو اضافه می شود یعنی ۲۲ نفر هم می توانم اضافه کنم.

حسن تاجیک در ادامه گفت: ما فکر می‌کنیم که باید این صنعت را عرضه کنیم صنعت قیر بسیار نو هست شاید قبل ها شاهد آتش سوزی هایی بودیم که در اثر عدم مصرف ذخیره مازاد قیر در استخر رخ می داد اما الان گرانترین فرآورده نفتی پالایشی قیر است.

مشاور مدیر عامل شرکت مهندسی ایران ادامه داد: در حال حاضر یک کیلو قیر حدود ۱۱ هزار تومان است اما بنزین، گازوئیل و نفت یک سوم این قیمت هستند. قیر محصولی با نقش بسزایی در صنعت است. زیبایی هر شهر به خیابان‌های آن شهر بستگی دارد و حمل و نقل دارای نقش اساسی در اقتصاد است؛ قیر هنوز محصول جایگزین برای جاده سازی ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: بتن نمی‌تواند این کار را بکند اگر زیر جاده را بتن کاری کنیم عمر آن را تا ۳۰ سال می‌بریم اما روی جاده نیاز به آسفالت دارد، آسفالت خاصیت های بسیاری دارد به علاوه اینکه زمانی که آسفالت را ریختید بلافاصله می‌توانید بهره برداری کنید اما بتن باید ۳۰ روز بگذرد تا به زمان بهره برداری برسد.نگه داری بتن سخت است و آسیب پذیری بسیاری دارد برای وسایل نقلیه هم سرو صدای زیادی ایجاد می کند؛ اگر هواپیما روی بتن بشیند چرخ ها در سطح هواپیما جمع می‌شود اما خاصیت لاستیکی و آکوستیک قیر موجب صدا گیری و گرفتن قسمت عمده لرزش های جاده می‌شود.

کد خبر: ۱۹۴٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha