۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
هزینه های کشت کلزا مناسب با درآمد نیست
یک کشاورز گلستانی:

هزینه های کشت کلزا مناسب با درآمد نیست

گرگان- آرخی، کشاورز گلستانی گفت: حداقل هزینه کاشت، داشت و برداشت کلزا درهر هکتار ده میلیون تومان است که این مبلغ متناسب با میزان مصرف هزینه خرید کود و سم نیست.

آنه محمد آرخی در گفت وگو با خبر نگار بازار اظهار کرد: با وجود پرداخت هزینه چشمگیر به بیمه، هنگام بروز خسارت در مزارع کشاورزی و متضرر شدن کشاورز، بیمه درصد ناچیزی از کل زیان وارده را پرداخت می کند.

این کشاورز گلستانی با بیان این موضوع که وزش بادهای شدید در سال گذشته موجب خسارت بیش از ۵۰ درصدی به اراضی کشاورزی شد، افزود: این بادها موجب ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی دانه های کلزا شد.

وی بیان کرد: در زمان کاشت این محصول برای تامین نهاده با مشکل جدی روبه رو هستیم تا جاییکه باید سم و کود مورد نیاز مزارع را گران تر از قیمت واقعی از بازار تهیه کنیم.

آرخی بابیان این نکته که جهاد کشاورزی در آموزش همراه کشاورز بوده، یادآور شد: مروجین جهادکشاورزی چندین بار برای آموزش های لازم در مزرعه حضور داشته اند.

به گفته این کشاورز کلزا کار، حداقل هزینه کاشت، داشت و برداشت درهر هکتار ده میلیون تومان است که این مبلغ متناسب با میزان مصرف کود و سم متغییر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: محصول کلزا سود دهی مناسبی برای کشاورز دارد همچنین آب کمتری نسبت به بقیه محصولات کشاورزی مصرف می کند.

به گفته آرخی، کاشت کلزا می تواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی ورونق تولید واشتغال داشته باشد ضمن اینکه توسعه این محصول کشور را از واردات روغن خام یا سایر دانه های روغنی بی نیاز خواهد کرد.

کد خبر: ۱۹۴٬۹۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha