۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
شرایط فعلی خودرویی ها در بورس؛ استارت با سرعت مطمئنه؛ نگرانی از پیچ های خطر در دامنه های شاخص
پشت پرده موفقیت لیدر این روزها

شرایط فعلی خودرویی ها در بورس؛ استارت با سرعت مطمئنه؛ نگرانی از پیچ های خطر در دامنه های شاخص

در شرایطی که ادامه تحریم، کسری بودجه و سهمیه بندی سوخت صنایع بیشترین اثر منفی بر معاملات بازار سهام دارد حاشیه های گروه خودرویی و سرمایه نوسان گیرها جهت بازار سهام را تغییر می دهد.

بازار؛ گروه بورس: در حالی که شاخص کل بورس بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نشسته و گروه های صادراتی همچون فولادی ها و پتروشیمی ها با وجود ریسک قطعی گاز و افت قیمت های جهانی روند صعودی خود را آغاز کرده اند، اما خودرویی ها در یک محدوده متوقف شده و با نوسانات بالا و پایین همچنان ثابت مانده اند. آنهم در شرایطی که قیمت خودرو به شدت افزایش یافته و خودرویی ها با عرضه محصولات خود در بورس کالا سود بالایی را به جیب می زنند و حتی برخی از نماینده های مجلس خبر داده اند که شرکت های خودرویی در چند ماه گذشته بخش عمده ای از تولیدات خود را در پارکینگ ها نگهداشته بودند تا به محض گرانی خودرو بار دیگر عرضه خود را افزایش دهند که این مساله در بورس کالا اتفاق افتاده است.

از طرف دیگر موضوع واردات خودرو توسط خودروسازها به پتانسیل جدید سودسازی برای آنها تبدیل شده که به افزایش تقاضای سهام آنها کمک کرده، به طوری که در شرایطی التهاب قیمت خودرو روی نمادهای خودرویی در بورس هم تاثیر گذشته و تقریبا بیشترین رشد بورس هم شامل این گروه شده و میانگین از میانه آبان تا امروز ۴۵ درصد بازدهی مثبت داشته اند در حالی که شاخص کل بورس در این مدت کمتر از ۲۰ درصد بازدهی داشته است.

در ماه های اخیر گروه خودرویی بیشترین بازدهی را داشته و از آنجایی که عرضه خودرو در بورس کالا هم منجر شده سود بیشتری کسب کنند این چشم انداز را به وجود آورده که رشد آنها ادامه دار شود و این بدون در نظر گرفتن اثر خصوصی سازی سهام آنهاست

پویان مظفری کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در مقطع کنونی که سایه تحریم ها همچنان بر سر شرکت های بورس سنگینی می کند گروه خودرویی ظرفیت بالایی برای لیدری بازار را دارند، اظهار کرد: در ماه های اخیر گروه خودرویی بیشترین بازدهی را داشته و از آنجایی که عرضه خودرو در بورس کالا هم منجر شده سود بیشتری کسب کنند این چشم انداز را به وجود آورده که رشد آنها ادامه دار شود.

وی با بیان اینکه هرچند میزان حاشیه سود خودروسازان در عرضه خودرو در بورس کالا نسبت به سایر شرکت ها زیاد نیست اما تیراژ بالا سود بالایی را برای آنها ترسیم کرده است، تصریح کرد: خودروسازان با وضعیت سودسازی کنونی در یک سال آینده به سودسازی می رسند و از آنجایی که بازار سهام خرید چشم انداز آتی است در آینده نه چندان دور شاهد رشد بالای نمادهای خودرویی خواهیم بود.

مظفری با تاکید بر اینکه این چشم انداز گروه خودرویی بدون در نظر گرفتن خصوصی سازی هم مثبت است، اظهار کرد: با توجه به ادامه رشد تورم و همچنین تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه ای به نظر می رسد همچنان گروه خودرویی مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد.

شائبه های ادامه عرضه خودرو در بورس کالا

هرچند موضوع ادامه عرضه خودرو در بورس کالا با شائبه های زیادی مواجه شده و برخی به دنبال این هستند که با رشد جدید قیمت خودرو بار دیگر عرضه خودرو تنها از طریق قرعه کشی دنبال شود، اما واقعیت این است که عامل اصلی گرانی خودرو تورم و اقتصاد رانتی است و حتی اگر خودرو در بورس کالا هم عرضه نمی شد این گرانی رخ می داد و چه بسا گرانتر هم می شد.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که عرضه خودرو در بورس کالا تا زمان تعادل بازار باید ادامه داشته باشد، حتی خودروهای خارجی هم باید در بورس کالا عرضه شوند تا قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار معقول شوند

الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار درباره این موضوع گفت: عرضه خودرو در بورس کالا تا زمان تعادل بازار باید ادامه داشته باشد، حتی خودروهای خارجی هم باید در بورس کالا عرضه شوند تا قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار معقول شوند.

او افزود: هرچند سود خودروهای خارجی به جیب خودروسازها نمی رود و اگر خودروهای وارداتی قیمت بالاتر هم پیدا کنند مازاد بر سود ۲۵ درصدی به خزانه دولت واریز خواهد شد تا از این طریق رانت واردات به خودروسازها نرسد.

تاثیر حاشیه هایی بازار خودرو بر سهام

بر مبنای همین حاشیه هایی که بازار خودرو دارد مهدی دلبری کارشناس بورس معتقد است در شرایطی که بازار سرمایه گرفتار رکود می شود گروه خودرویی پتانسیل به حرکت درآوردن بازار سهام را دارد، هرچند موقتی باشد اما قابلیت معاملات سنگینی دارند.

موضوع واگذاری سهام خودرویی ها و همچنین رشد معاملات آنها در بورس کالا باعث تغییر جهت شاخص کل بورس شد، اما این مساله به معنای ارزندگی سهام آنها نیست و در ادامه بار دیگر معاملات گروه خودرویی هم می تواند وارد روند نزولی شود

او در ادامه به خبرنگار بازار گفت: در چند وقت اخیر بازار گرفتار تحلیل های منفی از بودجه و سهمیه بندی سوخت و اینها بود به همین دلیل همه گروه های بزرگ بازار در حال رنج منفی زدن بودند و موضوع واگذاری سهام خودرویی ها و همچنین رشد معاملات آنها در بورس کالا باعث تغییر جهت شاخص کل بورس شد، اما این مساله به معنای ارزندگی سهام آنها نیست و در ادامه بار دیگر معاملات گروه خودرویی هم می تواند وارد روند نزولی شود با این حال در مقاطع حساس می توانند نقش مهمی در نجات بازار داشته باشند.

دلبری تاکید کرد: رشد بازار سهام نیازمند فاکتورهای بنیادی است و این مساله بدست نمی آید مگر با اصلاح ساختارهای اقتصاد کلان کشور که به نوعی باید به نفع اقتصاد مولد تغییر کند.

با توجه به اینکه پیش بینی می شود رشد بازار سهام تا حداقل پایان بهمن ماه ادامه داشته باشد احتمالا شاخص کل بورس از یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد عبور می کند و بعد از آن احتمالا دوباره به حمایت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد برسد در این شرایط گروه هایی که پی بر ایی بالاتری دارند پتانسیل بیشتری برای اصلاح خواهند داشت و گروه خودرویی هم از جمله گروه هایی است که به دلیل عدم پرداخت سود نقدی در بهار سال آینده سرمایه چندانی جذب نخواهند کرد و بار دیگر وارد فاز اصلاحی می شوند.

کد خبر: ۱۹۴٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha