۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
آرزوهای دیرین نظام مالیاتی در حال به‌ثمرنشستن است
سرپرست بانک مسکن:

آرزوهای دیرین نظام مالیاتی در حال به‌ثمرنشستن است

سرپرست بانک مسکن گفت: در دوره جدید مدیریت سازمان به مسیر واقعی که باید تمرکز می‌کرد برگشته است و آرزوهای دیرین نظام مالیاتی که سال‌ها مدیران پیشین دنبال آن بودند در حال به ثمر نشستن و محقق شدن است.

به گزارش بازار، علی عسگری رئیس پیشین سازمان امور مالیاتی کشور در جلسه هم اندیشی، آسیب شناسی و بررسی راهکارهای ارتقاء توسعه عدالت و اثربخشی در نظام مالیاتی که با حضور جمعی از اساتید و صاحب نظران اقتصاد برگزار شد با تقدیر از عملکرد یکساله تیم مدیریتی جدید سازمان امور مالیاتی گفت: در دوره جدید سازمان به مسیر واقعی که باید تمرکز می‌کرد برگشته است و آرزوهای دیرین نظام مالیاتی که سال‌ها مدیران پیشین دنبال آن بودیم در حال به ثمر نشستن و محقق شدن است.

سرپرست بانک مسکن با تأکید بر اهمیت مالیات در اقتصاد کشور گفت: نهادهای حاکمیتی باید مالیات را جدی‌تر بگیرند، البته در خصوص مالیات خیلی بحث می‌شود و موضوعات مختلف مطرح می‌شود، ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب مالیاتی فاصله زیادی داریم.

عسگری اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی به عنوان بخش اجرایی در میدان هست، ولی پشتیبانی با نهادهای حاکمیتی است که باید انجام بدهند. خود دولت و دستگاه‌های دولتی هم باید این اهمیت را درک کنند که اگر در میدان نیایند و کمک نکنند کار سازمان پیش نخواهد رفت.

وی با تأکید بر اینکه در رسیدگی‌های مالیاتی راهبرد باید این باشد که حداقل پرونده‌ها رسیدگی شود بیان داشت: در طرح جامع مالیاتی ما همیشه بحث مان این بود که حداکثر پرونده‌ها یی که باید رسیدگی کنیم باید حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد باشد و بقیه را باید از طریق پذیرش اظهارنامه مودی بتوانیم بپذیریم و تمرکزمان را روی پرونده‌هایی که ریسک بالایی دارند قرار دهیم.

این کارشناس خبره مالیاتی، بحث مهم بعدی را کنترل‌های سیستمی عنوان و تصریح کرد: با توجه به حجم بالای داده‌ها در نظام مالیاتی باید کنترل درستی انجام شود مثلا در حوزه کارت خوان‌ها تراکنش‌ها و رفتار متعارفی صورت گیرد.

وی با اشاره به اهمیت قانون کارتخوان‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه در موضوع مالیات بر ارزش افزوده، کنترل کارتخوان‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر کارت‌خوان‌ها سازماندهی شوند قطعا می‌توان در مالیات عملکرد و در مالیات ارزش افزوده عملکرد سازمان را توسعه داد و هم این مساله در شفافیت و تطبیق اطلاعات برای سازمان امور مالیاتی مهم است.

عسگری نکته مهم دیگر را اصلاح پایه‌های مالیاتی در کشور دانست و با تشریح سه پایه اصلی مالیاتی در دنیا یعنی مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر شرکت‌ها و مالیات بر مجموع درآمد، گفت: باید از هم اکنون روی مالیات بر مجموع درآمد برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم در آینده پایه‌های مالیاتی را گسترش دهیم.

کد خبر: ۱۹۴٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha