۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
پارس جنوبی متروک| کاهش تولید بزرگترین میدان گازی کشور از سال ۱۴۰۵
تشدید نگرانی ها نسبت به وقوع بحران انرژی

پارس جنوبی متروک| کاهش تولید بزرگترین میدان گازی کشور از سال ۱۴۰۵

سخنگوی کمیسیون انرژی گفته که اگر به تجهیزات پارس جنوبی توجه نشود تا چند سال دیگر میدان گازی که نیمی از نیاز کشور را تامین می کند، تبدیل به شهرک متروکه می‌شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: کمبود انرژی به شدت ایران را تهدید می کند. بعد از اینکه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی از نصف شدن تولید پارس جنوبی تا ۱۴ سال آینده خبر داد، حالا بهارستان نشین ها از احتمال متروکه شدن بزرگترین میدان گازی کشور سخن می گویند. مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی می گوید که پارس جنوبی ۵۰ درصد گاز کشور را تامین می کند اگر به تجهیزات آن توجه نشود تبدیل به شهرک متروکه می شود.

او که در همایشی به مناسبت هفته پژوهش سخن می گفت، به گزارش کمیسیون انرژی در زمینه ناترازی گاز در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش شاید این ناترازی در ۴ سال آینده مشکل جدی نباشد و عبور کنیم اما از ۱۴۰۵ روند کاهش تولید آغاز می شود.

کسری در دومین دارنده ذخایر گازی

اما بحران گازی در حالی اقتصاد ایران را تهدید می کند که براساس گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت یا اپک تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، ایران با حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب، در مجموع حدود ۱۶ درصد ذخایر اصلاح‌شده گاز طبیعی در جهان را در اختیار دارد و مالک دومین ذخایر گاز جهان به شمار می‌آید اما تحریم و نبود سرمایه کافی و تکنولوژی روز باعث شده که استخراج گاز از میادین گازی ایران با مشکلات عدیده مواجه شود و میزان مصرف گاز از تولید آن پیشی بگیرد.

از سال ۱۴۰۵ روند کاهش تولید در پارس جنوبی آغاز می شود و اگر به تجهیزات آن توجه نشود تبدیل به شهرک متروکه می شود

بررسی آمار تولید و مصرف گاز در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که کسری گاز ایران به صورت تصاعدی ادامه دارد. در سال ۹۹ وزارت نفت کسری گاز فصول سرد را حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون مترمکعب برآورد کرد که در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسید و حالا کسری گاز فصول سرد سال جاری بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب تخمین زده می‌شود.

جواد اوجی، وزیر نفت، سال گذشته درباره علت کسری گاز به رشد ۱۰‌ درصدی مصرف اشاره کرده است و امسال نیز کسری گاز تصاعدی بوده و بنا بر اعلام جلال نورموسوی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، روزانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری گاز در کشور وجود دارد.

هوای پاکم آرزوست

به دنبال کسری گاز حالا گاز صنایع و نیروگاه ها جیره بندی شده و مازوت سوزی شروع شده است. حالا دیگر به لطف استفاده از سوخت آلاینده ای همچون مازوت دیدن روزهای پاک به رویای برای مردم برخی از شهرها در روزهای سرد تبدیل شده است. جالب است که بدانید طبق گفته های رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس، امسال تهرانی‌ها ۲ روز و اصفهانی‌ها، کرجی‌ها، اهوازی‌ها و اراکی‌ها فقط یک روز هوای پاک داشتند. تعداد روزهای بسیار ناسالم و خطرناک نیز ۲۰۰ درصد افزایش‌یافته و در کرج نیز روزهای بسیار ناسالم ۲ برابر و خطرناک ۴ برابر شده است. در تبریز روزهای خطرناک ۱۰۰ درصد افزایش‌یافته و در مشهد روزهای ناسالم ۲ برابر شده است. از سوی دیگر در اراک تعداد روزهای بسیار ناسالم و خطرناک ۲ برابر شده و در شیراز تعداد روزهای ناسالم ۹ برابر شده و روزهای پاک هم به نصف کاهش‌یافته است. بر اساس اظهارات رفیعی در اهواز وضعیت بسیار بدتر بوده به شکلی که تعداد روزهای ناسالم حدود ۵ برابر شده و تعداد روزهای بسیار ناسالم ۱۲ برابر و روزهای خطرناک ۲۱ برابر شده است.

گرانی راه حل دولتی ها

محسن خجسته مهرمعاون وزیر نفت مقدار تولید پارس جنوبی در این روزها را بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز اعلام کرده و گفته تولید گاز غنی کشور بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز است.

معاون وزیر نفت: مقدار تولید پارس جنوبی در این روزها بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز و تولید گاز غنی کشور بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز یعنی در بالاترین حد ممکن است

حال آنکه بر اساس گزارش‌های منتشر شده تنها ۶۰۰ میلیون مترمکعب از تولید گاز کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می شود. مقایسه مقدار مصرف با مدت مشابه پارسال با همین دما نشان می دهد که مقدار مصرف روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب افزایش‌یافته است. وزارت نفت حالا می خواهد که افزایش تعرفه گاز مصرف را در این بخش را کنترل کند.

برای تعیین گازبها، علاوه بر توجه به اقلیم‌ها، ۱۲ پلکان هم تعریف شده که طبق این مصوبه، پله‌های اول تا سوم بدون تغییر قیمت باقی مانده‌اند. هرچندکه پله چهارم تا ششم ۳۰ درصد افزایش و پله هفتم تا دهم ۵۰ درصد افزایش نسبت به تعرفه قبلی را داشتند. درعین حال، تعرفه پله‌های یازدهم و دوازدهم نیز عدد ثابت ۵ هزار و ۶ هزار تومان به ازای هر مترمکعب تعیین شده است. بنا برتوضیحات شرکت ملی گاز ایران، در سه پلکان اول یعنی مصارف متعارف، هیچ‌گونه تغییری اتفاق نخواهد افتاد. اما از پلکان چهارم تا پلکان دهم، مشترکان پرمصرف و پلکان یازدهم و دوازدهم هم مشترکان بسیار پرمصرف، تعرفه تقریباً به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، یعنی براساس قیمت صادراتی در نظر گرفته شده که بین ۵ تا ۶ هزار تومان قیمت دارد.

شریعتی: در حال حاضر ۲۳ درصد انرژی معادل ۳ میلیارد بشکه نفت خام در کشور هدر می رود که می توان با سرمایه گذاری روی مدیریت مصرف این میزان را کاهش داد

اما این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که دولت هیچ ابزاری برای کنترل و کاهش مصرف در اختیار مردم قرار نداده و مقدار هدر رفت انرژی در ساختمان کشور به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم، بسیار بالاست.

به گفته شریعتی، در حال حاضر ۲۳ درصد انرژی معادل ۳ میلیارد بشکه نفت خام در کشور هدر می رود که می توان با سرمایه گذاری روی مدیریت مصرف این میزان را کاهش داد.

او با بیان اینکه شدت مصرف در کشور ما ۲ برابر اتحادیه اروپا است، گفته: می توان این سرمایه ای که اتلاف می شود را تبدیل به خوراک کرد یعنی با یک ریال سرمایه ۲ برابر آورد داشته باشیم.

البته سخنگوی کمیسیون انرژی راه حل هایی دیگری را برای حل بحران انرژی در کشور ارائه می دهد. او که معتقد است در دل این تهدید فرصت بزرگی هم وجود دارد و آن اینکه باید مدیریت مصرف و فشارافزایی مخزن داشته باشیم، ادامه داد: ما نباید واحدهای جدید را دنبال کنیم، اگر می خواهیم خوراک پایدار فراهم شود مجتمع های پتروشیمی باید در بالادست و توسعه میادین سرمایه گذاری کنند.

کد خبر: ۱۹۴٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha