۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
ضرر میلیاردی مرغداری ها| وقتی مرغدارها هم، مرغ عروسی و عزا می شوند
بازار گزارش می‌دهد؛

ضرر میلیاردی مرغداری ها| وقتی مرغدارها هم، مرغ عروسی و عزا می شوند

ساری- نوسان قیمت مرغ و وضعیت نامناسب در بازار و ضرر ۱۰ هزار تومانی مرغداران برای تولید هر کیلوگرم مرغ، زیان چندمیلیاردی را در هر دوره تولید رقم زده است.

بازار؛ گروه استان ها: روند کاهشی قیمت مرغ در روزهای اخیر نه تنها ضرر تولیدکنندگان را بیشتر کرده است بلکه مردم نیز از کیفیت و کمیت آن اظهار نارضایتی می کنند.

نرخ مصوب مرغ در مازندران ۵۹ هزار تومان تعینن شده است اما مرغداران آن را چندهزار تومان زیر قیمت مصوب عرضه می کنند و دلیل این کار را وحود مازاد تولید و برنامه نداشتن دولت برای جمع آوری مرغ مازاد اعلام می کنند.

از سوی دیگر مردم نیز با اشاره به وجود برخی تخلفات در بازار مرغ خواستار نظارت و بررسی دستگاه های ذیربط در ساماندهی این بازار هستند.

یک شهروند مازندرانی با اظهار این که نرخ مرغ به ظاهر کاهش یافته اما ضایعات و خون آبه موجود سبب شده تا مصرف کننده قیمت ضایعات را پرداخت می کند، گفت: مرغ های کشتارشده به خوبی پاک و تمیز نمی شوند.

اسدی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که اکنون که قیمت مرغ زیر نرخ مصوب هست مسئولان از انان تقاضا دارند مرغ خرید و ذخیره کنند، ادامه داد: چرا زمانی که مرغ با کارت ملی ارائه می شد و یا قیمت بالای ۷۵ هزار تومان داشت چنین درخواستی از مردم نمی کردند.

وی ادامه داد: در حالی که نرخ مرغ به ظاهر کاهش یافته اما کسی درباره چرایی افزایش قیمت تخم مرغ پاسخگو نیست.

تولیدکنندگان و مرغداران نیز از عملیاتی نشدن برنامه های حمایتی دولت گلایه دارند و تداوم وضعیت موجود را به ضرر تولید در ماه های آینده تلقی می کنند. روند بازار مرغ سال های اخیر در مازندران و مناطق مختلف کشور یک پای ثابت پرونده های تنظیم بازار شد

ضرر میلیاردی مرغداران مازندران| حال مرغ بد است

تولیدکنندگان و مرغداران نیز از عملیاتی نشدن برنامه های حمایتی دولت گلایه دارند و تداوم وضعیت موجود را به ضرر تولید در ماه های آینده تلقی می کنند. روند بازار مرغ سال های اخیر در مازندران و مناطق مختلف کشور یک پای ثابت پرونده های تنظیم بازار شد، در حال حاضر سرانه مصرف مرغ در کشور و مازندران حدود ۳۰ کیلوگرم است و ۱۱ درصد مرغ کشور در دو هزار و ۵۰۰ مرغداری استان تولید می شود.

شرایط تولیدکنندگان مرغ بد است

عطاء الله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران نیز با اشاره به کاهش قیمت مرغ افزود: در شرایط حاضر دربدترین وضعیت عرضه مرغ هستیم، افزود: تولیدکنندگان مرغ در حال حاضر بدترین شرایط را دارا هستند و مسئولان باید در این زمینه تدبیر کنند.

وی با بیان این که ۷۰ تا ۸۰ درصد مرغ تهران در استان مازندران تولید می شود، ظرفیت استان را ۱۵ میلیون تن جوجه ریزی است و گفت: در حال حاضر ۱۳ میلیون جوجه ریزی انجام می شود.

حسن زاده یادآور شد: مرغداران تلاش کردند تا با افزایش جوجه ریزی خلاء های موجود در بازار مصرف را رفع کنند و اکنون خود دچار مشکلاتی هستند که باید برطرف کرد.

وی خواستار ورود پشتیانی امور دام برای جمع آوی مرغ مازاد در استان شد و گفت: مهمترین مشکل افزایش هزینه های تولید است و در ماه های گذشته سعی کردیم مرغ با کمترین قیمت وارد بازار شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با اظهار این که متاسفانه برنامه های حمایت از تولیدکنندگان مرغ محقق نشده است، گفت: در حال حاضر تولیدکننده با ۱۰ هزار تومان محصول را زیر قیمت روانه بازار می کند.

وی چالش اسایسی را ساختاری اعلام کرد و گفت:ساماندهی نظام توزیع مرغ زنده از نیازهای اساسی است که باید به جدیت پیگیری شود زیرا ساختارهای موجود معیوب است و وقتی زنجیره های تولید معیوب است باید دولت نسب به ساماندهی آن اقدام کند و باید نسبت به تقویت آن پرداخت.

بازار مرغ را آزاد بگذارید

عضو انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ با اشاره به وجود یک میلیون تن مازاد تولید مرغ در کشور گفت: باید بازار مرغ را آزاد بگذاریم.

ضرر میلیاردی مرغداران مازندران| حال مرغ بد است

عبدالعلی طهماسبی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود شش میلیون هکتار کشتزار و شش میلیون هکتار زمین دیم در کشور گفت: به رغم ظرفیت های زیادی در حوزه کشاورزی، سالانه میلیون ها تن نهاده های دامی نظیر جو و سویا و غیره وارد می شود در حالی که توان تولید آن را در داخل دارا هستیم.

وی با اظهار این که تامین غذا مستلزم توجه بیشتر به حوزه کشاورزی است، بهره گیری از روش های دانش بنیان و فناورانه را برای ارتقای ظرفیت تولید حیاتی برشمرد و گفت: تلاش مسئولان در حوزه اجرا با مسائل و مشکلات زیادی روبرو است.

وی با بیان این که یک سال مشغول ساخت مرغداری چهار میلیون قطعه ای در زمین ۱۰۰ هکتاری هستم، افزود: باید ظرفیت کشتارگاه مناسب برای صادرات داشته باشیم زیرا کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عراق، عمان، قطر و غیره مشتری مرغ ما هستند.

طهماسبی با انتقاد از سیاست های نامناسب در حوزه صادرات گفت: یک روز صادرات مرغ قطع و روزی دیگر آزاد می شود که این رویه مناسب نیست.

وی ظرفیت مصرف مرغ را در کشور ۲.۵ میلیون تن بیان کرد و گفت: یک میلیون تن مازاد تولید در کشور داریم و باید بازار را آزاد بگذاریم تا مکانیزه عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند.

در حال حاضر روزانه هزار تن مرغ در مازندران کشتار می شود که بیش از ۳۰۰ تن آن برای روانه بازارهای پایتخت می شود و افزایش هزینه نهاده ها و خوراک، حمل ونقل و غیره سبب شده تا وضعیت تولید در استان با چالش هایی دست و پنجه نرم کند.

کد خبر: ۱۹۴٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهروز IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      2 3
      دولت به هر مرغداری سهمیه تولید در سال را تعیین و ابلاغ کنه و به همان میزان کمک کنه ولی دلیلی نداره مرغداری صرر کنه
    • فریدون IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      1 6
      چرا پاک می کنید حرف حقیقت تلخه یک شانه تخم مرغ یکصد هزار تومان یک مرغ یکصد هزار تومان چرا مرغداران ضرر میکنن این مردم هستند که دارند ضرر میکنن