۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۹
موضوعات اساسی میان ایران و آژانس کماکان باقی است| خیلی خوشبین به سفر هیأت آژانس نیستم
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

موضوعات اساسی میان ایران و آژانس کماکان باقی است| خیلی خوشبین به سفر هیأت آژانس نیستم

پروفسور «پل پیلار» می گوید موضوعات اساسی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی کمکان باقی است.

بازار؛ گروه بین الملل: یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته تیم فنی این نهاد بین‌المللی روز ۱۸ دسامبر به دعوت ایران به تهران سفر خواهد کرد.

لورا روزن، خبرنگار المانیتور در توییتر نوشت: «یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به من گفت بنا به دعوت ایران، یک تیم فنی روز یکشنبه ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ با هدف رسیدگی به مسائل باقی‌مانده پادمانی در تهران خواهد بود.»

این خبرنگار به نقل از یک دیپلمات اروپایی که اشاره‌ای به نام او نشده گفته که این سفر در اصل خوب است اما غربی‌ها انتظار هیچ پیشرفتی از آن ندارند.

پیش از این محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر سفر این تیم را اعلام کرده و گفته بود: در بحث تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسئولان آژانس در روزهای آینده به تهران خواهند آمد. تعاملات ما برقرار است و امیدواریم در جهت رفع موانع و ابهامات، بتوانیم با آن‌ها پیشبرد موثری داشته باشیم و یک گام به جلو برداشته شود.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است با هدف رسیدگی به مسائل باقی‌مانده پادمانی به ایران سفر کند. ارزیابی شما از این سفر چیست؟

مسائل اساسی تغییر نکرده است. تا زمانی که تحرکی در طرف ایرانی در خصوص پاسخ کامل به سؤالات آژانس در مورد منابع ردیابی اورانیوم مورد بحث صورت نگیرد، انتظار نتایج جدیدی از این سفر ندارم.

*رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است امیدواریم در جهت رفع موانع و ابهامات، بتوانیم با تیم آژانس پیشبرد موثری داشته باشیم و یک گام به جلو برداشته شود. ارزیابی شما از سخنان محمد اسلامی چیست؟

این یک ابراز مبهم از امید است که مبنایی برای انتظار تغییر در راه نیست.

*یک دیپلمات اروپایی به خبرنگار المانیتور گفته است که این سفر در اصل خوب است اما غربی‌ها انتظار هیچ پیشرفتی از آن ندارند. اگر این اظهار نظر را درست ارزیابی کنیم اعزام این تیم از سوی آژانس چه معنایی دارد؟

آژانس بین المللی انرژی اتمی موظف است به تلاش برای حل مسائل در حوزه مسئولیت خود بدون توجه به احتمال درک شده برای حل آنها ادامه دهد. اعزام تیم لزوماً نشانه ای از افزایش خوش بینی از سوی آژانس نیست.

*ارزیابی شما از اینده مذاکرات چیست و در حال حاضر چقدر شروع مذاکرات را محتمل می دانید؟

طرف ایرانی احتمالاً همچنان موضوع پادمان ها را به موضوعاتی مرتبط می کند که مانع از احیای برجام شده است. تا جایی که این کار را انجام دهد، مانع ادامه پیشرفت در هر یک از این موضوعات، عدم اعتماد طرف ایرانی به این موضوع است که حتی اگر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا هر کس دیگری همکاری کند، هیچ شانسی برای دریافت منافع اقتصادی یا سیاسی دارد.

این یکی از موانع اصلی بر سر هر گونه پیشرفت در موضوعات مرتبط با برجام در حال حاضر است، که عبارت است از عدم تمایل ایالات متحده یا سایر دولت های غربی برای تعامل با ایران و دادن هرگونه امتیاز در حالی که اعتراضات در ایران در جریان است.

کد خبر: ۱۹۴٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha