۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱
واشنگتن شرایط جدید تهران را نمی پذیرد| سفر تیم آژانس به ایران نشانه مثبتی است
مقام اسبق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

واشنگتن شرایط جدید تهران را نمی پذیرد| سفر تیم آژانس به ایران نشانه مثبتی است

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است سفر تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران نشانه مثبتی از همکاری تهران و این نهاد در خصوص مسائل پادمانی باقیمانده است.

بازار؛ گروه بین الملل: یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته تیم فنی این نهاد بین‌المللی روز ۱۸ دسامبر به دعوت ایران به تهران سفر خواهد کرد.

لورا روزن، خبرنگار المانیتور در توییتر نوشت: «یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به من گفت بنا به دعوت ایران، یک تیم فنی روز یکشنبه ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ با هدف رسیدگی به مسائل باقی‌مانده پادمانی در تهران خواهد بود.»

این خبرنگار به نقل از یک دیپلمات اروپایی که اشاره‌ای به نام او نشده گفته که این سفر در اصل خوب است اما غربی‌ها انتظار هیچ پیشرفتی از آن ندارند.

پیش از این محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر سفر این تیم را اعلام کرده و گفته بود: در بحث تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسئولان آژانس در روزهای آینده به تهران خواهند آمد. تعاملات ما برقرار است و امیدواریم در جهت رفع موانع و ابهامات، بتوانیم با آن‌ها پیشبرد موثری داشته باشیم و یک گام به جلو برداشته شود.

این درحالیست که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست.

محسن نذیری اصل، سفیر نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین پیشتر گفته بود که برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان از شفاف ترین برنامه ها در میان کشورهای عضو آژانس است.

وی با تأکید بر اینکه اجرای بدون وقفه پادمان و فعالیت های گسترده راستی آزمایی آژانس در ایران طی دو دهه اخیر تنها در پرتو همکاری و حسن نیت ایران امکان پذیر بوده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به اصل وفای به عهد در اجرای تعهدات بین المللی خود، در دفاع از منافع و حقوق کشور و مقابله با فشارها و زیاده خواهی های آمریکا و کشورهای غربی مصمم و پایدار خواهد بود.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق کاخ سفید و استاد دانشگاه پرینستون به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

*تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است با هدف رسیدگی به مسائل باقی‌مانده پادمانی به ایران سفر کند. ارزیابی شما از این سفر چیست؟

اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی فکر کند که سفری برای حل این موضوع ارزشمند است، همیشه نشانه خوبی است. ایران باید سیگنالی داده باشد که می تواند پیشرفت کند. بر این اساس این سفر را باید نشانه خوبی تلقی کرد در راستای حل و فصل اختلافات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد مسائل پادمانی باقیمانده.

*رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است امیدواریم در جهت رفع موانع و ابهامات، بتوانیم با تیم آژانس پیشبرد موثری داشته باشیم و یک گام به جلو برداشته شود. ارزیابی شما از سخنان محمد اسلامی چیست؟

ارزیابی از این سخنان مثبت است. این اظهارات را می توان مثبت و تشویق کننده ارزیابی کرد.

*یک دیپلمات اروپایی به خبرنگار المانیتور گفته است که این سفر در اصل خوب است اما غربی‌ها انتظار هیچ پیشرفتی از آن ندارند. اگر این اظهار نظر را درست ارزیابی کنیم اعزام این تیم از سوی آژانس چه معنایی دارد؟

آژانس و ایران بهتر می دانند. بر این اساس نباید این سخنان را ملاک ارزیابی قرار داد چرا که در این زمینه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند که ملاک قضاوت هستند.

*ارزیابی شما از اینده مذاکرات چیست و در حال حاضر چقدر شروع مذاکرات را محتمل می دانید؟

درک من این است که واشنگتن مایل به امضای پیش نویس توافق است اما ایران شرایطی را اضافه کرده است که ایالات متحده حاضر به بررسی آن نیست.

کد خبر: ۱۹۴٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha