۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
انتظارات تورمی محرک بورس دولتی| سیگنال ارز تا کجا بورس را بالا می برد؟
بازار گزارش می دهد؛

انتظارات تورمی محرک بورس دولتی| سیگنال ارز تا کجا بورس را بالا می برد؟

رشد اخیر دلار، افت قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی را برای شرکت های صادراتی ایرانی خنثی کرده و این ارزش جایگزینی است که شاخص بورس را به سمت بالا می کشد و ادامه رشد هم در گرو چراغ سبز دولت است.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بورس در حالی به سطح یک میلیون و ۴۷۲ هزار واحد رسیده که هنوز ریسک های بودجه و تحریم ها همچنان پابرجاست و تنها عاملی که شاخص کل را به سمت بالا سوق داده، انتظارات تورمی و رشد قیمت دلار است، هرچند در شرایط کنونی بسیاری معتقدند که رشد قیمت دلار منجر به رشد نمادهای صادراتی می شود، اما به نظر می رسد که رشد بورس در مقطع کنونی بیشتر متاثر از انتظارات تورمی است، زیرا در چند وقت اخیر قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی افت داشته، به همین دلیل شرکت های صادراتی محور بورس ایران همچون معدنی ها و پتروشیمی ها نسبت به افت قیمت محصولات پایه بازار جهانی کاهش درآمدزایی داشته اند و این رشد دلار هم بیشتر منجر به متوقف شدن افت بیشتر درآمد آن‌ها خواهد شد، بنابراین رشد دلار افت قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی را خنثی کرده و این ارزش جایگزینی است که شاخص بورس را به سمت بالا می کشد و ادامه رشد هم در گرو چراغ سبز دولت است.

همیشه بورس نسبت به سایر بازارها واکنش دیرتری به افزایش قیمت ارز دارد و با توجه به اینکه در هفته های اخیر قیمت طلا و ... رشد داشته انتظارات تورمی به وجود آمده که قیمت سایر کالاها هم در ادامه رشد می کند، به همین دلیل واکنش بورس هم نسبت به تغییر نرخ ارز نمایان شده است

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر بخشی از سیگنال دلار برای بورس مربوط به انتظارات تورمی است، گفت: همیشه بورس نسبت به سایر بازارها واکنش دیرتری به افزایش قیمت ارز دارد و با توجه به اینکه در هفته های اخیر قیمت طلا و ... رشد داشته انتظارات تورمی به وجود آمده که قیمت سایر کالاها هم در ادامه رشد می کند، به همین دلیل واکنش بورس هم نسبت به تغییر نرخ ارز نمایان شده است.

حمید میرمعینی با بیان اینکه عامل اصلی رشد شاخص بورس سیگنال دلار است که با رشد قیمت دلار نیمایی و چشم انداز افزایش درآمد شرکت های صادراتی خود را نشان می دهد، افزود: به طور قطع معاملات مثبت گروه های فولادی، پتروشیمی و ... تحت تاثیر همین رشد قیمت دلار بوده، هرچند دلار نیمایی هنوز به اندازه دلار رشد دلار آزاد بالا نیامده، اما به طور قطع در یک‌روند صعودی بالای ۳۰ هزار تومان تثبیت می شود و به نسبت رشدی که از ابتدای سال تاکنون داشته می تواند در رشد شاخص بورس هم نمایان شود.

بخشی از تاثیرگذاری تورم ارزی در کشور به واسطه ارزش جایگزینی در بورس است که در هفته های اخیر در بازارهایی مانند ملک و ... خود را نشان داده و حالا شرکت های بورسی هم به تبع این رشد روندی صعودی پیدا کرده‌اند

او با تاکید بر اینکه رشد شاخص بورس متاثر از دلار منجر به حرکت نمادهای ریالی هم می شود، اظهار کرد: بخشی از تاثیرگذاری تورم ارزی در کشور به واسطه ارزش جایگزینی در بورس است که در هفته های اخیر در بازارهای مانند ملک و ... خود را نشان داده و حالا شرکت های بورسی هم به تبع این رشد روندی صعودی پیدا کرده‌اند.

میرمعینی با تاکید بر اینکه همچنان پیش بینی می شود که تورم در کشور صعودی باشد، اظهار کرد: از آنجایی که درآمد ارزی کشور بهبود پیدا نکرده و از طرف دیگر قیمت نفت هم نسبت به ابتدای سال افت چشم‌گیری داشته است، همین مساله باعث شده کسری بودجه در سال جاری بیش از پیش بینی ها با نفت ۹۰ دلاری شده، به همین دلیل دولت برای تامین این کسری به دنبال استقراض از سیستم بانکی و ... خواهد رفت که اثر آن تورم جدید بر اقتصاد کشور خواهد بود.

رشد دلار درآمد ارزی را بالا نمی برد

همچنین یک عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در ماه اخیر قیمت سهام شرکت ها در نتیجه رشد قیمت دلار بالا رفته که واقعی نیست، گفت: ارزش واقعی سهام با بالا رفتن درآمد و حاشیه سود بهبود می یابد که این مساله به دلیل نبود بسترهای مناسب برای تولید و صادرات کالا برای شرکت های بورسی اتفاق نیفتاده است.

امروز ۸۰ درصد اقتصاد کشور در دست دولت است که بخش عمده‌ ای از شرکت های بورسی را هم تشکیل می دهد و همچنین بخشی از سهام شرکت ها در اختیار صندوق بازنشستگی و ... است که نشان می دهد عمدتا بورس در اختیار دولت است

مجیدرضا حریری با بیان اینکه وقتی بازار وحشت زده می شود همه چیز صعود می کند، تصریح کرد: در یک ماه اخیر وقتی قیمت ارابه هایی مانند تیبا و پراید بالا رفته یعنی انتظارات تورمی بالاست و به طور قطع سهام هم بالا می برد و این تنها به معنی کاهش ارزش پول ملی است که باعث شده قیمت کالاها در مقابل ارزش ریالی نقدینگی بالاتر برود.

او با تاکید بر اینکه هرچند بورس مانند فشارسنج عمل می کند، اما وقتی اقتصاد کشور بیماری مزمنی دارد عملاً بورس نمی تواند برای این اقتصاد نشان فشارسنج داشته باشد، تصریح کرد: رابطه بورس و اقتصاد رانتی غیرمنطقی است، به همین دلیل نمی تواند از وضعیت بورس ایران نسبت به شرایط کنونی اقتصاد پیش بینی داشت و هر لحظه ممکن است اتفاق دیگری رخ بدهد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر تاثیرگذاری سیاست های اقتصاد دولتی بر بورس، اظهار کرد: امروز ۸۰ درصد اقتصاد کشور در دست دولت است که بخش عمده‌ ای از شرکت های بورسی را هم تشکیل می دهد و همچنین بخشی از سهام شرکت ها در اختیار صندوق بازنشستگی و ... است که نشان می دهد عمدتا بورس در اختیار دولت است.

او افزود: حتی بانک ها ۹۰ درصد حاکمیتی هستند و در بخش کامودیتی ها هم شرکت ها به نوعی دولتی هستند و تنها ممکن است ۱۰ درصد از شرکت های حاضر در بورس با سرمایه مردمی اداره شوند که با در نظر گرفتن سیاست های کلی کشور می توان ادعا کرد در سال های اخیر همان ده درصد شرکت خصوصی هم دارند به سمت ورشکستگی می روند، بنابراین در شرایط کنونی بورس برای دلال ها و سیگنال فروش‌ها سود دارد و مردم و سهامداران خرد انتفاعی از آن نمی برند.

کد خبر: ۱۹۴٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha