۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
 بررسی تصویب «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» در دستور کار مجمع تشخیص| بخشی از استانداردهای FATF عملیاتی شد
معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد

بررسی تصویب «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» در دستور کار مجمع تشخیص| بخشی از استانداردهای FATF عملیاتی شد

معاون وزیر اقتصاد گفت: تصویب پالرمو و CFT در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قراردارد و در صورت نهایی شدن زمینه خروج ایران از لیست سیاه FATF مهیا می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، هادی خانی؛ دبیر شورایعالی پیشگیری و مقابله با جرایم پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم از امضای تفاهم‌نامه همکاری در راستای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم با ازبکستان خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه در اجلاس کارگروه منطقه اوراسیا در تاجیکستان امضا شد و رویکرد اصلی ما نیز توسعه روز افزون تعاملات کشور با دیگر کشورها، به ویژه کارگروه منطقه‌ای اوراسیا در مقایسه با گذشته است و در این راستا افزایش همکاری‌ها در انتقال دانش، آموزش و فرهنگ‌سازی، مبارزه با شبکه‌های بین المللی پولشویی و همچنین تامین مالی تروریسم مورد نظر است.

وی تصریح کرد: برای اولین بار گزارش مفصل و جامعی درباره اقدامات پیش رو و موثر ایران در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به کارگروه منطقه‌ای اوراسیا ارائه کردیم که این گزارش در خبرنامه اوراسیا و FATF منعکس شده است تا کشورهای دوست و همسو با جمهوری اسلامی بدانند که دلیل تاخیر در عضویت ایران در نهاد FATF، برخوردهای دوگانه و غیرفنی و سیاسی این نهاد در گذشته با ایران بوده و این ذهنیت که جمهوری اسلامی در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم جدیت ندارد از پایه و اساس اشتباه است.

خانی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با توسعه تفاهم‌نامه‌های همکاری دو و چند جانیه و ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای، حضور فعال‌تری در زمینه تبیین و اطلاع‌رسانی اراده و عزم ایران و به دنبال آن اقدامات کشورمان در مبارزه با فساد و پولشویی و تامین مالی تروریسم داشته باشیم و میدان را برای فضاسازی‌های منفی کشورهای متخاصم با هدف ناامید نمودن کشورهای دوست و همسو با ایران، خالی نگذاریم.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: اقدامات بسیاری در راستای شفاف‌سازی در ایران انجام گرفته که به دلایل برخوردهای سیاسی که علیه کشور وجود داشت به موقع منعکس نشده؛ اما در «دولت مردمی» رویکرد ایران به تبیین دقیق‌تر اقدامات درراستای تامین حداکثری منافع کشور تغییر کرده است.

به گفته او، تا امروز با ۱۵ کشور تفاهم‌نامه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم امضا کرده‌ایم و به زودی هم امضای تفاهمنامه با ترکیه و هندوستان را در دستور کار خواهیم داشت.

دبیر شورایعالی پیشگیری و مقابله با جرایم پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم اظهارکرد: ایجاد ائتلاف‌های داخلی با هدف هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود ضد فساد کشور و ائتلاف‌های برون مرزی نیز در دستور کار قرار دارد که به زودی ائتلاف ۶ جانبه‌ای با روسیه، سوریه، عراق، ترکیه و افغانستان با هدف مبارزه با تامین مالی ترورسیم، مبارزه با تامین مالی مواد مخدر و مبارزه با تامین مالی قاچاق اسلحه ایجاد خواهیم کرد. این مهم در راستای رویکرد افزایش تعاملات ایران با کشورهای همسو و دوست ما عملیاتی خواهد شد.

خانی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت عضویت ایران در نهاد FATF، از تداوم مباحث کارشناسی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تصویب «پالرمو» و «CFT» خبر داد و گفت: درحال حاضر بخش قابل توجهی از استانداردهای FATF را عملیاتی کردیم و به دنبال آن هستیم تا با تعیین تکلیف دو کنوانسیون «پالرمو» (مقابله با جرائم سازمان یافته) و «CFT» (مقابله با تامین مالی تروریسم) تعاملات مبتنی بر تامین حداکثری منافع کشور را پیگیری کنیم و توسعه دهیم.

وی افزود: بخش قابل توجهی از برنامه اقدام مورد توافق جمهوری اسلامی ایران و FATF عملیاتی شده است و امروز کشور در حوزه مبارزه با پولشویی وتامین مالی تروریسم جلوتر از برخی کشورهایی قرار دارد که هم اکنون عضو نهاد fatf هستند.

رئیس مرکز اطلاعات مالی(fiu) با بیان اینکه سعی داریم مسیر شفاف شدن تعاملات مالی و هموار شدن مشکلات فعالان اقتصادی را با این اقدامات محقق سازیم، تاکید کرد: به طور قطع با تصویب «پالرمو» و «CFT» در مجمع تشخیص مصلحت نظام زمینه خروج ایران از فهرست سیاه FATF تسهیل خواهد شد. هرچند زمان آن مشخص نیست، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام کار کارشناسی و جلسات مربوط به این موضوع را ادامه می‌دهد و عزم و اراده جدی وجود دارد که این دو موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شود.

کد خبر: ۱۹۳٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha