۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
هدف برخی از طرح قانون جامع مالیاتی عدم وصول بخشی از درآمدهای دولت است
رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان مالیاتی:

هدف برخی از طرح قانون جامع مالیاتی عدم وصول بخشی از درآمدهای دولت است

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت: در خصوص مالیات برعایدی سرمایه و مجموع درآمد، می‌بینیم که از ابتدای بحث مالیات در ایران بحث زمین به طور جدی مطرح نمی‌شود.

به گزارش بازار، محمد برزگری رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت ضرورت دارد جایگاه سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای قوانین جدید ارتقاء یابد.

برزگری گفت: با توجه به وظایف سازمان امور مالیاتی، ارتقا جایگاه این سازمان مورد تاکید قرار گرفته است، ضمن اینکه براساس متن طرح مالیات برعایدی همه مردم مودی بالقوه هستند و اینگونه نیست که متمرکز بر یک درصد جامعه باشد.

بر اساس این گزارش، رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه وقتی برای یک موضوعی بحث‌های زیادی شکل می‌گیرد نشان می‌دهد که مسیر درست است، گفت: در خصوص مالیات برعایدی سرمایه و مجموع درآمد بحث‌های زیادی وجود دارد. می‌بینیم که از ابتدای بحث مالیات در ایران بحث زمین به طور جدی مطرح نمی‌شود.

وی افزود: در بحث حسابداری مالیات دو پارادایم وجود دارد یکی اینکه سازمان امور مالیاتی از اطلاعات دیگران استفاده کند و دیگری اینکه خود سازمان اطلاعات تولید کند. روش اول کار ساده‌ای است، اما همیشه ادعا وجود دارد و نیاز به حسابرسی هست. روش دوم سخت‌تر است، اما دیگر ادعایی در آن وجود ندارد.

بهترین حسابرسان، همان کاسب‌ها هستند. وقتی می‌خواهند کالایی بخرند همه موارد را در نظر می‌گیرند. وقتی قرار است ما طرح جامع مالیاتی را اجرا کنیم باید به همین روش عمل کنیم یعنی تمام قرائن و شواهد را بررسی می‌کنیم. قرار بود طرح جامع مالیاتی بشود طرح جامع اطلاعات مالیاتی. نقش اطلاعات بسیار مهم بود، اما از عنوان حذف شد. به طور مداوم می‌گویند طرح را اجرا کنید. حسابرسی مبتنی بر ریسک یعنی اینکه شما نباید ۹۰ درصد اظهارنامه‌ها را بررسی کنید.

برزگری با اشاره به اینکه اساسا برخی می‌گویند سازمان امور مالیاتی بپذیرد مقداری از درآمدهای مالیاتی را وصول نکند، گفت: اساس دعوا بر روی اطلاعات است و فرقی نمی‌کند که این اطلاعات در سازمان تولید کند یا خیر. اما بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیدند که امکان بررسی در حوزه بیگ دیتا وجود ندارد در نتیجه اکثر کشورها به سراغ اظهارنامه برآوردی رفته‌اند.

برای مقابله با یک قانون خود اولین راه این است که جلوی تصویب آن را بگیرید. راه دیگر این است که انتظارات از قانون چند برابر ظرفیت آن بالا ببرید. این موضوع سبب می‌شود تا قانون پیش از اجرا شکست خورده باشد. قانون پایانه‌های فروشگاهی در پارادایم دوم است یعنی اسناد در سازمان امور مالیاتی تولید شود. در این روش فرد باید بلافاصله بعد از فروش صورت حساب صادر کند و خریدار ظرف ۳۰ روز تایید کند. اگر در آینده مشکلی به وجود بیاید دادگاه براساس این اطلاعات رای می‌دهد. البته اگر مدیریت انتظارات انجام نشود موفق نخواهیم شد.

وی گفت: به نظر می‌رسد که مالیات در اقتصاد ایران شوخی است چرا که ضمانت اجرایی درستی وجود ندارد. در قانون مالیاتی ضمانت اجرایی قوی ندارد. در این طرح بیشتر کار به سمت سازمان امور مالیاتی رفته است چرا که تصور این بوده است که نباید برای مردم مشکل ایجاد کنیم، اما سوال این است که سازمان امور مالیاتی آنقدر قدرت دارد که برود با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر برخورد کند. باید سطح سازمان امور مالیاتی را نیز براساس این قانون ارتقا پیدا می‌کرد.

صدور بیش از ۵۰۰ هزار صورت حساب الکترونیکی از جانب شرکت‌های بورسی
رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ساختار سازمان امور مالیاتی گفت: نیاز به اصلاح دارد، اما این اصلاح فناورانه است نه جذب نیروی انسانی. یکی از موضوعاتی بسیار خوب در قانون مالیات برعایدی سرمایه زمان بیشتری برای اجرا در نظر گرفته شده است. امروز قانون پایانه‌های فروشگاهی نیز اجرایی شده است. تا امروز امروز بالای ۵۰۰ هزار صورت حساب الکترونیکی از سوی شرکت‌های بورسی ارسال شده است. بالای ۱۱۶ همت فروش در سامانه‌های ثبت شده، بالای ۸.۵ همت مالیات ارزش افزوده ابراز شده و اینجا اصل بر صحت است.

وی با بیان اینکه برای قانون عایدی سرمایه مهلت ۲۰ ماهه در نظر گرفته شده است، گفت: در این قانون لازم است تا انتظارات مدیریت شود. نباید فکر کنیم روز اول اجرای قانون همه مشکلات حل شود. قانون را نمی‌توان به صورت دفعی اجرا کرد. در قانون عایدی سرمایه یک دوره گذار برای دارایی‌ها قبلی برای اولین بار در نظر گرفته شده است، اما همچنان براساس پارادایم نیست چرا که بسیاری از حوزه‌های اقتصاد ایران ریل گذاری درستی نداریم.

مشکل دیگر این است که در تصویب قوانین این حوزه طیف خاکستری نداریم به این معنا که عده‌ای تنها معتقد به سامانه هستند و عده‌ای کلا به سامانه اعتقادی ندارند.

اگر قرار است چنین قوانین اجرا شود باید پارادایم آن در سایر قوانین نیز رعایت شود. همه قوانین متاثر نیز باید براساس همان پارادایم قوانین مالیاتی در نظر بگیریم. ضمن اینکه نباید موازی عمل کنیم. به عبارت دیگر سازمان امور مالیاتی، وزارت صمت و ستاد قاچاق کالا و ارز باید یک سامانه را برای ثبت صورت حساب در نظر گرفته شود. قانون پایانه‌های فروشگاهی اولین قانونی است که در آن خوش‌حساب‌ها در آن مجازات نمی‌شوند و باید این نکته را در کل نظام مالیاتی مورد توجه قرار داد. این قوانین افقی را به ما نشان می‌دهند که در آن خوش‌حساب‌ها کمتر اذیت می‌شوند.

کد خبر: ۱۹۳٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha